Een winkel draait natuurlijk allemaal om jouw product. Het kiezen van het product is dan ook lastig om te bepalen. Het is hierin belangrijk dat je eerst gaat kijken bij welke branche of producten jij enthousiast over bent of waar jij passie voor hebt. Wanneer je vervolgens een richting weet, kan je kijken wat voor aanbieders er allemaal al zijn. Dit is belangrijk om te weten, aangezien dit jouw concurrenten zullen worden. Wanneer je besluit om een kledingwinkel te beginnen met kleding voor de gemiddelde consument probeer dan te begrijpen dat de markt hiervoor vrij verzadigd is. Bovendien moet je het opboksen tegen grote partijen zoals H&M en Zalando. Partijen waarbij het heel lastig om hiermee te concurreren. Zoek daarom een bepaalde niche. Bij kleding zou dit bijvoorbeeld duurzame kleding kunnen zijn, gezien de waarde van ‘groen’ en duurzaam steeds belangrijker worden. Vervolgens kan je je ook meer richten op mannenkleding, dan pak je toch weer een lager liggende niche dan de grote namen.
Wanneer je het product weet, is het belangrijk om een naam te hebben. De naam moet natuurlijk aansluiten bij jouw product maar dit hoef je niet te letterlijk te nemen. Om door te gaan met bovenstaand voorbeeld, hoef je er niet per se voor te kiezen om ‘duurzamekledingvoormannen’ te kiezen. Ten eerste is dit natuurlijk nogal nietszeggend, want het zegt niets over jouw winkel als brand. Daarnaast is dit ook niet noodzakelijk (meer) om vindbaar te worden in Google. Wanneer je de juiste slagen maakt op marketinggebied, zal je ook worden gevonden als jouw naam iets anders weergeeft dan jouw product. Houdt daarom dus rekening dat je wel je brand moet promoten wanneer het zover is. Bedenk daarom wat jij wilt betekenen met jouw product en welk probleem jij gaat oplossen voor jouw klant. Welke klanten ga je aanspreken? Bepaal jouw doelgroep en maak jouw strategie. Vervolgens kan je je naam bepalen en heb je eigenlijk ook al direct een idee voor een eventuele domeinnaam.
De basis van een webwinkel ligt bij het product, maar natuurlijk ook bij de software. Want zonder software geen webshop! Zodra je je naam hebt bepaald is het noodzakelijk om een domeinnaam te hebben, webhosting, webwinkelsoftware en natuurlijk een voorraad van jouw producten. Bedenk daarin gelijk aan de logistiek. Wanneer ga jij bijvoorbeeld iets inkopen. Wanneer iemand namelijk een bestelling doet en je koopt dan pas in, is dit uiteraard te laat en ga je achter de feiten aanlopen. Zorg daarom voor de juiste hoeveelheid voorraad en bedenk dat je je producten ook nog moet gaan verzenden. Er zijn een aantal bedrijven die pakketten verzenden zoals PostNL of DHL. Bedenk ook dat jouw klanten ook wel eens een pakket terugsturen, hoe ga deze retouren regelen en laat jij je klanten hiervoor betalen? Het gratis verzenden of retouren kan voor veel mensen een extra stimulans zijn om bij jouw producten te kopen, dan bij de concurrent!
Het kiezen van de webhosting is net als de software een lastig karwei. Dit komt voornamelijk omdat er veel aanbieders op de markt zijn. Webhosting houdt eigenlijk in dat al jouw informatie, zoals afbeeldingen en andere zaken. In feite koop je een stukje ruimte om al jouw websitegegevens op te kunnen slaan. De website moet vervolgens ook weer op een server staan en deze server host de webhosting. Belangrijke zaken en vereisten waar de webhosting aan moet voldoen is beveiliging, betrouwbaar (staat jouw website altijd live?) en snelheid. Niets is vervelender voor de klant om te lang te moeten wachten op bepaalde handelingen van de website. De kans is groot dat men jouw website vervolgens wegklikt en niet meer terugkomt. Zorg er ook altijd goed voor dat je een backup hebt. De kosten die hieraan zijn verbonden zijn afhankelijk van de schijfruimte die jij inneemt en dataverkeer.
Een webwinkelsoftware systeem heeft verschillende mogelijkheden, en zoals eerder vermeld zijn er ontzettend veel aanbieders. Wanneer je niet te veel kennis hebt van webwinkelsoftware is het goed om te weten dat er veel aanbieders zijn die vallen onder het zogenoemde webwinkel met licentie. Dit betekent dat het ontwerp van de webshop al klaarligt. Door middel van een maandelijkse betaling huur je eigenlijk dit ontwerp en is het gemakkelijk in gebruik. Een ander voordeel is, is dat je vaak ondersteuning krijgt van de aanbieder. Hierdoor kan je altijd direct om hulp vragen wanneer nodig. Dit is eigenlijk een optie voor starters en beginners. Het nadeel van een dergelijk systeem is dat je vaak één van de velen bent de uitstraling van jouw website. Vaak zijn ook de mogelijkheden beperkt en is het niet aan te raden wanneer je wat meer op maat aspecten wilt hebben.
De andere vorm is de open source webwinkelsoftware. De software is al ontwikkeld, maar je kan het verder nog compleet aanpassen naar jouw wens. Dit betekent wel dat je wel kennis moet hebben van coderen of je moet hiervoor een specialist inhuren. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is daarnaast ook in het algemeen goedkoper. Bedenk wel dat het inhuren van een specialist weer duurder wordt. Wanneer je een keuze hebt gemaakt welke software je wilt gaan gebruiken is het goed om verschillende aanbieders online met elkaar te vergelijken op een onafhankelijk platform.
Waar je verder over na moet denken zijn de betalingen. Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw klanten snel en vooral veilig kunnen betalen? Er zijn vele manieren om de betalingen uit te laten voeren met een betalingssysteem. Ook voor dit systeem moet je gaan betalen. Denk aan de bekenden zoals Ideal en Paypal. Zodra mensen ergens voor betalen, is vaak het gevolg dat je ook veel vragen krijgt vanuit de klant. Probeer daarom beschikbaar te zijn voor vragen van jouw klanten. Wees geduldig en wees vriendelijk, op die manier komen jouw klanten zeker terug!
Al met al is het belangrijk dat je als startende ondernemer vooral doorzet. Je zal veel tegenslagen krijgen want ondernemen brengt ook risico’s met zich mee. Leer van je fouten en investeer in jouw onderneming. Onderschat bijvoorbeeld niet de marketing die ervoor nodig is om jouw product te promoten naar jouw klanten. Zorg ervoor dat mensen weten dat jij bestaat. Dit is vooral lastig in het begin, want niemand weet dat