Ochtendmisselijkheid

Ochtendmisselijkheid: Hoe ga je hiermee om?

OchtendmisselijkheidVeel vrouwen krijgen in het beginstadium van hun zwangerschap met ochtendmisselijkheid te maken. De term ochtendmisselijkheid klopt eigenlijk niet helemaal, aangezien deze vorm van misselijkheid zich niet beperkt tot de ochtend. Sommige vrouwen hebben gedurende de hele dag last van een misselijk en onaangenaam gevoel rond de maagstreek. Hoe wordt ochtendmisselijkheid veroorzaakt? Is het schadelijk? En wat kun je doen om de klachten zoveel mogelijk te verminderen?

Hoe wordt zwangerschapsmisselijkheid veroorzaakt?

Harde bewijzen voor de oorzaak van ochtendmisselijkheid zijn er nog niet, maar men vermoedt dat de toename van het hormoon hCG, ook wel bekend als het zwangerschapshormoon, de boosdoener is. Doordat de hormoonhuishouding aardig op zijn kop komt te staan tijdens het begin van een zwangerschap, kun je je minder prettig of zelfs ziek gaan voelen. De combinatie van de toename van hCG, oestrogeen, de vermoeidheid die gepaard gaat met een zwangerschap, de veranderingen in de bloedsuikerspiegel en eventuele stress kunnen allemaal bijdragen aan het misselijke gevoel. Een eenduidig, wetenschappelijk antwoord is er tot op heden nog niet. Wel is bekend dat circa de helft tot driekwart van de vrouwen in mindere of meerdere mate te kampen heeft met zwangerschapsmisselijkheid. In de meeste gevallen neemt dit zwangerschapssymptoom na het eerste trimester af of verdwijnt zelfs helemaal.

Is ochtendmisselijkheid schadelijk voor de baby?

In verreweg de meeste gevallen is ochtendmisselijkheid niet schadelijk. Niet voor de zwangere vrouw en ook niet voor het ongeboren kindje. Wanneer de zwangerschapsmisselijkheid echter extreme vormen aanneemt, waarbij het onmogelijk is om voeding en vocht binnen te houden, dan kan dit op langere termijn wel schadelijk zijn. Je loopt dan namelijk het risico op uitdroging en het is onmogelijk om op deze manier voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Het is raadzaam om, wanneer je je zorgen maakt over het verloop van de misselijkheid, contact op te nemen met de huisarts of verloskundige. Zij kunnen je dan geruststellen of eventueel overgaan op een behandeling, wanneer dit nodig mocht zijn. De mildere vorm van misselijkheid waarbij niet of een enkele keer wordt overgegeven, is vooral erg vervelend, maar dan geen kwaad.

Welk eten en drinken lokken ochtendmisselijkheid uit?

Dit verschilt van vrouw tot vrouw. Sommige vrouwen kunnen bijvoorbeeld de geur van gebakken vlees niet verdragen, terwijl voor een andere vrouw de geur van een vers kopje koffie een misselijkmakend effect heeft. Wel zijn het voornamelijk bepaalde geuren en smaken die de misselijkheid verergeren. Je zult voor jezelf uit moeten zoeken welke voedingsmiddelen jouw misselijkheid verergeren en welke etenswaren je met minder moeite kunt eten. Probeer bij erge misselijkheid wel voor wat neutralere smaken te kiezen. Drink geregeld een glas water en eet zo nu en dan wat schijfjes komkommer tussendoor. Het wil ook nog wel eens helpen om voor een luchtige cracker of een beschuitje te kiezen in plaats van voor een zware boterham. Aangezien geen enkele vrouw hetzelfde reageert, is het een kwestie van uitproberen en ondervinden, totdat je jouw eigen weg hierin hebt gevonden.



Wat kun je doen om ochtendmisselijkheid te voorkomen?

