Gelukkig ben je niet de enige die hier last van heeft, vrijwel iedereen heeft het moeilijk met goede voornemens waarmaken. Hier kunnen we grotendeels niks aan doen omdat onze hersenen nou eenmaal zijn zoals ze zijn. Maar toch zijn er een paar dingen die je kan proberen om je (professionele) voornemens waar te maken!
Onze hersenen hebben een enorme capaciteit, net als een computer. Eigenlijk zijn hersenen gewoon krachtige computers. Je hersenen verzamelen namelijk onbewust ontzettend veel informatie. Stel je komt thuis na een dag werken en je stap de kamer in. Je hersenen registeren onder andere waar alles zich in de kamer bevindt, wie er in de kamer aanwezig is en wat diegene van jou is, welke interactiemogelijkheden er in de kamer zijn (bijvoorbeeld op de bank zitten en televisie gaan kijken) en wat het verband is tussen alle spullen die er in de kamer aanwezig zijn. Al deze informatie zou genoeg zijn om een super krachtige computer te laten crashen. En dan toch kunnen je hersenen dit makkelijk aan, best bijzonder!
Nou is ons brein natuurlijk geweldig met zijn grote capaciteiten, maar hou in je achterhoofd dat het brein ook zeker beperkingen heeft. Het deel van het brein waar we onder andere mee rationeel denken en plannen (de prefrontale cortex) heeft veel energie nodig. Doordat de prefrontale cortex energie slurpt kan je je maar voor een kortere periode concentreren op een cognitief lastige vraag. Hierdoor kan je prefrontale cortex ook maar 1 uitdagende taak tegelijk uitvoeren, terwijl delen van je hersenen samen geroutineerde taken wél goed kunnen uitvoeren. Daarom kan je bijvoorbeeld, als je in een vreemde stad de weg zoekt niet tegelijk luisteren naar je bijrijder die aan het praten is. Focus ligt dus op 1 uitdagende taak.
Een goed begin is het halve werk wordt er wel gezegd. Dat is voor het bedenken en waarmaken van goede voornemens zeker waar. Mensen hebben vaak een passieve houding en de gedachte dat andere mensen het altijd beter hebben. Jij zal dit zelf waarschijnlijk ook herkennen. Probeer dus eens wat meer initiatief te nemen, ook al is dit vaak moeilijk. Ook bij deze moeilijkheid kunnen we deels de schuld aan de hersenen geven. De prefrontale cortex speelt hier namelijk weer een grote rol. Zoals eerder al benoemd kost rationeel denken en plannen veel energie. Dit maakt het lastig om na te denken over het onbekende en laten goede voornemens nou net “onbekend” zijn! Het is voor ons mensen moeilijk om abstracte doelen te bedenken en daarom denken we vaker na over problemen dan over oplossingen. Hierdoor neem je minder vaak het initiatief om problemen aan te pakken.
Allemaal mooi en aardig, maar hoe pak je dit nou aan? Hoe zorg je ervoor dat je die ‘hacks’ in je brein nou tegen gaat? Hoe zorg je er nou voor dat je aan het eind van het jaar vol trots kan zeggen dat je daadwerkelijk je doelen bereikt hebt? Lees hieronder 5 tips om je professionele voornemens waar te maken!
Neem eens rustig de tijd om te bedenken wat je wil gaan bereiken in een jaar. Wat zijn precies je doelen en dromen. Probeer echt creatief te denken en niet terughoudend te zijn, maar schrijf alles op wat er op dat moment in je opkomt. Het kan lastig zijn om tijdens zo’n brainstrom sessie niet te vervallen in negatieve gedachtes. De kans is groot dat er al snel een klein stemmetje komt dat fluistert dat het ene doel wat je net hebt opgeschreven niet haalbaar is. Negeer dit! Zet bijvoorbeeld een achtergrondmuziekje op of stel een tijdslimiet in als dat werkt. Het gaat er nu nog niet om of je je doelen haalt of niet, het gaat er om dat je op een rijtje krijgt wat je eigenlijk wil!
