app maken

Je hebt een fantastisch idee voor een app, wat nu?

app makenVoor allerlei toepassingen worden er apps ontwikkeld. En nu heb jij een fantastisch idee gekregen om jouw bijdrage aan de verzameling apps te doen. Maar hoe ga je verder? Hoe kom je van een idee voor een app tot de daadwerkelijke ontwikkeling ervan?

Alles begint met inspiratie

Soms begint alles met frustratie, dingen die niet of alleen maar heel omslachtig geregeld lijken te kunnen worden. Soms is het een idee voor iets heel nieuws, een spel of een toepassing die nog niet lijken te bestaan. Hoe dan ook, het eureka-moment is daar. Met een nieuwe app kun je de frustratie omzetten in een oplossing of kun je je nieuwe spel of toepassing in de wereld gaan zetten. Misschien droom je al van duizenden of miljoenen downloads en de daarbij horende inkomsten. Een goed idee hebben is mooi, maar je app is er daarmee nog niet. Om een app te ontwikkelen doorloop je een heel traject, met verschillende stappen.

Willen we die app wel?

Zelf kun je zeer overtuigd zijn van het nut of het spelplezier dat jouw nieuw app de wereld gaat brengen, het is natuurlijk de vraag of je mogelijke klanten er ook zo over denken. Je eerste stap bestaat dus uit een stukje marktonderzoek. Hoe goed is je idee eigenlijk? Is de oplossing die je bedacht hebt wel praktisch genoeg, willen mensen hiermee gaan werken? En natuurlijk: zijn mensen bereid om in je nieuwe app op de een of andere wijze te investeren? Ook handig om na te gaan: bestaat een dergelijke app misschien al? Het is jammer om heel veel tijd te investeren in iets dat in ongeveer dezelfde vorm en functionaliteit al bestaat.

Nadere invulling van je app

Uit je onderzoekje blijkt voor jou duidelijk dat de wereld op jouw app zit te wachten en dat er nog geen vergelijkbare app bestaat. In de volgende stap ga je je idee verder uitwerken. Je schrijft op wat je app allemaal moet doen, hoe het zou moeten werken en hoe het er ongeveer uit moet gaan zien. Hoe nauwkeuriger je de werking van je nieuwe app beschrijft, hoe duidelijker je krijgt of het functioneel en gebruiksvriendelijk genoeg is. Neem voor deze stap de tijd, laat hetgeen je geschreven hebt goed op je inwerken en kijk er nog eens kritisch naar. Denk ook goed na over de naam van je app. Veel apps hebben een naam die iets zegt over de functionaliteit ervan. En aangezien veel mensen in een app-store naar functionaliteit zoeken is dat belangrijk.

Platform

Ook belangrijk om te overwegen is het platform waarop de app moet gaan draaien. Wordt het een app die op je computer moet draaien, of wil je van een mobiel platform gebruik maken? Globaal gezien heb je de volgende keuzes:

  • Android. Android is het populairste platform voor mobiele telefoons en tablet-computers
  • iOS. iOS van Apple komt in populariteit op de tweede plaats voor iPhone en iPad.
  • Windows-10. Voor desktop-computers is Windows verreweg het populairst. Voor het mobiele platform is dat een stuk minder en komt het op de derde plaats.
  • Een web-app. Een web-app draait niet specifiek op één enkel platform, maar draait binnen de browser. Dat betekent dat een web-app op alle platforms zal werken. Het nadeel is dan wel dat je altijd een internetverbinding nodig hebt om de app te gebruiken, en dus ook altijd je databundel moet aanspreken als je niet op wifi zit.

Wie gaat je app maken?

Je hebt je idee en een beschrijving van hoe het moet werken en hoe het er allemaal uit moet gaan zien. Je hebt nu ook een idee over het platform waarop de app moet gaan draaien – misschien zelfs meerdere. Nu kom je aan de volgende vraag: hoe ga je de app realiseren? Ga je zelf programmeren, gebruik je een online app-maker of schakel je een specialist in, een app-developer die dit technische deel voor zijn rekening neemt?

Zelf doen

Om zelf een app te bouwen zul je gebruik moeten maken van een specifieke programmeertaal. Welke taal dat is hangt af van het platform waarvoor je wil gaan schrijven. Helaas heb je voor elk platform een andere programmeertaal nodig, waardoor je niet in één keer voor alle platforms tegelijk een app kunt bouwen. Als je zelf kennis van programmeren hebt kan het leuk en inspirerend zijn het programmeerwerk zelf te doen. Heb je de kennis nog niet, dan kun je hiervoor een programmeercursus volgen. Denk niet dat je binnen enkele dagen genoeg kennis en vaardigheden hebt om een app te bouwen. Programmeren is een technisch werkje dat heel nauwkeurig moet gebeuren.

Of een app-maker?

