Uit welke onderdelen bestaan de Formule 1 auto’s 2019

Uit welke onderdelen bestaan de Formule 1 auto’s 2019

Uit welke onderdelen bestaan de Formule 1 auto’s 2019Formule 1 is al heel lang populair in Nederland, veel fans hebben legendarische coureurs zoals Alain Prost, Ayrton Senna, Niki Lauda en Michael Schumacher met hoge snelheden op circuits verspreid over de hele wereld zien racen.

Er zijn weinig succesvolle Nederlandse coureurs in de Formule 1. De meest bekende en succesvolle was voor een hele lange tijd Jos Verstappen, hij reed van 1994 tot 1998, 2000, 2001 en 2003 in de Formule 1 en behaalde twee derde plaatsen. Sinds 2015 hebben wij echter een Nederlandse sensatie in de Formule 1, de zoon van Jos, Max Verstappen. Max reed op zeventienjarige leeftijd zijn eerste Formule 1 seizoen bij het team van Scuderia Toro Rosso, een jaar later maakte hij de overstap naar Red Bull Racing waar hij tot nu toe 6 overwinningen mee heeft behaald. Door de goede resultaten van Max Verstappen is de populariteit van Formule 1 in Nederland tot grote hoogte gestegen. Door de drukte tijdens de jaarlijkse Jumbo Racedagen, grote groepen oranje supporters tijdens de Grand Prixs van Oostenrijk en België en het aantal kijkers op de televisie krijgt Nederland in 2020 voor de eerste keer sinds 1985 weer een eigen Grand Prix, welteverstaan op het circuit van Zandvoort. Doordat de Formule 1 auto’s heel erg ingewikkeld zijn en veel onderdelen hebben kan het voor nieuwe kijkers nog wel eens ingewikkeld zijn wat bepaalde termen betekenen en uit welke onderdelen zo’n bolide nou echt bestaat, wij gaan er wat dieper op in.

Het chassis en downforce

Het chassis van een Formule 1 auto is cruciaal, ook al heb je een hele sterke motor zonder een sterk chassis bereik je in de huidige Formule 1 niets. Het chassis moet zorgen voor genoeg ‘downforce’, dit wil zeggen de hoeveelheid aan neerwaartse kracht die de auto genereert tijdens het rijden op hoge snelheden. Downforce is cruciaal om de auto op zijn plek te houden tijdens het nemen van bochten. Formule 1 auto’s generen deze downforce door gebruik te maken van aerodynamica, deze onderdelen zitten allemaal op het chassis en bepalen hoe de wind zich rondom de auto gedraagt. Omdat alle aerodynamische onderdelen op elkaar afgestemd moeten zijn is dit een hele moeilijke materie, de reden waarom sommige teams veel sneller zijn is mede omdat die teams veel meer geld in de aerodynamica steken. Dit doen ze door meer en beter personeel en ontwerpers aan te nemen en doordat ze meer en beter kunnen testen in windtunnels. Het chassis bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De voorvleugel. In 2019 is de regelgeving rondom de voorvleugel veranderd, hij is een stuk simpeler en breder geworden. Dit hebben ze gedaan om het inhalen te bevorderen aangezien de voorvleugels van de jaren hiervoor heel beïnvloedbaar waren voor ‘vieze lucht’. Vieze lucht ontstaat doordat de auto’s de lucht rondom het chassis drastisch beïnvloeden, hierdoor worden auto’s die er dicht achter rijden beïnvloed omdat ze door de vieze lucht minder downforce kunnen generen. Formule 1 auto’s konden voorheen dus niet lang andere auto’s volgen en dit was niet bevorderlijk voor het inhalen.
  • De vloer. De vloer is de bodemplaat van een Formule 1 auto. Direct achter de voorwielen zitten de bargeboards, dit zijn veel panelen die aan de vloer verbonden zijn en zij regelen hoe de wind vanaf de voorvleugel verder naar achteren gestuurd wordt. De bargeboards voor 2019 zijn verder naar voren gehaald en zijn een stuk lager, hierdoor moeten ze voor minder vuile lucht zorgen.
  • De achtervleugel. De achtervleugel voor 2019 is ook een stuk breder en hoger geworden, hiermee proberen ze de vuile lucht verder van de achtervolgers te sturen. Bovenop de achtervleugel zit het DRS (Drag Reduction System) paneel, deze is ook groter geworden. Als de formule auto de DRS opent creëren ze tijdelijk minder downforce waardoor ze op rechte stukken sneller gaan, dit is in 2011 geïntroduceerd om inhalen te bevorderen.
  • Diffuser. De diffuser zit onder de achtervleugel aan de vloer vast, diffusers zorgen voor meer neerwaartse druk waardoor de auto naar de weg wordt gezogen. Dit zorgt dus voor meer downforce.

