Zonnepanelen voor bedrijven, interessant of niet?

Zonnepanelen voor bedrijven, interessant of niet?

Zonnepanelen voor bedrijven, interessant of niet?Niet alleen vanuit kostenoogpunt, maar ook door veranderende wet- en regelgeving investeren steeds meer bedrijven in zonnepanelen. Is dat voor jou als ondernemer ook interessant? En zo ja, waarom? In dit blog gaan we hier dieper op in.

Waarom investeren steeds meer bedrijven in zonnepanelen?

Vaak is het een combinatie van de volgende redenen:

  • Kostenbesparing realiseren
  • Bijdrage leveren aan het energieneutraal maken van Nederland
  • Voldoen aan toekomstige wet- en regelgeving omtrent verduurzaming
  • Verhoging van de waarde van het bedrijfspand
  • Subsidies en fiscale voordelen
  • Verbetering imago
  • Minder kwetsbaar worden voor hoge energietarieven

Kostenbesparing realiseren

De energieprijzen zijn de afgelopen tijd enorm gestegen. En ondanks dat de prijzen weer aan het dalen zijn, zijn ze nog steeds relatief hoog. Met zonnepanelen wek je eigen stroom op dat je direct kunt gebruiken waardoor je de energierekening flink kunt verlagen. Doordat het rendement van zonnepanelen steeds beter is geworden, is de terugverdientijd verkort. Dat is dus dubbel winst.

Bijdrage leveren aan een energieneutraal Nederland

Steeds meer Nederlands hebben zonnepanelen op hun dak liggen en ook bedrijven investeren volop in panelen. Dit is belangrijk om Nederland energieneutraal te maken en de gestelde klimaatdoelen vanuit de Europese Unie te behalen.

Voldoen aan toekomstige wet- en regelgeving 

Er bestaat al allerlei regelgeving met betrekking tot het verduurzamen van bedrijfspanden. Enkele voorbeelden zijn:

  • Energie-auditplicht
  • Informatieplicht energiebesparing
  • Energiebespaarverplichting
  • Verplichting van minimaal energielabel C voor kantoren
  • Registratie van het energielabel voor utiliteitsgebouwen

Als ondernemer kun je er haast zeker van zijn dat er nog allerlei nieuwe regelgeving bij gaat komen. Zo zijn de normen voor de utiliteitsbouw in 2050 dermate ambitieus dat het verplichte energielabel C waarschijnlijk niet voldoende is. Door met je bedrijf in zonnepanelen te investeren zet je een goede stap om de ontwikkelingen voor te zijn. Dat geeft rust.

Verhoging van de waarde van het bedrijfspand

Mede door de veranderende wet- en regelgeving neemt de waarde van je bedrijfspand toe als je er zonnepanelen op laat leggen. Investeren in zonnepanelen kan dus niet alleen een kostenbesparing opleveren, maar ook een hogere opbrengst bij verkoop van je bedrijfspand.


Subsidies en fiscale voordelen benutten

De overheid heeft subsidies en fiscale voordelen bedacht om bedrijven te stimuleren om in zonnepanelen te investeren. Voorbeelden hiervan zijn de SDE++ en ISDE subsidies en de energie-investeringsaftrek.


De subsidies worden echter langzaam afgebouwd en de verwachting is dat ze op den duur gaan verdwijnen. Het is dus een gemiste kans om de investering in zonnepanelen uit te stellen als je gebruik wilt maken van deze voordelen.


Tip: schakel een subsidie-expert in om je te adviseren over de subsidies die je kunt aanvragen. Dergelijke experts zijn op de hoogte van de actuele regelingen en kunnen soms zelfs regelingen combineren waardoor je investering onderaan de streep nog later is.

Verbetering van imago

Zonnepanelen zorgen voor een verbetering van het imago van je bedrijf. Met zonnepanelen geef je aan dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt.
Dat kan voor klanten net dat zetje geven om voor jou te kiezen als een concurrent een soortgelijk aanbod heeft, maar niet in zonnepanelen heeft geïnvesteerd.