Als je gebruik wil maken van een app-maker kun je je aanmelden op speciale websites. Hier kun je online stap voor stap je app in elkaar zetten. Meestal zijn deze sites niet al te ingewikkeld en kun je een prima app realiseren. Toch zitten er ook enkele schaduwkantjes aan een app-maker. Je bent voor de layout en de functionaliteit van je app overgeleverd aan de mogelijkheden die op de betreffende site worden geboden. Ook betaal je een maandelijkse abonnementsprijs. Het is maar de vraag of je mogelijke inkomsten boven het bedrag van je investeringen uit zullen komen.

Laat je app bouwen

Als je zelf geen programmeerkennis hebt, en heb je niet de behoefte je in die richting te gaan ontwikkelen, dan is er gelukkig nog een andere mogelijkheid. Je schakelt een app-developer in, een ontwikkelaar die de programmeertaal beheerst die nodig is om de app te laten draaien op het platform van je keuze. Je app-ontwikkelaar bouwt in samenspraak met jou de app. Zorg wel dat je van tevoren precies op papier hebt staan wat de bedoeling is, wie de eigenaar van de app is en welke rechten iedereen heeft. Dat voorkomt vervelende verrassingen achteraf. Het laten ontwikkelen van een app door een app-developer brengt uiteraard de nodige kosten met zich mee. Om wat voor bedragen het gaat is uiteraard erg afhankelijk van de omvang, layout en functionaliteit van je app.

Verdienen

Veel mensen die een app ontwikkelen, of laten ontwikkelen, hebben vooraf het idee dat er geld mee verdiend moet gaan worden. Globaal gezegd kan dat op de volgende manieren. Ofwel iedere gebruiker die de app downloadt betaalt een klein bedragje, ofwel in de app worden reclames getoond. Je krijgt dan betaald naar het aantal keren dat zo’n advertentie is getoond of aangeklikt. Er is nog een derde variant mogelijk, waarbij mensen een soort abonnement op een dienst nemen, die met behulp van de app toegankelijk wordt.

Werkt het allemaal wel?

Als de app klaar is moet je zorgen dat deze intensief wordt uitgeprobeerd. In deze fase komen altijd kleine of grote onvolkomenheden aan het licht. Soms gaat het om stukjes in de layout die net niet mooi of duidelijk genoeg zijn, soms werken bepaalde dingen niet of geven ze onverwachte en ongewenste effecten. Deze fouten moeten eerst worden opgelost. Het is belangrijk dat je hier voldoende aandacht aan besteed. Als je een app in een app-store aanbiedt, terwijl die fouten er nog inzitten, zul je veel negatieve aandacht en beoordelingen krijgen. En dat remt uiteraard nieuwe gebruikers af.

De app-store

Is alles helemaal in orde, dan kun je de app aanmelden in de app-store die bij het gekozen platform hoort. Heb je gekozen voor een Windows-app, dan zul je de app aanmelden in de Windows-store. Heb je gekozen voor iOS, dan moet je naar de App-store van iOS en voor Android moet je je app aanmelden in de Play-store. Bij je aanmelding moet je de nodige gegevens verstrekken over de nieuwe app. Een goede beschrijving is hier heel belangrijk. Bovendien moet je bijvoorbeeld voor iOS een jaarlijkse bijdrage betalen, voor Android is er een eenmalig bedrag te betalen. Voor elke download van je app zal er een deel van de inkomsten naar de app-store gaan. Heb je een gratis app, die al of niet gebruik maakt van advertenties, dan is er per download uiteraard geen rechtstreekse afdracht aan de betreffende app-store.

Promoten, promoten!

Het zou mooi zijn als elk nieuw product automatisch van het winkelend publiek volop aandacht krijgt, zodat het geld al even automatisch zou binnenstromen. Helaas is de werkelijkheid anders. Je zult zelf moeten beginnen met het promoten van je nieuwe app. Pas als je app een groot succes wordt zal een zelfversterkend effect kunnen optreden. Dan zijn het je klanten die voor verdere reclame gaan zorgen. Tot die tijd zorg je zelf in de media, op websites, in fora, etc. voor de nodige aandacht voor je app. De promotie van je app begint al in je presentatie van je app in de app-store. Niet alleen een goede beschrijving is hier belangrijk, ook enkele duidelijke schermafdrukken of een korte video kunnen je mogelijke klanten over de streep trekken om de download te starten.

Succes

Het zou mooi zijn als je oorspronkelijke idee in een goudgerande app transformeert. Een app die de wereld een beetje mooier maakt, ofwel door functionaliteit, ofwel door een stukje plezier, draagt in ieder geval bij tot je eigen plezier en hopelijk tot een beter gevulde beurs. Je idee ongebruikt laten liggen levert in ieder geval niemand iets op. Succes met het maken van je app!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: JvG
Aantal keer gelezen: 1137x
Toegevoegd: 14-11-2016 11:11
Gewijzigd: 14-11-2016 22:42

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2169 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!