vrouw drinkt water

Te veel water drinken, gezond of niet?

vrouw drinkt waterEr wordt vaak gezegd dat water drinken gezond is, maar is te veel water drinken ook gezond? Wat doet water met je lichaam? In dit artikel worden deze vragen beantwoord.

Water drinken

Het begon jaren geleden met een advies aan sporters, veel water drinken en zorgen dat je niet uitdroogt. Maar teveel water drinken is niet gezond. Er bestaat namelijk een gevaar als je teveel water gaat drinken. Als je veel zweet, dan drink je ook meer, want je hebt veel vocht verloren. Maar wanneer je teveel water gaat drinken, neemt de urineproductie tijdens inspanningen af en dat kan gevaarlijk zijn. Sporters die veel water hebben gedronken, kunnen een watervergiftiging krijgen en wegen na een wedstrijd meer dan bij de start. Watervergiftiging geeft een opgeblazen gevoel, misselijkheid en hoofdpijn. Het gevaar wordt onderschat, nog steeds, ook na enkele gevallen waarbij watervergiftiging de doodsoorzaak is gebleken en niet de hitte tijdens het sporten. Waarschijnlijk lopen de hersencellen vol met vocht en ze zwellen op. Wat volgt is verwarring, stuipen, coma en tot slot volgt de dood.

Water en je lichaam

Je lichaam bestaat voor de meerderheid uit water, 75% van ons lichaam bestaat uit water en 25% is een vaste stof. Je hebt water nodig voor de absorptie van voedingsstoffen, maar ook voor het verwerken van afval en het is nodig om in leven te blijven. Het drinken van water is essentieel, zodat je ziekten kunt voorkomen en door water te drinken zorg je goed voor jezelf en voel je je ook beter.

Tekort aan water

Sommige mensen drinken te weinig water. Als je lichaam te weinig water binnenkrijgt, dan zal dat ervoor zorgen dat je lichaam niet alle giftige stoffen kan verwijderen. Als je lichaam uit gaat drogen, dan zal dat overschakelen naar een overlevingsmechanisme. De gevolgen van een tekort aan water:

  • Je lichaam heeft water nodig en bij een tekort aan water zal je lichaam in de stress schieten. Als deze stoffen over een langere periode actief blijven, dan is het mogelijk dat dat schadelijke gevolgen heeft voor je lichaam. Er kunnen ook ziekten optreden, omdat je lichaam een tekort heeft aan water.
  • Wanneer je geen dorst hebt, wil dat niet zeggen dat je lichaam geen waterbehoefte heeft.
  • Bij een tekort aan water kun je last krijgen van een droge mond, maar ook aan de kleur van de urine zou je het kunnen zien. Als je een gele tot oranje kleur urine hebt, dan wil dat zeggen dat er te weinig water in je lichaam aanwezig is.
  • Andere symptomen die bij een tekort aan water op kunnen treden zijn angst, snelle hartslag, misselijk zijn, last hebben van depressieve gevoelens, spierpijn, duizelig zijn en erg moe zijn. Maar ook honger hebben hoort er bij. Als je hier last van hebt, kun je beter een glas water pakken, even gaat zitten en tien minuten wachten. Je zult merken dat je je na deze tien minuten veel beter voelt.

Hoeveel water heb je nodig?

Mensen drinken niet altijd genoeg, ze zijn bang dat ze steeds naar de wc moeten. Maar water kun je niet missen, je lichaam heeft het nodig. In het begin zul je vaker naar de wc gaan, omdat je ineens meer gaat drinken, maar als je lichaam gewend is aan meer water drinken, dan is de drang om naar de wc te moeten ook minder snel aanwezig. Je lichaam past zich er namelijk op aan en dan merk je dat water drinken alleen maar prettiger is (let op, niet teveel). Hoeveel heb je per dag nodig?

  • Het advies is om minimaal je lichaamsgewicht x 0,44 gedeeld door 10 aan liter water per dag te drinken.
  • Als je 75 kilo weegt, is dat dus 75 x 0,44 : 10 = 3,3 liter.

Water drinken tips

Als je meer water wil drinken, maar je hebt geen idee hoe je dat voor elkaar moet krijgen, gebruik dan deze tips:

  • Voordat je aan de dag gaat beginnen, kun je het beste de juiste waterbehoefte klaarzetten. Dit kun je doen in glazen flessen, maar ook in de kan. Je kunt dan in de gaten houden hoeveel je verspreid over de dag nog gaat drinken.
  • Je kunt de dag het beste beginnen met één tot drie glazen water. Je lichaam heeft na de nacht namelijk urenlang geen vocht gehad en dit kun je beetje bij beetje opbouwen tot je lichaam er aan gewend is.
  • Zet een alarm op bijvoorbeeld je telefoon, zodat je op dat moment water gaat drinken (anders is de kans groot dat je het vergeet).
  • Water met een smaakje kan ook een optie zijn wanneer je er genoeg van hebt om gewoon water te drinken. Je kunt watermeloen of citroen toevoegen aan water, of bijvoorbeeld komkommer of limoen.

Vocht verliezen

Je verliest per dag ook veel vocht, door urine verlies je ongeveer 1400 ml aan vocht, door de ontlasting 100 ml, bij het uitademen verlies je 500 ml vocht en bij het zweten ook ongeveer 500 ml.

Vocht binnen krijgen

Gedurende de dag krijgen we op verschillende manieren vocht binnen, maar we verliezen het ook, door bijvoorbeeld te zweten. Vocht krijg je binnen via drinken en eten. Het beste is om 1,5 tot 2 liter vocht binnen te krijgen door te drinken. Via je eten krijg je ongeveer 900 milliliter vocht binnen op een dag. Er zijn momenten waarop je meer vocht nodig hebt dan anderen:

  • Als je zwanger bent, heb je meer vocht nodig.
  • Als je borstvoeding geeft heb je ook meer vocht nodig.
  • Als je (te)veel alcohol hebt gedronken, zorgt dat voor een uitdrogend effect en heb je meer vocht nodig.
  • Als je intensief hebt gesport heb je ook meer water nodig. Je kunt namelijk 1-2 liter vocht per uur verliezen.
  • Bij warm weer heb je meer vocht nodig, dit geldt voor iedereen!
  • Zout eten of eten met veel eiwitten, zorgen ervoor dat je meer vocht nodig hebt.
  • Als je ziek bent, heb je ook meer vocht nodig (zeker als je diarree hebt of over moet geven).

Water

Het is belangrijk dat je iedere dag de juiste hoeveelheid water binnen krijgt, je lichaam kan niet zonder water. Maar als er te voor staat, is het niet goed. Je merkt vaak zelf wel hoeveel je nodig hebt aan water. Zorg dat je verspreid over de dag water blijft drinken, zodat je lichaam niet uit zal drogen. Als je wat meer doet op een dag, meer inspanningen verricht, je bent ziek, of het is warm, zorg dan dat je vaker een glaasje water drinkt, omdat je dan ook meer vocht verliest. Water heeft namelijk een groot aantal kwaliteiten:

  • Water drinken is goed voor je hart.
  • Water drinken is goed voor je stoelgang.
  • Water spoelt alle afvalstoffen uit je lichaam.
  • Water helpt je als je af wil vallen.
  • Door water te drinken krijg je een mooiere huid.





                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Sassie
Aantal keer gelezen: 1387x
Toegevoegd: 05-08-2016 07:20
Gewijzigd: 17-08-2016 20:37

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2553 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!