Nu is het tijd voor stap 2: maak groepjes. Zet bepaalde soort ideeën, dromen en doelen bij elkaar zodat er een overzicht ontstaat. Zo kan het bijvoorbeeld handig zijn een onderscheid te maken tussen sportieve, financiële, professionele en privé doelstellingen. Je zou ook een onderscheid qua tijd kunnen maken. Je kan dan bijvoorbeeld bepalen welke doelstelling je in het eerst kwartaal van het jaar gehaald moet hebben, welke in het tweede kwartaal enzovoort. Dit alles zorgt voor een duidelijk overzicht. Als er nu al doelen of dromen uitkomen die totaal onrealistisch zijn kan je deze schrappen, maar doe dit niet te vlug. Je kan vaak meer dan je zelf denkt!
Als je stap 2 hebt uitgevoerd hou je als product een mooi overzicht aan doelstellingen over. Omdat dit nog steeds vage begrippen zijn en ons brein moeite heeft met vage begrippen is het slim om een plan van aanpak voor elke doelstelling te verzinnen, zo worden het concrete plannen. Zo kan je bijvoorbeeld als doelstelling hebben dat je wil beginnen met bloggen. Dit is een goede doelstelling maar lastig om aan te beginnen omdat het een plan van aanpak mist. Verdeel daarom de hoofddoelstelling op in kleine sub onderdelen. Dit kan onder andere het verzinnen van een naam, het uitbreiden van je website of het trekken van bezoekers zijn. Door je doelstelling zo in kaart te brengen heb je handvatten om te gaan beginnen.
Nu je al de doelstellingen duidelijk in kaart hebt gebracht wil je natuurlijk maar 1 ding: beginnen! Let hierbij wel op hoe je je energie verdeeld, stel prioriteiten. De subonderdelen van je doelstelling die veel energie kosten krijgen de prioriteit. Maar probeer niet de volgende veel voorkomende valkuil te trappen, namelijk het veel te veel hooi op de vork nemen in een keer. Goede voornemens zijn net als een volle inbox op je eerste werkdag na je verlofperiode. Vol energie stort je je op deze e-mails en ben je hele dag mailtjes aan het behandelen. Al na een dag krijg je hier genoeg van en laat je waarschijnlijk je inbox versloffen. Hetzelfde geld dus ook voor goede voornemens, ga je ze allemaal in 1x aanpakken dan is de kan groot dat je snel opgeeft. Probeer dus eens op weekbasis je prioriteiten vast te stellen, zo voorkom je dat je energie verspilt en je goede voornemens niet haalt!
Nu ben je eindelijk bij de laatste stap voor succes beland. Je hebt je doelstellingen helder, deze zijn onderverdeeld in haalbare subdoelstellingen en je weet welke taken jouw prioriteit hebben terwijl je blijft letten op je eigen energieniveau. Nu is het nog de kunst om het overzicht te houden. Het is daarom handig om een systeem te bedenken wat jouw voortgang laat zien. Wat voor systeem je gebruikt kan je zelf beslissen en is voor iedereen anders. Kies gewoon iets wat jij fijn vindt werken. Je zou bijvoorbeeld een Word-document kunnen maken waarin je de doelstellingen en subdoelstelling bijhoudt. Hier kan je ook in noteren hoeveel tijd het koste, of het inderdaad zo belangrijk was zoals jij van tevoren had gedacht en misschien wel het belangrijkste: of het gelukt is! Je zou een overzicht per week, per maand of per kwartaal kunnen maken, afhankelijk van wat jij fijn vindt om mee te werken en wat je doelstellingen zijn. Op deze manier creëer je een overzicht voor aan het eind van het jaar om te zien wat je in 1 jaar al dan niet bereikt hebt.
Na al deze handig tips kan het bijna niet meer mislukken. Je gaat dit jaar jou professionele voornemens wél waarmaken!