De motor, versnellingsbak en de uitlaat

Een krachtige motor is cruciaal voor een Formule 1 wagen. Nadat de Formule 1 in 2014 overstapte naar de V6 hybride turbo motoren hebben ze veel kritiek gekregen, de verschillen tussen de motorleveranciers waren namelijk groter geworden en ook het geluid was veel zachter geworden. Dit was een doorn in het oog (in dit geval hun oor) van veel fans. De motor bestaat uit de turbo, het blok zelf, een MGU-H en -K, de Energy Store en de elektronica. Een andere benaming van deze motoren is ICE (Internal Combustion Engine). In 2021 gaan de reglementen weer helemaal op schop, ook de motor zal aangepakt worden. De bedoeling is dat deze minder duur gaat worden, onder andere de MGU-H zal verwijderd worden en zullen de toeren 4000 RPMs hoger begrenst worden, hiermee willen ze het motorgeluid terughalen. Nieuws over de Formule 1 en de nieuwe reglementen kun je volgen op www.gptoday.net. De teams zijn zelf verantwoordelijk voor het ontwikkelen van hun versnellingsbak of ze kunnen hem lenen van een ander team. Voor 2021 wordt er gesproken over dat alle teams dezelfde versnellingsbak moeten gaan gebruiken om de kosten te drukken. De uitlaat van een Formule 1 auto is ingewikkelder dan je zou denken, sommige onderdelen regelen ook de regulatie van hete lucht.



Het stuur

Het stuur is in de loop van de jaren ontzettend veel veranderd, van een gewoon rond stuur is het een technologisch wonder geworden. Door middel van het stuur kan je ontzettend veel zaken voor de auto regelen, er zitten gemiddeld 16 knoppen, zes draaiknoppen en meerdere schakelaars op. Je kan er allerlei zaken mee regelen zoals het aanzetten van de DRS, het praten met je engineer, afstellen van je differentieel, motor stand (zowel op het gebied van vermogen als het afremmen via de motor) en rembalans, het schakelen, de pit snelheid aanhouden en nog veel meer. Je ziet tijdens een Grand Prix coureurs constant allerlei zaken aanpassen om een betere balans in de auto te krijgen.

De remmen

Formule 1 auto’s kunnen binnen tientallen meters van 350 km/h afremmen tot 70, hierdoor kunnen wel temperaturen gehaald worden van meer dan 1000°C. De remmen maken de teams ook zelf en het is belangrijk om ze via allerlei luchtwegen zoveel mogelijk te blijven koelen. Een deel van de bewegingsenergie die door de remmen wordt weggehaald wordt doorgestuurd naar de MGU-H van de motor, welke het omzet in elektrische kracht voor meer vermogen. Een groot verschil met 2018 is dat de aerodynamica die aan de binnenkant van de remmen zit een heel stuk kleiner en simpeler is geworden, zodat de downforce van de auto minder wordt aangetast in vieze lucht.

Software is cruciaal

Formule 1 auto’s kunnen niet zonder software. Van stuurbekrachtiging tot het veranderen van de motor stand, bijna alles is met software te veranderen. Via het stuur kan de coureur zelf veel zaken veranderen, maar de pitcrew kan ook vanuit de pitstraat van alles aanpassen. Er is bijna geen sport waar data zo van belang is dan de racesport. tijdens een raceweekend krijgt men constant allerlei data binnen die een groot team in de pitstraat en op hun thuisbasis analyseert. Uit deze analyses kunnen ze zien waar de auto anders of beter afgesteld kan worden.

Monocoque en de halo

Deze onderdelen zullen de coureurs niet helpen om sneller te zijn, ze zijn er puur voor de veiligheid. De monocoque is de constructie waar de coureur zelf in zit, deze is zo sterk dat hij ongeacht de kracht en snelheid van de impact bijna altijd heel blijft. De halo is in 2018 geïntroduceerd in de Formule 1, in het begin was er heel veel kritiek hierover omdat men vond dat de auto’s er als teenslippers gingen uitzien. Deze kritiek hield de eerste maanden nog aan, echter ging het na de Grand Prix op Spa-Francorchamps wat liggen. Na de start kwam de McLaren van Fernando Alonso in aanraking met andere auto’s waardoor hij een vlucht maakte. De McLaren vloog over de Sauber van Charles Leclerc heen, zonder de halo hadden enkele onderdelen van de auto het hoofd van Leclerc geraakt, de gevolgen zullen we nooit weten maar uit onderzoek bleek dat het maar goed is dat de halo er tussen zat.

De banden

In de Formule 1 worden banden gebruikt van het merk Pirelli. Hoewel er per raceweekend maar 3 verschillende banden (Exclusief de intermediates en regenbanden) worden meegebracht, zijn er 5 verschillende types. Van de hardste band C1 tot de zachtste band C5, Pirelli kiest er voor elk weekend 3 uit welke dan de namen hard, medium en soft krijgen toebedeeld.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Thijsber
Aantal keer gelezen: 1969x
Toegevoegd: 08-07-2019 11:02
Gewijzigd: 09-07-2019 09:03

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!