In de inleiding van dit artikel werd al beschreven, dat veel consumenten voor een telefoonabonnement met toestel kiezen. Hierbij wordt in feite een abonnement afgesloten, in combinatie met een kortlopende lening. Deze lening kan een of twee jaar door blijven lopen en wordt soms gecombineerd met een betaling vooraf. Het is afhankelijk van de waarde van een toestel en je maandelijkse aflossing, wat de hoogte van dit bedrag vooraf is. Het is niet mogelijk om de lening langer dan twee jaar door te laten lopen. Wel heb je bij vrijwel iedere provider in Nederland de optie om de lening versneld af te lossen. Je betaalt in dat geval enkel nog voor je telefoonabonnement.
Nadat je toestel is afgelost en je abonnement verlopen is, heb je verschillende mogelijkheden. Je kunt het toestel verkopen en een nieuwe lening aangaan, om zo altijd het nieuwste toestel in je bezit te hebben. Hierbij wordt vaak ook het abonnement verlengd. Een alternatief is een sim-only abonnement. In dit geval betaal je niet langer maandelijks voor de aflossing van het toestel, maar enkel nog voor het gebruik hiervan. Een derde, vaak minder populaire oplossing, is het aanvragen van een prepaid simkaart. In het resterende deel van dit artikel wordt dieper ingegaan op deze mogelijkheden.
Tijdens de periode waarin je een huidig toestel hebt afgelost, zullen er tal van nieuwe modellen op de markt gekomen zijn. Bekende merken als Apple en Samsung introduceren jaarlijks minimaal een nieuw model smartphone. Het is niet ongebruikelijk dat dit er meer dan een is! Een groot aantal consumenten wil altijd het nieuwste model hebben, waardoor zij bij het aflopen van hun lopende abonnement voor een nieuw toestel kiezen. Een oud toestel kan in dit geval worden ingeruild bij de provider waar je een nieuw toestel afneemt. Zo hoef je vooraf minder te betalen! In veel gevallen is de korting die een provider geeft, lager dan hetgeen je voor het toestel krijgt als je deze zelf verkoopt. Zeker wanneer het toestel nog in een goede staat verkeerd.
Zorg er bij het verkopen van je toestel voor dat deze uitgebreide gereset is. Zo voorkom je dat anderen bij je foto’s, video’s en bijvoorbeeld contacten kunnen komen. Je kunt ook binnen je vriendengroep of familie naar een koper zoeken. Dit is vaak de veiligste optie, om diefstal van privégegevens tegen te gaan. Vaak is lastig te bepalen welke gegevens nog terug te halen zijn voor iemand met veel kennis van mobiele telefoons en soortgelijke apparatuur.
Naast de mogelijkheid om je bestaande toestel te verkopen en een nieuw toestel af te nemen, kan ook een sim-only abonnement interessant zijn. Een sim-only abonnement sluit je naast je huidige telefoon af. Je hoeft zo niet maandelijks te betalen voor de aflossing van een nieuwe telefoon, waarmee je maandlasten sterk zullen dalen. Het is te vergelijken met een situatie, waarbij je zo’n lening tijdens de looptijd van het contract versneld aflost. Het voordeel van een sim-only abonnement is echter niet alleen, dat je profiteert van lagere maandlasten. Ook kun je zo’n abonnement afsluiten bij een goedkope provider. De service is in dit geval immers minder belangrijk. Je wilt voornamelijk een goede service, wanneer je een telefoon hebt afgenomen bij een provider. Bij problemen met de telefoon, moeten deze snel verholpen kunnen worden. De kans op problemen rond je belminuten, sms’jes of mobiele data is relatief klein. Zo zullen je maandlasten nog verder dalen!
Tegenwoordig bieden Nederlandse providers je ontzettend veel vrijheid, bij het samenstellen van een sim-only bundel. Zo heb je de mogelijkheid om deze bundel naadloos aan te laten sluiten op je verwachte verbruik. Het verwachte verbruik kun je afleiden uit je data uit het verleden. Zat je altijd op de grens van je abonnement? Had je wellicht nog veel belminuten en mobiele data over? Enzovoorts. Door een bundel samen te stellen die aansluit op je verbruik, voorkom je dat je maandelijks te veel betaalt. In die zin, dat je betaalt voor tegoed wat je niet verbruikt.
Een derde optie bij het verlopen van je abonnement is het aanvragen van een prepaid simkaart. In het verleden was een prepaid simkaart met name onder ouderen de populairste oplossing. Bij een prepaid simkaart betaal je namelijk geen vast bedrag per maand, maar kun je zelf kiezen hoeveel belminuten, sms’jes en mobiele data je maandelijks verbruikt. Je koopt eens in de zoveel tijd beltegoed, wat je bij het gebruik van belminuten, sms’jes en mobiele data verlaagt. Op het moment dat je beltegoed volledig verbruikt is, zal dit opnieuw moeten opwaarderen. Ook stellen veel providers de eis, dat je minimaal eens per jaar nieuw saldo aan je simkaart toe moet voegen. Dit kan vaak al vanaf tien euro.
De keuze voor een prepaid simkaart is onverstandig, wanneer je relatief veel mobiele data verbruikt. Het gebruik van mobiele data met een simkaart is erg duur in vergelijking met goedkope sim-only abonnementen. Mocht je enkel belminuten gebruiken, dan kan een prepaid simkaart wel een interessante overweging zijn. Om apps op je telefoon te kunnen gebruiken, zou je de telefoon moeten koppelen aan een WiFi-netwerk. Vrijwel iedere consument heeft tegenwoordig de beschikking over een WiFi-netwerk in huis.
Wanneer je niets doet na het aflopen van een contract, zal je abonnement vaak automatisch verlengd worden. Het is onverstandig om niets te doen! Door voor een van de reeds beschreven mogelijkheden te kiezen, profiteer je van kortingen. Vaak gelden deze kortingen enkel in de eerste zes of twaalf maanden van de looptijd van een abonnement. Het toont aan, dat je onnodig veel betaalt als je geen nieuw (sim-only) abonnement afsluit of overstapt naar een prepaid simkaart.
Mocht je het lastig vinden om een keuze te maken, dan kun je om advies vragen in een winkel. Op internet vind je daarbij verschillende tools, die je helpen om een vergelijking te maken tussen verschillende providers. Vaak kun je vanuit zo’n tool direct een voordelig abonnement afsluiten. Zo betaal je nooit te veel voor je verbruik van belminuten, sms’jes en mobiele data.