Voordat je een domeinnaam kiest, is het verstandig om na te denken over wat je precies wilt. Je kunt namelijk pas een succesvolle website maken als het doel helder is. Als je een onderneming bent begonnen, weet je vast en zeker wat jouw bedrijf doet of gaat doen en waar je voor staat. Maar weet je ook waarom je het doet? Denk hier eens goed over na en zet dit vervolgens op papier. Op je eigen website kun je namelijk als geen ander je eigen normen en waarden delen met bezoekers. Schrijf ook op wat je precies te bieden hebt. Zijn dit diensten of producten? En waarom zou iemand dit moeten aanschaffen bij jou? Maak een selectie van jouw belangrijkste producten en/of diensten en zorg ervoor dat je deze goed omschrijft. Dit zal je straks helpen bij het creëren van de website.
Nu je voor jezelf helder hebt wat je graag wilt doen en waarom kun je beginnen met het kiezen van een domeinnaam. Het kiezen van de juiste domeinnaam heeft namelijk invloed op het succes van de website. In de meeste gevallen kiezen ondernemers ervoor om de bedrijfsnaam als domein te registreren, maar in sommige situaties is het beter om een andere domeinnaam te kiezen. Als je bedrijfsnaam niet genoeg over de onderneming zegt, kun je misschien beter voor een beschrijvende naam kiezen. Op deze manier weet iedereen direct wat er wordt verkocht op de website of welke informatie zij er kunnen vinden. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat de gewenste domeinnaam in gebruik is door iemand anders. Als dit het geval is, zul je creatief moeten zijn. Houd er altijd rekening mee dat een goede domeinnaam voldoet aan deze vijf kenmerken.
Als je een geschikte domeinnaam hebt gevonden en deze hebt geregistreerd, kan het echte werk beginnen. Voordat je de website ‘live’ kunt zetten, moeten er namelijk nog een aantal dingen gebeuren. Afhankelijk met wat voor programma je werkt, zul je de website moeten optimaliseren tot een gebruiksvriendelijke site. Het is namelijk erg belangrijk dat de website snel en naar behoren werkt. Dit is niet alleen relevant voor de ervaring van de bezoeker, maar ook Google kijkt hier naar bij het baseren van de score in de zoekmachine. Zorg er daarom voor dat de website een snelle laadtijd heeft en over een goede structuur beschikt. Je kunt het beste beginnen met het bepalen van de navigatiestructuur. Bedenk wat je graag op de verschillende pagina’s wilt zetten. De belangrijkste pagina’s moeten in de navigatiestructuur terecht komen. Minder relevante exemplaren als de algemene voorwaarden kun je eruit laten. Zorg dat je altijd een contactpagina hebt en we adviseren ook om een blog op je website te zetten.
Na de gebruiksvriendelijkheid zul je moeten nadenken over de uitstraling van de website. Als je een website gaat maken, zul je een aantal kleuren en lettertypen moeten kiezen. Dit noemen we een huisstijl. Zorg ervoor dat je niet meer dan drie kleuren als basis kiest, anders kan het te druk worden en zullen veel mensen je website snel verlaten. Gebruik kleuren die bij jouw bedrijf of logo passen en houdt het vooral rustig. Kies een lettertype die bij jouw doelgroep past. Dikke en grote letters ogen bijvoorbeeld mannelijk terwijl dunne en sierlijke letters een vrouwelijke touch hebben. Daarnaast moet je ook rekening houden met de schrijfvorm die je gebruikt. Wil jouw doelgroep liever informeel met je aangesproken worden of kun je beter de zakelijke u-vorm gebruiken? Zorg ervoor dat je op de gehele website één vorm gebruikt, anders kan dit erg slordig ogen
Niet alleen de gebruiksvriendelijkheid en de uitstraling van een website is belangrijk, de content mag ook zeker niet vergeten worden. Google hecht namelijk ontzettend veel waarde aan goede en kwalitatieve content op een website. Vraag jezelf voor het schrijven van de homepagina of categoriepagina’s wat de bezoeker graag wilt weten. Is hij of zij op zoek naar een nieuw sieraad? Dan is de persoon vast en zeker geïnteresseerd in het materiaal waarvan het is gemaakt en hoe je het product het beste kunt dragen. Het is belangrijk dat je content plaatst die jouw bezoeker graag wilt lezen. Een succesvolle website heeft goed leesbare, duidelijke en interessante teksten. Door het schrijven van goede content verhoog je de kans dat de bezoeker uiteindelijk overgaat tot een aankoop en dit willen we natuurlijk allemaal.
Als je eenmaal een website hebt gecreëerd, zul je deze moeten onderhouden. Een succesvolle website is namelijk altijd actueel en wordt goed bijgehouden. Om meer bezoekers naar de site te trekken, kun je gaan werken met online marketing. Er zijn ontzettend veel verschillende activiteiten die je op het internet kunt uitvoeren. Een hiervan is online advertising. Door het maken van een advertentie en het targeten van je doelgroep kun je meer bezoekers naar je website lokken en ook meer conversies behalen. Je kunt zowel websites als op social media adverteren. Weet je niet zo goed wat de beste keuze voor jou is? Vraag jezelf eens af waar jouw doelgroep te vinden is. Maakt deze regelmatig gebruik van Instagram? Dan is het een goede keuze om te adverteren op dit social mediakanaal. Een wat oudere doelgroep zou je misschien beter kunnen bereiken op Facebook of door display advertising.
Zoals je net hebt kunnen lezen, komt er nogal wat kijken bij het maken van een succesvolle website. Zo moet je een juiste domeinnaam kiezen en rekening houden met de gebruiksvriendelijkheid en uitstraling van de website. Als je eenmaal een goede website hebt gemaakt, zul je deze regelmatig moeten updaten. Vergt dit te veel tijd voor jou? Of heb je er simpelweg geen zin in? Dan kun je ervoor kiezen om een internetbureau in te schakelen. Deze kun je inhuren voor het onderhoud van de website, maar je kunt ook een geheel nieuwe website laten maken door een team van professionals. Zo hoef je er zelf geen tijd en moeite in te steken en krijg je gegarandeerd een succesvolle website. Daarnaast is het een mogelijkheid om een aantal online marketingactiviteiten uit te besteden. Voor een succesvol resultaat heb je namelijk wel enige kennis van adverteren en Search Engine Optimization nodig. Als je dit niet hebt, is het de juiste keuze voor jou als ondernemer om de online marketing uit te besteden.