De definitie voor marketing luidt als volgt: “Marketing is een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantenrelaties op manier die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders”.
Makkelijker gezegd is marketing ook wel alles wat een bedrijf doet om het verkopen van zijn producten en/of diensten te bevorderen. Marketing kun je splitsen in twee delen, namelijk strategische marketing en een strategisch marketingplan.
Ook strategische marketing heeft een eigen definitie, die definitie luidt als volgt: “Strategische marketing houdt zich bezig met de manier waarop aan afnemers op duurzame wijze waarde kan worden geboden die in de perceptie van die afnemers superieur en onderscheidend is van de waarde die wordt geboden door concurrenten en alternatieve aanbieders.
Met het aanbieden van duurzame waarde wordt hierboven in de definitie bedoeld dat de afnemers de waarde niet alleen maar nu, maar ook in de toekomst belangrijk vinden. Ook hoort bij duurzame waarde dat de concurrenten de aangeboden waarde helemaal niet, niet snel of op een makkelijke manier na kunnen doen. Wanneer er werknemers zich bezig gaan houden met die aangeboden voordelen door zich de vraag te stellen welke posities de organisatie op welke markten en met welke middelen wil innemen, wordt dit strategisch marketingmanagement genoemd. Ook wordt hierbij nagedacht over op welke tijdstippen op de lange termijn ze dat willen doen en op welke manier. Als deze keuze gemaakt is, is het belangrijk dat de organisatie zich gaat realiseren welke effecten dit gaat hebben op de maatschappij in brede zin. Met effect in brede zin wordt bijvoorbeeld het effect op het milieu bedoeld, want hiermee dient ook rekening te worden gehouden. Wanneer organisaties dat ook daadwerkelijk doen is er sprake van duurzame marktoriëntatie.
Organisaties zijn zich door de tijd heen gaan beseffen dat hoe meer kennis zij over hun afzetmarkten hebben, hoe beter ze zichzelf kunnen presenteren. Daardoor is er een onderscheid ontstaan tussen marketingoriëntatie en marktoriëntatie.
Het inspelen op het gedrag en de cultuur maakt het strategische marketing.
Het identificeren van strategische marketing staat samen met het creëren en het leren van klantwaarde centraal. Klantwaarde is het verschil tussen alle voordelen die de klant in zijn ogen ontvangt en de kosten die hiervoor betaald moeten worden door de klant.
Een strategisch marketingplan wordt vaak opgesteld om een probleem op te lossen, hierbij komt dan vaak een strategisch marketingmanagementproces om de hoek kijken. Het resultaat van het strategisch marketingmanagementproces geeft aan welke waarde uiteindelijk aan klanten zal worden geleverd. Met de waarde wordt bedoeld de vorm van goederen en diensten speciaal voor de klanten.
Het STP-proces is belangrijk bij de toepassing van marketing. De letters STP staan voor de Engelse woorden segmentation, targeting en positioning. Het STP-proces laat het verband tussen de totale markt en hoe een bedrijf ervoor kiest om te concurreren in die markt zien.
Deze drie dingen samen vormen dus het STP-proces.
Daarnaast heb je ook nog een strategisch marketing planningsproces wat meespeelt bij een strategisch marketingplan. Een strategisch marketing planningsproces wordt gebruikt om het gehele STP-proces ook daadwerkelijk uit te voeren. De analyses en keuzes hiervan worden dan uiteindelijk vastgesteld in een strategisch marketingplan. Niet alleen de analyses en keuzes van het STP-proces spelen hierbij een rol, maar ook de marketingmix is belangrijk.
Een strategisch marketingplan gaat alsvolgt:
Hierbij zijn de marktenanalyse, de middelenanalyse en de confrontatieanalyse samen de waarde mogelijkheden. De strategiekeuze, doelgroep keuze en positionering is de waarde propositie, hiermee wordt de toegevoegde waarde die een organisatie op de markt heeft vastgesteld. De waarde propositie bestaat dus ook wel uit de producten en de markt waar deze producten op worden afgezet. En als laatste kun je de uitwerking van de strategie: marketingprogramma en implementatie van de strategie samennemen en dit vormt dan samen de waarde levering.