WhatsApp biedt voor bedrijven een aantal grote voordelen. De app heeft meer dan 400 miljoen gebruikers die gezamenlijk miljarden berichtjes per dag versturen. Met WhatsApp heb je dan ook een enorm bereik en kun je vaak meteen met je klanten of werknemers in contact komen. Daarnaast is het versturen van berichtjes met deze app gratis en kun je tegenwoordig zelfs ook gratis bellen. WhatsApp is ook een directer social medium dan bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Instagram. Het contact via de app is een stuk persoonlijker, waardoor je de afstand tussen jou en de klant verkleint.
Klanten willen een onderneming vaak meteen kunnen bereiken op een gemakkelijke manier. Via WhatsApp kunnen zij direct met jouw bedrijf in contact komen. Natuurlijk kunnen ze er ook voor kiezen om te bellen, maar dit brengt vaak kosten met zich mee. Aangezien nagenoeg iedereen tegenwoordig gebruikmaakt van deze app, is het slim om dit ook toe te passen bij je klantenservice. Ook is WhatsApp laagdrempeling: de klant hoeft je bedrijf niet helemaal persoonlijk te spreken door de telefoon.
WhatsApp gebruiken voor je klantenservice is ook helemaal niet zo moeilijk. Je installeert de app op de telefoon van een medewerker die de klantenservice regelt en hij of zij kan direct berichtjes ontvangen van huidige klanten. Op je website en bijvoorbeeld in de handtekening van je e-mail of in je brochure kun je vermelden dat je bedrijf ook bereikbaar is via WhatsApp. Een andere optie is om gebruik te maken van een webapplicatie voor WhatsApp klantenservice. Hiermee kunnen meerdere medewerkers tegelijk appen met de klanten via een computer of laptop. Deze applicaties zijn vaak op een goede manier ingericht, waardoor je een duidelijk overzicht krijgt van de WhatsApp-activiteiten van jouw bedrijf.
Potentiële klanten hebben vaak vragen over je product of dienst. Als ze hier niet gemakkelijk een antwoord op kunnen krijgen, kan het zijn dat ze naar de concurrent stappen die ze wel snel aan een antwoord kan helpen. Dat is natuurlijk niet je bedoeling en daarom moet je je online marketing zo inrichten dat potentiële klanten wel snel antwoord kunnen krijgen. WhatsApp is daar het ideale medium voor, want de potentiële klanten kunnen dan direct op een laagdrempelige manier met jouw bedrijf in contact komen.
VvE App ‘Appartement’ voor smartphones en tablets verbindt het bestuur met de bewoners van een VvE.
Ook om vragen van potentiële klanten te beantwoorden kun je gebruikmaken van een webapplicatie voor WhatsApp klantenservice. Zo kun je je de vragen van potentiële klanten ook laten beantwoorden door de medewerkers van je klantenservice. Vermeld duidelijk op je website en op andere promotiematerialen dat je onderneming bereikbaar is via WhatsApp, zodat potentiële klanten hier ook echt gebruik van gaan maken.
Als je nieuwe producten aan je assortiment hebt toegevoegd of je wilt nieuwe diensten gaan leveren, wil je natuurlijk dat je klanten hier zo goed mogelijk van op de hoogte zijn. Dit kan namelijk direct zorgen voor nieuwe bestellingen. Via WhatsApp kun je je klanten goed bereiken en ook nog eens op een persoonlijke manier. Waarschijnlijk krijg je van veel klanten een reactie op je nieuwe product of dienst, zodat je ook meteen feedback krijgt op je aanbod.
Producten op je website of je blogartikelen kunnen waarschijnlijk al worden gedeeld op verschillende social media kanalen, zoals Facebook of Twitter. Met deze deelknoppen kun je meer potentiële klanten bereiken zonder dat je hier zelf nog iets voor hoeft te doen. Consumenten vertrouwen producten of diensten die worden aangeboden door hun familie of vrienden sneller en doen dan waarschijnlijk eerder een aankoop dan wanneer ze een advertentie van je product of dienst zien. Eigenlijk laat je op deze manier je consument het product of de dienst verkopen.
Er zijn steeds meer deelknoppen beschikbaar om op je website te plaatsen; veel mensen weten echter niet dat het tegenwoordig ook mogelijk is om een deelknop voor WhatsApp bij hun producten of blogartikelen te plaatsen. Hiermee ben je je concurrentie dus een stap voor! Consumenten vinden het soms niet fijn om een product op hun Facebook of Twitter te zetten; delen via WhatsApp is veel persoonlijker en natuurlijk ook nog eens privé. Een WhatsApp deelknop kan dus voor veel potentiële klanten zorgen en hiermee kun je uiteindelijk je omzet verhogen.
De laatste bruikbare tips voor WhatsApp voor bedrijven heeft niets met je klanten te maken. Het gaat over de communicatie van de medewerkers van jouw bedrijf. Je kunt gemakkelijk met je medewerkers communiceren door een groepschat aan te maken op WhatsApp. Hierin kunnen jullie de planningen en rapportages bespreken of jullie kunnen nieuwe ideeën opdoen over nieuwe producten of diensten of de bedrijfsvoering. Een teamuitje kun je ook gemakkelijk organiseren via een groepschat. Met een groepschat communiceer je beter met je medewerkers en wordt de band onderling sterker!