Wat zijn precies de voor- en de nadelen van elektrisch rijden en wanneer is het verstandig om over te stappen op deze duurzame manier van rijden?
Elektrisch rijden wordt steeds voordeliger, het is niet meer alleen weggelegd voor een kleine, rijke groep mensen die graag nieuwe dingen probeert. De aanschafprijs van een elektrische auto ligt nog steeds wel iets hoger dan die van een reguliere benzine of dieselauto, maar in het verbruik is elektrisch rijden vaak voordeliger. Vooral als je veel rijdt dan heb je de aanschafprijs zo terugverdiend. Vooral als je de elektrische auto thuis oplaadt scheelt dit een hoop in brandstofkosten. Moet je voor het rijden vooral gebruik maken van openbare oplaadpunten dan is de winst die je hierop behaalt te verwaarlozen.
Het opladen van je elektrische auto is nog voordeliger als je dit thuis doet met behulp van je eigen zonnepanelen. Zonnepanelen op je dak laten leggen is een eenmalige investering, het kost ongeveer vijf jaar om deze investering terug te verdienen. Na deze vijf jaar heb je gratis stroom en laad je dus je auto thuis gratis op. Het is ook nog eens de meest duurzame vorm van elektrisch rijden omdat je zeker weet dat de elektriciteit op een duurzame manier is opgewekt.
Als je besluit om elektrisch te gaan rijden levert dit ook nog eens fiscale voordelen op. Zo word je vrijgesteld van de belasting van personen auto’s en motorrijwielen. En als je geheel elektrisch rijdt hoef je ook geen motorrijtuigen belasting te betalen. Plug-in hybride voertuigen betalen vijftig procent motorrijtuigen belasting. Terwijl voertuigen die twaalf jaar of ouder zijn straks vijftien procent extra motorrijtuigen moeten betalen. En tenslotte is de bijtelling op elektrische voertuigen maar vier procent. Vergelijk dat eens met de bijtelling op de gewone auto van de zaak, die tweeëntwintig procent bedraagt.
Door elektrisch rijden stoot je met de auto geen CO2 uit. En het hoge CO2 gehalte in de atmosfeer wordt aangewezen als de reden dat de temperatuur op aarde de laatste jaren snel opwarmt. Bovendien merken we allemaal dat het weer de laatste tijd steeds extremer wordt, periodes van droogte worden afgewisseld door stevige plensbuien. Als je bij het opladen van je auto ook nog eens gebruik maakt van zonne-energie dan ben je voor het klimaat helemaal goed bezig.
Naast dat de elektrische auto geen CO2 uitstoot, stoot deze ook nog eens geen fijnstof uit en dat is goed nieuws voor de gezondheid van de mensen. Fijnstof heeft vooral een schadelijke invloed op de longen en luchtwegen. Levenslange blootstelling aan fijnstof kan blijvende klachten veroorzaken. Het is bekend dat benzine en dieselauto’s veel fijnstof uitstoten en vooral mensen die in de buurt van drukke wegen of snelwegen wonen ervaren hierdoor klachten. Elektrische auto’s stoten geen fijnstof uit, dus niet alleen het klimaat is op lange termijn gebaat bij elektrisch rijden, ook de gezondheid van de mensen gaat erop vooruit.
Voor een bedrijf heeft elektrisch rijden meerdere voordelen. Zo werd net al de bijtelling genoemd die voor het elektrisch rijden een stuk lager ligt dan voor een gewone benzine auto. Maar ook voor het imago van een bedrijf is het goed om de bedrijfswagens elektrisch te laten rijden. Het klimaat en duurzaamheid zijn belangrijke maatschappelijke onderwerpen en zo laat je zien dat jouw bedrijf ook betrokken is bij deze zaken. Zo is de reclame op je bedrijfsauto dubbel zo effectief. En als je bedrijfsauto volledig elektrisch rijdt kan je dit als ondernemer ook nog eens aftrekken bij de belasting.
Doordat de onderdelen van een elektrische auto minder bewegen, slijten deze minder snel en hoef je deze dus ook niet zo vaak te vervangen. Zo heeft de elektrische auto geen bougies, zuigers, uitlaatsystemen, koppelingen of kleppen en dit zijn zaken die bij een benzine auto nogal eens gerepareerd of vervangen moeten worden. Wel vraagt het onderhoud van een elektrische auto om specifieke kennis, maar tegenwoordig kunnen de garages daar prima mee omgaan.
Het laden van de elektrische auto is zowel een voordeel als een nadeel. Het is een voordeel dat je de auto eenvoudig thuis kunt opladen. Als je thuis een laadpunt hebt zet je de auto thuis gewoon aan de lader en als je de auto de volgende dag nodig hebt is deze weer helemaal opgeladen. Het laden van de elektrische auto wordt ook wel gezien als een nadeel. Het laden kost namelijk wel veel meer tijd dan gewoon tanken. Zeker als je thuis niet de mogelijkheid hebt om de auto op te laden moet je dit goed inplannen. Het laden bij een oplaadpunt duurt ongeveer vier uur, dus is het handig dit te combineren met andere activiteiten.
In Nederland vind je redelijk veel oplaadpunten, maar het zijn er nog altijd een stuk minder dan benzinepompen. Hierdoor moet je toch rekening houden met hoeveel energie je auto nog heeft zodat je, als het nodig is om op te laden, je in de buurt van een oplaadpunt bent. Kom je buiten Nederland, dan moet je de oplaadmomenten nog beter plannen. Het is heel goed te doen om met een elektrische auto een rit door Europa te maken, maar zoek vooraf wel op waar je de auto kunt opladen.
De elektrische auto heeft een lagere maximumsnelheid dan een reguliere auto. Zo ligt de maximumsnelheid van een elektrische auto ongeveer op 145 kilometer per uur. Nu is dat o zich voldoende voor de Nederlandse snelwegen omdat hier een maximum van 130 kilometer per uur geldt. Maar desondanks is dit voor veel mensen toch een groot nadeel. Misschien vanwege de ritjes in het buitenland, misschien is het een gevoelsmatige kwestie.
Mocht het tijd zijn voor een nieuwe auto, dan is een elektrische auto in ieder geval de moeite van het overwegen waard. Vooral als je de mogelijkheid hebt om de auto thuis op te laden en je jaarlijks redelijk wat kilometers maakt dan is elektrisch rijden financieel heel aantrekkelijk. En je helpt het klimaat ook nog eens een handje.