Zodra je een domeinnaam hebt gekocht, kun je kiezen welke hosting partij jouw website gaat hosten. Een hosting partij zorgt ervoor dat jouw website online zichtbaar is. Natuurlijk wil je dat je website zoveel mogelijk online staat. Staat je website niet online als hij wordt gecrawld door de spider van een zoekmachine? Dan wordt de site op dat moment niet geïndexeerd. Daarom is het belangrijk om een betrouwbare hosting partij te vinden die een hoge uptime kan garanderen. Als uiteindelijk toch blijkt dat je website bij deze hosting partij regelmatig offline is, kun je er nog voor kiezen om over te stappen naar een andere hoster.
Sommige webdesigners plaatsen bij het ontwerpen van een website de Javascript code tussen de HTML code. Vaak werkt de website dan ook gewoon en zeker met kleinere stukjes code lijkt dit de juiste oplossing. Javascript is echter niet een SEO-vriendelijke codeertaal. Als de code verkeerd wordt gebruikt, kan het namelijk zijn dat een spider hierop vastloopt bij het crawlen van een website. Het is dan ook beter om de Javascript code niet in de HTML-bestanden te verwerken, maar apart aan te roepen. Dit kun je doen door een nieuw bestand met de Javascript code te uploaden naar je website en dit bestand via een klein stukje code in het HTML-bestand aan te roepeIedereen zoekt tegenwoordig via zoekmachines en je kunt hier heel wat websitebezoekers uithalen. Je zult zelf wel merken dat je bij een zoekopdracht vaak enkel de sites op de eerste pagina bekijkt. Het is daarom belangrijk om je website bij zoekopdrachten op gerelateerde zoektermen in de eerste tien resultaten te krijgen. In dit artikel geven we een uitleg over website optimalisatie, waarmee je je website hoger kunt laten ranken in de zoekmachines.n.
Een heldere navigatiestructuur is voor de zoekmachines van groot belang. Zo kunnen de spiders namelijk gemakkelijker alle pagina's indexeren. Ontwerp een duidelijk hoofdmenu en maak gebruik van interne links. Eventueel kun je nog een menu in de footer maken en je kunt gebruikmaken van zogenaamde breadcrumbs. Het is ook een goed idee om op een aantal pagina's een knop met een call to action die verwijst naar een andere pagina te plaatsen.
De url van een bepaalde pagina vertelt de zoekmachines waar de pagina over gaat. Het is daarom van belang om de titel van de pagina in de url te verwerken. Maak de urls nooit te lang. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen belangrijke zoektermen uit de titel te gebruiken, als de titel zelf eigenlijk te lang is. Haal in ieder geval altijd de rare tekens uit de urls en woorden die niets vertellen over de bijbehorende pagina.
Zoekmachines kunnen teksten steeds beter begrijpen en de kwaliteit en de leesbaarheid zijn daarom bepalend voor je ranking. Schrijf altijd teksten met inhoud en zorg ervoor dat er geen spellings- en grammaticafouten in voorkomen. Verder is het belangrijk om de teksten niet te moeilijk te maken. Gebruik weinig vakjargon en maak niet te lange zinnen. Je kunt nog enkele belangrijke zoektermen in de teksten verwerken, zodat zoekmachines begrijpen waar de teksten over gaan. Doe dit echter niet te vaak, want dit kan worden gezien als keyword spamming. Het is wel verstandig om de belangrijkste zoekterm in de titel van de pagina te verwerken.
Een website met veel content wordt hoog gewaardeerd en de zoekmachines hechten ook steeds meer waarde aan foto's en video's. Deze content kan echter ook zorgen voor een daling in de zoekmachines. Dat komt doordat veel website beheerders de foto's en video's op hun website plaatsen zonder ze te verkleinen. Hierdoor zal de website minder snel laden en de laadtijd is nog steeds een ranking factor. Voordat je foto's en video's op je website plaatst, moet je ze daarom eerst comprimeren. De foto's worden dan kleiner zonder kwaliteitsverlies.
Helaas is het voor zoekmachines nog steeds niet mogelijk om afbeeldingen en video's te 'lezen'. Je kunt echter wel een korte omschrijving toevoegen, zodat de zoekmachines weten wat voor afbeelding of video het is. Bij afbeeldingen kun je de korte omschrijving toevoegen met behulp van een alt tekst. Video's kun je beschrijven via de bijbehorende meta tag.
De meta title en meta description zijn de titel en de beschrijving van een pagina die zichtbaar zijn in zoekmachines. Normaal gesproken stellen de zoekmachines deze titel en beschrijving zelf samen aan de hand van de zoekopdracht. Deze beschrijving wordt echter vaak afgehakt, waardoor er een halve zin komt te staan. Soms is dit ook het geval bij de meta title van een pagina. Daarnaast nodigt de automatisch samengestelde beschrijving niet altijd uit tot klikken, waardoor je bezoekers misloopt. Je kunt dit probleem verhelpen door zelf een meta title en meta description in te voeren voor elke pagina. Verwerk de belangrijkste zoekterm in de meta title en de meta description en plaats een call to action in de beschrijving.
In het verleden was het nog mogelijk om je website echt te bouwen voor zoekmachines, zodat je je ranking kon verhogen. Sommige website beheerders plaatsten een groot aantal zoektermen op hun site en stegen in de zoekmachines. Er zijn toentertijd ook nog andere tactieken gebruikt om in korte tijd een hoge ranking te behalen. De websites die echt waren gericht op zoekmachines, waren vaak niet mooi ingericht voor de bezoekers. In deze tijd is het echter niet meer mogelijk om zoekmachines met dit soort tactieken te manipuleren. Zoekmachines zijn namelijk steeds slimmer geworden.
Maar wat willen de zoekmachines nu eigenlijk? Heel simpel: ze willen dat een website gebruiksvriendelijk is. Een kwalitatieve website die is gemaakt voor een ultieme gebruikerservaring zal in deze tijd een stuk hoger ranken dan een website met een grote hoeveelheid zoektermen gericht op zoekmachines. De punten die hierboven zijn genoemd zorgen eigenlijk allemaal voor een betere gebruikerservaring (met uitgang van het apart aanroepen van Javascript). Als je dus een website ontwerpt waarbij je rekening houdt met de gebruikservaring, zal je website dus ook meteen hoger scoren in de zoekmachines!