Voorkomen is beter dan genezen. Al kun je de misselijkheid waarschijnlijk niet helemaal voorkomen als je tot de 50% tot 75% van de vrouwen behoort die ochtendmisselijkheid heeft, sommige aanpassingen kunnen toch bijdragen aan een minder hevige uiting van dit verschijnsel. Zo kan het helpen om wat licht verteerbare voeding op je nachtkastje te leggen. Zo kun je als je ’s ochtends wakker wordt eerst iets eten, voordat je uit bed komt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan crackers of een rijstwafel. Door direct te eten zodra je wakker wordt, zal de bloedsuikerspiegel stijgen, waardoor de misselijkheid mogelijk afneemt. Ook kun je het best zware maaltijden vermijden. Eet liever meerdere keren op een dag wat kleinere hoeveelheden, dan dat je drie keer voor een volledige maaltijd kiest. Een zwaar gevoel op de maag komt de misselijkheid namelijk niet ten goede.


Wat kun je doen als je misselijk bent?

Is het niet gelukt om de misselijkheid te voorkomen? Dan is er een aantal dingen die je kunt proberen om dit nare gevoel te verlichten. Ook hierbij geldt dat wat voor de ene vrouw werkt voor een andere vrouw niet hoeft te werken. Probeer de verschillende tips uit en ervaar welk van de tips voor jou een positieve werking heeft.

Concentreer je op je ademhaling

Als je misselijk bent, dan ben je misschien geneigd om oppervlakkig adem te halen. Dat wil zeggen dat je dan, bewust of onbewust, via de borst ademhaalt en geen buikademhaling toepast. Probeer eens in een comfortabele houding te gaan zitten en focus je op je ademhaling. Probeer daarbij goed via de buik te ademen en zucht de misselijkheid als het ware weg bij het uitademen. Je lichaam zal sowieso rustiger voelen wanneer je via de buik ademt. Als de ademhaling hoog zit, kan het lichaam dit als stress voelen met de kans dat de misselijkheid verergert.

Gember kan verlichting geven bij misselijkheid

Gember staat mede bekend vanwege het verlichtende effect bij misselijkheid. Voeg daarom eens wat gember toe aan je maaltijden om te zien of dit voor jou werkt. Mocht het eten dermate moeizaam gaan dat dit geen optie is, dan kun je als alternatief gemberthee drinken.

Voorkom dat je helemaal plat ligt

Als je op bed gaat liggen, zorg er dan voor dat je hoofd iets hoger ligt dan de rest van je lichaam. Misschien heb je een verstelbaar bed waarbij je het hoofdgedeelte hoger kan zetten. Zo niet, dan kun je een extra kussen gebruiken of een deken opvouwen die je onder je hoofd legt. Als je helemaal horizontaal ligt, dan is de kans groter dat er maagzuur vanuit de maag terugstroom in de slokdarm. Buiten dat dit een onaangenaam, branderig gevoel veroorzaakt, kun je er ook behoorlijk misselijk van worden.

Neem de tijd na het eten

Probeer jezelf aan te wennen dat je de tijd neemt tijdens een maaltijd. Eet langzaam en kauw de voeding goed voordat je deze doorslikt. Vergeet niet om ook ná de maaltijd rustig aan te doen. Ga dus niet direct van alles doen en over op de orde van de dag, nadat je gegeten hebt. Blijf liever even rustig zitten en ontspan. Ga ook niet direct na het eten liggen. Hiermee vergroot je de kans op maagzuur en daarmee dus ook op misselijkheid.

Een lege maag kan misselijkheid veroorzaken

Eten is waarschijnlijk het laatste waar je aan wilt denken als je flink misselijk bent. Toch is het aan te raden om een lege maag te voorkomen. Een lege maag en een gevoel van trek hebben, kunnen namelijk misselijkheid oproepen of verergeren. Je komt zo dus in een vicieuze cirkel terecht. Je bent misselijk, dus je eet niet. Je hebt een lege maag, dus je wordt misselijk. Probeer te allen tijde deze cirkel te doorbreken door, al is het maar een klein beetje, te eten. Voorkom een lege maag. Dit helpt je waarschijnlijk om je zwangerschapsmisselijkheid te verminderen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Mileena
Aantal keer gelezen: 135x
Toegevoegd: 05-06-2018 09:48
Gewijzigd: 09-06-2018 14:49

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2220 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!