Je corporate identity is de manier waarop jouw doelgrope je onderneming ziet. Het beste is vaak om je onderneming te zien als een vriend van je doelgroep, dus eigenlijk als een persoon. Bij het bepalen van je corporate identity kun je het beste je ideale klant in je hoofd houden. Vervolgens bepaal je hoe je deze persoon positief kunt beïnvloeden door dezelfde waarden aan te nemen, hun leven te verrijken en je steeds aan je verhaal te houden.
Als je weet hoe je de ideale klant positief kunt beïnvloeden, ga je erover nadenken hoe je dit het beste kunt doen. De waarden van je bedrijf moeten eigenlijk in alles wat je doet naar voren komen. Denk aan je website, je social media posts en je foto's. Bedenk dus bij elk ding wat je doet voor je bedrijf of dit voldoet aan de corporate identity die je wilt uitstralen.
De eerste stap bij het bouwen van je corporate identity is het bepalen van je doelgroep. Als de doelgroep voor jouw niet duidelijk is, zal je corporate identity nooit echt goed kunnen worden. Bepaal van welk geslacht en welke leeftijd de meeste van je (toekomstige) klanten zijn en let ook op de plaats waar ze wonen, hun inkomen en opleidingsniveau. Vind je het lastig om te bepalen wie jouw doelgroep is? Dan kun je ook eens de social media accounts van je concurrenten bekijken en onderzoeken welke personen het meeste reageren.
Voordat je echt begint met je onderneming is het belangrijk dat je weet welke waarde je bedrijf levert. Stel daarom een missie, visie, waarden en doelen op, zodat je dit ook naar (potentiële) klanten kunt communiceren. Het is dan voor jezelf duidelijk welke richting je opgaat en welke waarden je dient te hanteren in de activiteiten die je doet. Daarnaast kunnen (potentiële) klanten op deze manier ook te weten komen of jouw onderneming wel bij ze past.
Als je eenmaal hebt bepaald wat je doelgroep is en wat de waarden van je onderneming zijn, kun je USPs opstellen om je waarden naar buiten te brengen. Houd hierbij de doelgroep in je achterhoofd en bepaal wat zij belangrijk zouden vinden. Nog belangrijker is echter dat de USPs passen bij de missie, visie en waarden van je bedrijf. Maak een lijst met woorden die bij je bedrijf passen en stel aan de hand hiervan je USPs op. Vermeld je USps op al je kanalen, bijvoorbeeld je website, je social media profielen en eventueel ook op je visitekaartje.
Kleuren zeggen heel veel en brengen bepaalde emoties los. Het is daarom belangrijk om erachter te komen welke kleuren bij je bedrijf horen. Deze kleuren kun je vervolgens verwerken in je logo, je website en promotiemateriaal. De betekenissen van verschillende kleuren kun je op internet vinden en je kunt ook leren hoe je kleuren met elkaar kunt combineren. Echter niet alleen de kleuren zelf zijn belangrijk, maar ook het aantal kleuren dat je gebruikt. Als je een heleboel felle kleuren gebruikt, laat dit zien dat je bedrijf energiek is. Kies je voor minder kleuren, dan zul je eerder chique overkomen (maar dit hangt ook weer af van de kleuren die je kiest).
Het logo is het belangrijkste symbool voor je onderneming en je ziet dit design ook overal op terug. Helaas besparen veel te veel bedrijven op het ontwerp van het logo, omdat ze niet inzien hoe belangrijk dit is. Vaak is het lastig om het logo weer aan te passen zodra je bedrijf wat bekendheid heeft opgebouwd. Daarom is het van belang dat het design van je logo vanaf het begin af aan goed is, Zorg ervoor dat je logo duidelijk is, laat zien wat je bedrijf doet en voldoet aan de waarden van je onderneming.
We denken vaak dat het product of dienst is wat de klant van ons koopt, maar dat is niet zo. Een klant koop het verhaal achter het product of de dienst. Vertel daarom het verhaal van je onderneming - hoe en wanneer het is gestart en waarom - en communiceer dit ook duidelijk naar de klanten toe. Zorg ervoor dat je producten, diensten, website en promotiemateriaal dit verhaal niet tegenspreken, maar juist laten zien dat dit inderdaad is waar je bedrijf voor staat.
Een belangrijke tip om je corporate identity te verbeteren is het simpel houden consistent zijn. Als je teveel verschillende zaken hebt lopen (bijvoorbeeld producten of diensten die niet bij elkaar passen of teveel elementen op je website), raakt je doelgroep verward en is het voor hen niet meer duidelijk wat jouw bedrijf precies is en doet. Zorg er ook voor dat alles wat je naar de klant communiceert op elkaar aansluit. Gebruik foto's met dezelfde achtergrond, maak je social media omslagfoto's hetzelfde als de foto op je homepage etc. Dit maakt het voor de klant gemakkelijker om jouw bedrijf te herkennen en het houd het rustig.
Je wilt natuurlijk altijd beter zijn dan je concurrentie, maar dan moet je eerst weten wat zij precies doen. Kijk naar je grootste concurrenten en ontdek wat zij precies doen. Ga niet alles letterlijk nadoen, maar doet het beter. Dat hoeft niet te betekenen dat je bijvoorbeeld meer Facebook volgers wilt dan je concurrentie. Je kunt ook juist op Twitter gaan zitten en ervoor zorgen dat je daar alsnog meer volgers hebt dan je concurrent op Facebook. Zorg er in ieder geval altijd voor dat je je eigen corporate identity opbouwt.
Tegenwoordig kan eigenlijk geen enkel bedrijf meer zonder social media. Je kunt op je social media accounts echt laten zien wat je bedrijf doet, als je goed blijft letten op je corporate identity. Laat zien dat je ook menselijk bent en zorg voor interactie. Bedenk ook van tevoren goed hoe je je op social media wilt opstellen tegenover je volgers en wees je ervan bewust dat je voor elk social media kanaal andere content moet gebruiken.