“Augmented” betekent zoveel als “toegevoegd” of “uitgebreid”. Augmented reality voegt een nieuwe laag toe aan de werkelijkheid. Dat kan met een smartphone of tablet die een live camerabeeld weergeeft terwijl je grafische elementen waarneemt, het kan ook een AR bril zijn die je een handleiding voor je ogen laat zien als je een kastje in elkaar zet. Voor zowel serieus gebruik als voor computerspelletjes geldt; AR vervangt niet de werkelijkheid maar voegt er iets aan toe.
Bij VR technologie stap je als het ware in een compleet nieuwe omgeving die alleen in de computer bestaat. Je ziet niet langer de echte wereld om je heen, je kijkt naar een andere locatie, met een eigen uiterlijk, mogelijkheden en regels. Je draagt een vizier over je ogen die het complete gezichtsveld bedekt. Je kunt afhankelijk van de toegepaste technologie vrij rondlopen in de virtuele ruimte, er zijn ook speciale controllers om objecten te manipuleren.
Hoewel AR vaak onder de VR paraplu wordt ingedeeld zijn de toepassingen behoorlijk verschillend. Sommige producten zijn in staat om AR en VR met elkaar te combineren, en dat zal steeds vaker gebeuren in de toekomst.
De scheidingslijn tussen AR en VR is nog redelijk goed te bepalen, bij augmented reality en mixed reality wordt het ingewikkelder. Niet alle experts zijn het eens over de definities van deze termen, en het is de vraag of dat eigenlijk belangrijk is. Heel eenvoudig gesteld is AR een manier om een nieuwe laag over de werkelijkheid te plaatsen die onafhankelijk is van de werkelijkheid. Hoewel de informatie wel in context zal staan met wat je ziet, zal deze laag niet meebewegen met voorwerp en jouw kijkhoek. De laag zal ook altijd over de werkelijkheid geprojecteerd worden, en kan niet door echte objecten worden geblokkeerd. Bij mixed reality wordt er rekening gehouden met de beweging en diepte van de werkelijkheid. Zo kun je een virtuele stoel in een kamer plaatsen waar je omheen kunt lopen. De stoel blijft verankerd op deze positie, ook wanneer je zelf beweegt. Wanneer je achter een muur gaat staan zal de stoel niet langer zichtbaar zijn. In praktijk zijn er AR apps die dicht tegen MR zitten, en MR toepassingen die qua prestaties meer op AR lijken. Deze twee vormen zullen steeds verder naar elkaar toe groeien waardoor een verdere differentiatie overbodig wordt.
Voor een sector die pas de laatste jaren in een stroomversnelling is geraakt zijn er nu al een aantal duidelijke koplopers te bepalen. Het is overigens heel goed mogelijk dat het lijstje over enkele jaren compleet anders zal zijn.
Vuzix: Dit bedrijf werkt al bijna twee decennia aan augmented reality oplossingen dus ze hebben een ruime ervaring met dit soort technologie. Het was de M100 Smart Glasses waarmee een betaalbare AR bril voor de zakelijke markt mogelijk werd gemaakt. De nieuwe 3000 serie bouwt hierop verder, Vuzix wil de opvolger van de smartphone vorm geven en van een bril een personal assistant maken.
Osterhout Design Group: Een groot deel van de Vuzix omschrijving geldt ook voor ODG, met hun R serie slimme brillen bieden ze augmented reality op basis van het Android besturingssysteem. De ODG brillen lijken meer op stoere zonnebrillen dan de Vuzix en Google Glass modellen, na zich lange tijd exclusief te richten op professionals werken ze nu ook aan consumenten producten met een vriendelijker prijskaartje.
Google Glass Enterprise Edition: Laten we de eerste Google Glass maar vergeten, dat heeft Google zelf ook gedaan. Ze hebben ontdekt dat AR brillen vooral nog voor de zakelijke markt geschikt zijn, consumenten zitten vooralsnog niet te wachten op een futuristisch schermpje voor hun ogen. De Enterprise Edition is technisch een stuk krachtiger geworden, het is de vraag of ze de concurrentie met Vuzix en ODG aankunnen.
Microsoft HoloLens: Hiermee gaan we van AR naar MR, de HoloLens is een sterk staaltje technologie verpakt in een wat onhandige lasbril waar Robocop trots op kan zijn. Deze headset bevindt zich nog in het ontwikkelstadium waardoor we de “form factor” nog kunnen vergeven, zeker wanneer je naar de mogelijkheden kijkt. Positionele bepaling op basis van “inside out” tracking, geheel draadloos en een holografische 3D projectie maakt deze headset erg bijzonder.