Minder kwetsbaar voor hoge energietarieven

We bespraken de hoge energieprijzen eerder al even. Met zonnepanelen realiseer je niet alleen een kostenbesparing voor jouw bedrijf, maar maak je jouw bedrijf ook minder kwetsbaar voor hoge energietarieven. Dat geeft financiële rust als de prijzen weer beginnen te stijgen.

Wat zijn de nadelen van zonnepanelen voor bedrijven?

Het belangrijkste nadeel van zakelijk investeren in zonnepanelen is dat de terugverdientijd relatief lang is, zo’n 5 tot 7 jaar. Dat betekent dat je er zeker van moet zijn dat je jouw bedrijfspand voorlopig niet verkoopt.


Natuurlijk leveren de zonnepanelen geld op als je het pand verkoopt, maar die opbrengst kan onvoldoende zijn als je de investering recent hebt gedaan.
Een minder belangrijk nadeel is dat het nodig kan zijn om extra groepen aan te laten maken. Maar deze kosten zijn relatief laag in vergelijking met de investering in de zonnepanelen.

Wat kosten zonnepanelen zakelijk?

Gemiddeld kun je rekening houden met een prijs van € 250,- per vierkante meter. Zeker als je een groot bedrijfspand hebt, zoals een fabriek of een kwekerij, kunnen de kosten dus flink oplopen. Dit maakt het des te interessanter om juist nu in zonnepanelen te investeren nu er nog allerlei subsidies en fiscale voordelen zijn waar je gebruik van kunt maken.

Zijn er bepaalde certificeringen waarmee je rekening moet houden?

Ja, de SCOPE 12 certificering is een belangrijke certificering om rekening mee te houden. Dit betreft een inspectie om de veiligheid en de brandveiligheid van zonnepanelen te controleren.


Tijdens de inspectie wordt de gehele installatie gecontroleerd, van de zonnepanelen tot en met de installatie op het net.
De inspectie is momenteel nog niet verplicht, maar steeds meer verzekeraars stellen het als eis. Niet iedereen mag de SCOPE 12 certificering afgeven, je hebt dus een gecertificeerde inspecteur nodig. Qua kosten kun je rekening houden met een prijs vanaf € 500,-

 

Tip: laat de inspectie niet uitvoeren door het bedrijf dat de zonnepanelen installeert. Keuring van eigen werk kan immers vraagtekens oproepen.

Zonnepanelen en het tier-systeem

Het tier-systeem voor zonnepanelen geeft enige duidelijkheid over het bedrijf dat de zonnepanelen heeft gefabriceerd. Er zijn 3 niveaus: tier 1, tier 2 en tier 3. Vaak wordt gedacht dat een zonnepaneel met een tier 1 classificatie het beste is, maar dat kun je niet zomaar stellen. Het tier-systeem zegt namelijk iets over de kwaliteit van de producent van zonnepanelen en niet over de kwaliteit van de zonnepanelen zelf.


Tier 1 geeft aan dat de producent als betrouwbaar en kwalitatief goed wordt gezien. Tier 3 is de laagste score. Een producent met een tier 1 classificatie voert het productieproces in eigen huis uit en investeert in research en development. Daardoor krijg je vaak betere productgaranties dan een producent met een tier 2 of 3 classificatie.

Conclusie: wel of niet investeren in zonnepanelen?

Gezien de vele voordelen die zonnepanelen opleveren is de investering in zonnepanelen voor de meeste bedrijven interessant. Maar het is altijd maatwerk. Sta je op het punt om jouw bedrijfspand te verkopen of ben je dat in komende jaren van plan? Dan kun je de investering beter doen als je in jouw nieuwe pand zit.


Weet je dat je nog jarenlang in hetzelfde bedrijfspand blijft zitten? Dan is het wat ons betreft een prima zet om als bedrijf in zonnepanelen te investeren. Het blijft natuurlijk wel altijd maatwerk, dus laat je goed adviseren over wat voor jouw bedrijf de beste oplossing is.


Vraag bij minimaal twee bedrijven advies en een offerte aan, zodat je kunt vergelijken. Er zijn immers veel aanbieders. De verschillen in kwaliteit en prijs kunnen verrassend zijn.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: SjoerdH
Aantal keer gelezen: 447x
Toegevoegd: 30-03-2023 14:56
Gewijzigd: 31-03-2023 14:03

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!