Vaak is het advies om klein te starten en dan door te groeien tot een grote zaak. Het is een markt welke zeer gevoelig is voor de economie. Gaat het even wat minder dan zal het restaurant het ook wat minder doen.Het is een advies wat natuurlijk welgemeend is. Het is belangrijk om niet te bezuinigen op de verkeerde zaken. Een goede airconditioning is noodzakelijk in de zomer, mooie toiletten worden ook gewaardeerd en daarnaast mag het de gasten aan comfort niet ontbreken. Koop goede stoelen en zorg dat het restaurant mooi wordt aangekleed. In de keuken moet je ook zorgen voor goed werkende apparatuur. Het is de basis om geweldige gerechten uit de keuken te serveren.
Natuurlijk moet je geen personeel aannemen wat ondergekwalificeerd is. Het is echter ook niet goed om mensen aan te nemen die overgekwalificeerd zijn. Het is belangrijk om het personeel groeimogelijkheden aan te bieden. Het is mooi om de mensen te zien groeien. Zorg ervoor dat ze kunnen doorgroeien binnen het bedrijf. Het is voor werknemers prettig om vertrouwen te krijgen. Het is belangrijk om de werknemers vertrouwen te geven. Zorg dat er duidelijke afspraken zijn, zodat iedereen weet waar die aan toe is.
Iedere klant is een belangrijke klant. Soms zijn er echter sleutelfiguren om het succes van het restaurant een boost te geven. Sommige klanten kunnen besluiten om samen met jou het concept in een ander land te gaan uitrollen of een andere stad. Ook kunnen er klanten zijn die een geweldige review kunnen schrijven over jouw restaurant. Het is begrijpelijk dat klanten zijn die je hele restaurant naar een nieuw niveau kunnen brengen. Ook zijn er klanten die een groot netwerk hebben en veel anderen naar het restaurant kunnen verwijzen.
Het is slim om je klanten bij binnenkomst direct in de watten te leggen. Geef ze een welkomstdrankje. Een heerlijk glas champagne of een goed glas prosecco bijvoorbeeld. We kennen verhalen van restaurants die wel twintig flessen op een avond weggeven. Ze doen dit graag, omdat het de investering dubbel en dwars waard is. Stel je voor hoe het voelt als een restauranteigenaar je bij binnenkomst wat lekkers aanbiedt? Het voelt geweldig en maak thet mogelijk om de klanten onder te dompelen in een weldadig gevoel van generositeit. Het zijn sympathieke gebaren waar iedereen wel van houdt.
Het is belangrijk om de kwaliteit en de service serieus te nemen. Het is van groot belang om dit goed te regelen. Neem jezelf echter niet te serieus. Het is belangrijk dat de gasten zich goed vermaken. Hoe meer plezier de gasten hebben, hoe meer het restaurant tot leven zal komen.
Wanneer je werknemers zich op hun gemak voelen is het mogelijk om optimale service te leveren. Het is goed om een balans te vinden tussen ontspannen en professioneel zijn tegen het personeel. Het personeel kan hetzelfde gevoel overbrengen op de gasten. Wanneer jij goed voor het personeel zorgt zal het personeel goed voor de gasten zorgen.
Het is eenvoudig om iedere keer de aandacht te leggen op de zaken die niet goed gaan. Het is belangrijk om de successen te vieren. Bijvoorbeeld wanneer het restaurant een goede review krijgt, een omzetrecord heeft of het bedrijf een paar jaar bestaat is het goed om het succes te vieren. Het zijn kansen om het personeel te waarderen. Het zal een positieve invloed hebben op het personeel.
Het is natuurlijk geweldig om snel te groeien. Het is belangrijk om matig en goed te groeien in plaats van heel erg wild en snel. Het is belangrijk om de capaciteit van het restaurant en het team te kennen. Het is belangrijk om niet te snel te groeien om vervolgens opgebrand te zijn. Het kan zorgen voor een lagere kwaliteit, teveel stress en ook voor cashflow problemen.
Er zijn veel verschillende aspecten die belangrijk zijn om het restaurant succesvol te maken. Uiteindelijk gaat het om de gerechten die men serveert. Een goede locatie helpt erbij om meer klanten in de zaak te krijgen. Het is uiteindelijk de kwaliteit van het personeel en het eten wat bepalend is of mensen weer terugkomen. Wanneer het eten goed is, zullen de gasten vanzelf terugkomen en ook anderen doorverwijzen naar het restaurant.
Het is belangrijk om te weten dat een restaurant goede en slechte tijden kent. Na een goede start kan er een dipje komen. Het is belangrijk om met andere ondernemers en horeca eigenaren te praten hoe ze hiermee omgaan. Wat zijn hun ervaringen. Zijn er specifieke maanden waarbij het beter gaat of minder? Doorgewinterde ondernemers helpen een startende ondernemer graag.
Zorg ervoor dat er voldoende marketing voor het bedrijf gedaan wordt. Het is de basis om te zorgen voor een constante stroom van nieuwe gasten. Het is belangrijk om continu nieuwe klanten aan te trekken om zo meer mensen in het restaurant te krijgen. De basis is toch wel een goed werkende website. Zorg voor een website waar mensen direct een tafeltje kunnen reserveren. Het is ook belangrijk om veel bezoekers te krijgen op de website. De bezoekers kunnen de klanten van morgen worden. De bezoekers op de website kun je krijgen door te adverteren in de zoekmachines, hoge zoekmachine posities te krijgen en daarnaast ook door actief te zijn op social media. Zorg dat er een stroom aan content is voor op de site en daarnaast ook voor social media. Het is ook goed om voor veel PR te zorgen. Het kan het vertrouwen opbouwen waar veel nieuwe gasten naar op zoek zijn. Een paar goede persberichten in combinatie met sterke reviews zal het restaurant een goede boost geven. Tot slot is het belangrijk dat je restaurant goed vindbaar is in Google. Wanneer mensen je bedrijfsnaam intikken of enkele zoektermen die samenhangen met je bedrijf moet je website wel goed gevonden worden! Heb je hier geen verstand van? Schakel in dat geval dan een marketingbureau in!