Wanneer iemand van plan is om een rijbewijs te halen voor een auto, scooter of ander voertuig dient hij of zij eerst een theorie-examen af te leggen. Het theorie-examen is een verplicht onderdeel. Zonder het examen is het niet mogelijk om een rijbewijs te halen. De leeftijd voor het maken van een auto en bromfiets theorie-examen is 16 jaar.
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen ook wel het CBR genoemd biedt verschillende theorie-examens aan. Het is mogelijk om een examen te maken voor auto, bromfiets, motor, aanhangwagen, brommobiel, T-rijbewijs, vrachtauto en bus. Daarnaast zijn er ook speciale theorie-examens voor mensen die geen Nederlands spreken. Zo is het mogelijk om een examen in het Engels te maken of en examen te maken met een tolk. De kandidaat dient zelf een tolk te regelen voor het examen. Verder is het ook mogelijk om extra tijd aan te vragen bij het theorie-examen, dit kan wanneer de kandidaat last heeft van dyslexie of een andere aandoening. Ten slotte, kan er ook een individueel begeleid examen aangevraagd worden. Dit is alleen mogelijk wanneer de kandidaat last heeft van faalangst, autisme of een andere aandoening. Bij het individueel begeleid examen worden de vragen gesteld door een medewerker van het CBR.
Het auto theorie-examen bestaat uit twee verschillende onderdelen namelijk: 1. gevaarherkenning 2. Verkeersregels & verkeersinzicht. Bij het onderdeel gevaarherkenning worden een aantal vragen gesteld over situaties op de weg. Het is dan de bedoeling dat er gekozen worden voor: doorrijden, gas loslaten of remmen. Het onderdeel verkeersregels bestaat uit vragen over verkeersborden, tekens op de weg, inrichting, belading en het slepen van voertuigen, het gebruik van gordels en helmen etc. Het laatste onderdeel verkeersinzicht gaat over bepaalde situaties op de weg en hoe er gehandeld moet worden. Bijvoorbeeld wanneer een ongeluk is gebeurt of je hebt pech met de auto. Het theorie-examen bestaat in totaal uit 75 vragen. 25 vragen gaan over gevaarherkenning, hiervan moeten er minimaal 13 goed beantwoord worden. 40 vragen gaan over verkeersregels en verkeersinzicht, hiervan moeten 35 goed beantwoord worden.
Verder kun je in het auto theorie-examen verschillende soorten vragen tegenkomen zoals:
Sleepvragen
Single-sleepvragen
Invulvragen
Hotspotvragen
Ja/nee-vragen
meerkeuzevragen
Meer informatie over de verschillende vragen is te vinden op de website van het CBR.
Vroeger werd het theorie examen in een zaal gegeven bij het CBR. Alle kandidaten kregen dan tegelijkertijd vragen te zien, die binnen een bepaalde tijd beantwoordt moeste worden. Aan het eind van het examen werden de kandidaten per rij naar voren geroepen voor hun uitslag. Op de achterkant van de uitslag stonden de onderwerpen die fout beantwoord waren.
Tegenwoordig verloopt het theorie examen heel anders. De kandidaten melden zich aan bij de aanmeldzuil met het reserveringsnummer dat ze hebben ontvangen. Vervolgens moeten de kandidaten wachten in de wachtruimte. In de wachtruimte zijn er beeldschermen waarop de reserveringsnummers en de status staan. Er zijn drie verschillende statussen: aangemeld (wacht in de wachtruimte), spullen in de locker (je bent bijna aan de beurt) en ga naar start examen (meld je aan bij de balie, het examen begint). Bij de balie controleert een medewerker het identiteitsbewijs en geeft de kandidaat een tafelnummer. Aan het eind van het examen wordt de uitslag gelijk bekend gemaakt.
Het gewone scooter theorie-examen duurt 30 minuten. Het theorie-examen met extra tijd of individuele begeleiding duurt 45 minuten. Een gewone auto theorie-examen duurt ook 30 minuten. Het examen kan zowel in het Nederlands als Engels afgenomen worden. Een auto theorie-examen met extra tijd duurt 45 minuten.
Na het behalen van het theorie-examen, is het handig om zo snel mogelijk rijlessen in te plannen. Het theorie-examen is namelijk maar ander halfjaar geldig.
De kosten van het theorie-examen verschillen per examen en ook de manier waarop het examen is aangevraagd. Vraag je het examen rechtstreeks aan bij het CBR dan kost het examen € 33,00 en een examen met extra tijd + €10,50. Een examen dat via de post aangevraagd wordt, is duurder vanwege de verzendkosten. En een examen dat bij een rijschool wordt aangevraagd is vaak ook duurder omdat de rijschool extra kosten in rekening brengt. Een theorie-examen met een tolk of individuele begeleiding kost € 87,45 en een examen in het Engels kost € 38,50.
Er zijn geen regels voor hoe vaak iemand mag zakken voor het theorie-examen. Wel is het handig om te kiezen voor een examen met extra tijd wanneer het na 5 pogingen nog steeds niet is gelukt.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Een theorie-examen kan behoorlijk pittig zijn en het is daarom belangrijk om goed voor te bereiden. Elk jaar brengt het ANWB een nieuw theorie-examen boek uit. Het is in ieder geval handig om het hele boek één keer gelezen te hebben zodat je weet welke onderdelen gevraagd kunnen worden. Ook heeft het ANWB een speciaal boek waar alleen oefeningen in staan. Combineer het leren met het maken van de oefeningen. Op deze manier kan je toetsen of je de theorie goed begrijpt. Verder is het ook handig om voor het theorie-examen al een aantal rijlessen te nemen. Door de rijden, herken je bepaalde situaties uit het boek. Hierdoor is het makkelijker om antwoord te geven op de vragen. Ten slotte, kan je ook een dagcursus volgen van één of meerdere dagen. Tijdens een cursus worden er verschillende oefeningen gegeven en een aantal tips over het maken van het examen.
In Nederland zijn er ontzettend veel aanbieders van theoriecursussen. Het kan daarom moeilijk zijn om het juiste bedrijf te kiezen. Op de website van detheorievergelijker.nl kan je verschillende cursussen met elkaar vergelijken. Dit kan je doen door aan te geven waar de cursus aan moet voldoen. Selecteer de theoriecursus op basis van prijs, dag en natuurlijk locatie. Op basis van jouw wensen worden er verschillende cursussen weergeven.