Als je een onderneming wilt starten, heb je waarschijnlijk een idee voor een bepaald product of een bepaalde dienst. Echter zul je eerst moeten weten of hier wel klanten voor zijn. Aan de hand van een marktonderzoek kun je ontdekken of je product of dienst inderdaad gewild is. Een marktonderzoek kun je doen door middel van literatuuronderzoek, maar je kunt ook je leveranciers en potentiële klanten om hun mening vragen. Als blijkt dat er maar weinig vraag is naar jouw product, kun je twee dingen doen. Of je kiest voor een ander product of een andere dienst waar wel vraag naar is of je past het product of de dienst zo aan dat je potentiële klanten er wel behoefte aan hebben.
Met een concurrentieonderzoek bepaal je wie je concurrenten zijn en wat zij precies aanbieden. Ga je een bedrijf starten met precies hetzelfde product of dezelfde dienst als je concurrenten? Dan betekent dat niet dat je het product of de dienst niet kunt verkopen. Je moet er enkel voor zorgen dat je je duidelijk onderscheidt van je concurrentie. Dit doe je door bijvoorbeeld het product of de dienst voordeliger te leveren, je klanten een uitmuntende service te bieden of je product of dienst in combinatie met andere middelen aan te bieden. Ook kun je ervoor kiezen om je op een andere doelgroep te richten dan je concurrentie.
De bedrijfsnaam van je onderneming is uiteraard afhankelijk van het product of de dienst dat je wilt gaan leveren. Verder is het ook van belang om te kijken naar een bedrijfsnaam die je doelgroep aanspreekt. Kies een bedrijfsnaam die goed bij je bedrijf past en niet al te moeilijk is. Je wilt dat potentiële klanten de naam onthouden en direct aan jouw bedrijf koppelen. Bij het kiezen van een bedrijfsnaam moet je altijd rekening houden met bestaande handelsnamen en merknamen. Je mag namelijk niet dezelfde naam kiezen als een bestaand bedrijf of merk. Controleer je gekozen bedrijfsnaam daarom altijd in het handelsregister en het BBIE.
Een bedrijf starten wordt pas echt officieel zodra je een inschrijving hebt bij de Kamer van Koophandel. In Nederland is het voor alle ondernemingen en rechtspersonen verplicht om zich in te schrijven in het handelsregister. Je kunt je in het handelsregister inschrijven als eenmanszaak, VOF, BV, NV, CV, maatschap, vereniging, coöperatie en onderlinge waarborgsmaatschappij of stichting. Via de website van de KvK kun je een formulier invullen om je onderneming in te schrijven en vervolgens kun je online een afspraak maken om de aanvraag te voltooien.
Het is niet verplicht om een zakelijke bankrekening te openen als ondernemer, maar het kan wel een stuk gemakkelijker zijn. Alle inkomsten en uitgaven van je onderneming heb je namelijk in één overzicht. Dit is fijn voor je eigen boekhouding, maar het is zo ook eenvoudiger om je belastingaangiftes te doen en jaarrekeningen op te stellen. Om een zakelijke bankrekening te openen, hoef je enkel langs de bank te gaan en een aantal formulieren in te vullen.
Een bedrijf starten zonder een professionele huisstijl is niet aan te raden. De huisstijl van je bedrijf bepaalt eigenlijk je gehele imago. Als je een slordig logo hebt en een dun papiertje als visitekaartje, zul je bij je potentiële klanten niet professioneel overkomen. Toch kiezen veel startende ondernemers er helaas nog voor om hun huisstijl zelf wel even te maken, terwijl ze zelf weinig verstand hebben van design. Natuurlijk brengt het laten ontwerpen van een huisstijl door een goede designer kosten met zich mee, maar het is zeker waard. Een mooie huisstijl laat zien wat je bedrijf doet en straalt professionaliteit uit. Je onderneming komt zo betrouwbaarder over bij potentiële klanten en ze onthouden je bedrijf eerder. Dit zorgt voor meer bekendheid en dus ook voor meer omzet. Het is geen goed idee om je huisstijl pas na enige tijd te wijzigen als je meer inkomsten hebt uit je onderneming, want dit zal verwarring brengen onder de mensen die je huidige logo al kennen. Laat daarom bij de start van je bedrijf direct een goede huisstijl ontwerpen!
Zonder bedrijfsplan kun je eigenlijk geen bedrijf starten. In je bedrijfsplan omschrijf je wat je onderneming precies doet en waarom je dit doet. Je begint je ondernemingsplan met een omschrijving van het doel van je onderneming en vervolgens leg je uit hoe jouw bedrijf de problemen kan oplossen die onder de huidige doelgroep spelen. Verder leg je uit waarom jouw product of dienst juist nu van belang is. Daarna omschrijf je het marktonderzoek en het concurrentieonderzoek. Vervolgens geef je een duidelijke beschrijving van jouw product of dienst en je bedrijfsmodel. Tot slot beschrijf je de personen waaruit het team bestaat en maak je een overzicht van de financiële gegevens.
Tegenwoordig kan geen enkele onderneming meer echt meedoen zonder een eigen website. Als je geen kennis hebt van webdesign, is het vaak het beste om hiervoor bij een webdesigner aan te kloppen. De webdesigner heeft waarschijnlijk bepaalde informatie nodig, zoals teksten en foto's voor de website en informatie over het bedrijf. Daarna kan deze persoon voor jou aan de slag gaan en een mooie website voor je neerzetten. Met deze website kun je anderen laten zien wat jouw bedrijf doet en je kunt ook op je visitekaartje hiernaar verwijzen. Via deze website kun je direct ook je eerste klanten binnenhalen!