Meta 2: Het is je vergeven als je de HoloLens en Meta 2 headsets door elkaar haalt, toch is de MR bril van Meta behoorlijk afwijkend in gebruik. Deze bril wordt met een kabel gekoppeld aan een PC, en is in basis een vervanging van de monitor op basis van een virtuele desktop die met gebaren te besturen is. De werkwijze lijkt opvallend veel op de Hollywood interpretatie zoals die in Minority Report en Iron Man, maar dan in de werkelijkheid. Het systeem heeft nog wel veel ontwikkeling nodig om echt goed gebruikt te worden.
Occipital Bridge: Draadloze VR, AR en MR met volledige positionele bepaling. Het leek toekomstmuziek tot Occipital van een iPhone een headset wist te maken met eigen hardware aan boord. De Bridge is een opvallende accessoire voor de iPhone die het risico loopt door Apple zelf overtroffen te worden. Hoewel dit product nog niet “ready for prime time” is, hebben ze wel een strak product neergezet met veelbelovende technologie.
Snap Spectacles: Ditmaal hebben we niet het beste voor het laatste bewaard, de Spectacles van Snap (bekend van Snapchat) is een eenvoudige bril met ingebouwde videocamera. Je kunt achteraf tekenen op de video en notities maken alvorens ze te publiceren maar het is nog geen echte AR bril. Dit lijkt slechts het begin van de race voor de beste augmented reality bril, Snap kan wellicht het grote publiek bereiken waar Google daar niet in kon slagen.
We tellen Magic Leap en Apple ARKit niet mee omdat ze op dit moment nog geen fysiek product in de markt hebben gezet. Het zijn wel twee methodes die een verschuiving teweeg kunnen brengen in de wijze waarop we naar augmented reality kijken.
Magazijnbeheer: Ga naar rij 12, vak C en neem artikel 18759 uit het schap. Voor magazijnmedewerkers gesneden koek, en met een AR bril eenvoudiger en efficiënter dan ooit. Door navigatie met handbewegingen mogelijk te maken en producten automatisch te scannen met de ingebouwde camera nemen Smart Glasses letterlijk het werk uit handen.
Hulp op afstand: Wanneer je die kast van straks niet in elkaar kunt zetten vraag je gewoon wat assistentie van een helpdeskmedewerker. Niet alleen kun je deze persoon horen en zien, jouw hulplijn kan direct meekijken met de camera op de AR bril en zelfs onderdelen aanwijzen. Ook hier komt het handsfree werken weer uitstekend van pas.
Persoonlijke assistent: De meeste AR brillen werken op basis van Android, het grootste mobiele besturingssysteem ter wereld. Het is daarom vanzelfsprekend dat je deze augmented reality brillen kunt gebruiken voor de meeste smartphone functies, maar dan op basis van gebaren en jouw stem als bediening.
Pokémon GO: Het standaard voorbeeld van AR gaming is en blijft Pokémon GO, een GPS locatie spel met augmented reality karakters die zich op straat en in het plantsoen verstoppen. Het betreft hier AR dus geen MR waarbij de figuren nog zweven voor de werkelijkheid, ze kunnen zich niet achter een boom verstoppen.
AH Dino’s: Niet echt een spel, meer een educatieve app is de Albert Heijn actie met de Dino’s. Je scant papieren kaartjes en een 3D dinosaurus verschijnt in de huiskamer. Deze technologie werkt met speciale “markers” om de positie te bepalen.
Domino World: Dit spel is specifiek voor de HoloLens ontwikkeld en laat je een rij dominostenen in de ruimte plaatsen. Dankzij de 3D tracking houdt het spel rekening met hoogte en diepte voor een overtuigende ervaring. In tegenstelling tot de meeste AR games werkt dit spel met een headset en niet op basis van een smartphone of tablet.
Bedrijven als Apple en Nintendo zijn niet zo enthousiast over VR maar des te meer over AR. Het verschil zit in de combinatie van werkelijkheid en de aanvulling die deze technologie te bieden heeft. De werkelijkheid wordt niet verdrongen maar aangevuld, een filosofisch verschil met een praktische uitwerking. Zo is het mogelijk om rond te lopen in een museum en bij een kunstwerk nieuwe informatie te zien zoals tekst en animatie. Je kunt met AR technologie waarschuwingen op straat in een vreemde taal direct laten vertalen met een AR bril en Google Translate, als je de weg kwijt bent verschijnen er virtuele pijlen op de weg om je op het juiste pad te houden.
Augmented Reality zal de realiteit verrijken maar niet vervangen, voor thuis, op het werk en ook op straat.