HTTPS, een term waar je niet omheen kan wanneer er gesproken wordt over een beveiligde website(verbinding). Maar wat is HTTPS eigenlijk en wat doet het? HTTPS is simpelweg een beveiligde HTTP-verbinding van een website. Is de HTTP-verbinding niet beveiligd? Dan kunnen je gegevens worden ‘afgeluisterd’, worden aangepast of de gegevens kunnen volledig worden overgenomen door de kwaadwilligen. Bij de HTTPS-verbinding is de TLS (dit is de opvolger van SSL) gekoppeld aan de website verbinding en wordt deze zo beveiligd. HTTP-verbinding + TLS = HTTPS-verbinding. Hieronder heb ik de drie beveiligingsaspecten van de HTTPS-verbinding voor je genoteerd:
Integriteit: Mocht een kwaadwillende zich tussen de website en de bezoeker hebben verwringt, dan kan diegene geen gegevens meer aanpassen of bijvoorbeeld verschillende malware toevoegen.
Betrouwbaarheid: Een enorm belangrijk aspect vandaag de dag is de betrouwbaarheid van een website. Met een HTTPS-verbinding geef je bezoekers een veilig gevoel (slotje links bovenin de website), maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat de kwaadwillende niet bij de URL’s, webcontent, cookies of andere informatie kan.
Authenticiteit: Met een HTTPS-versleutelde website maak je het voor de bezoekers makkelijk om te controleren of de website hoort bij de gebruikte domeinnaam. Er worden namelijk valse websites gemaakt die enorm veel lijken op de ander en proberen zo je (betaal)gegevens te winnen.
Wanneer jij ervoor kiest om een website te laten maken, dan is de kans zeer groot dat hier een HTTPS-verbinding bij inbegrepen zit. Maar heeft een HTTPS-verbinding nog andere voordelen dan enkel de veiligheid van de website te garanderen? Ja er zijn hier meer voordelen aan verbonden!
Maak jij gebruik van een HTTPS-verbinding dan biedt dit ook voordelen aan op het gebied van de SEO. SEO? Dit staat voor Search Engine Optimization (het organisch beter vindbaar maken van je website). Er zijn verschillende methodes waarmee jij jou website kan optimaliseren zodat je website/pagina’s, op de gewenste zoektermen, hoger in de SERP (Search Engine Ranking Pages) scoort. Des te hoger je scoort des te beter je website wordt gevonden. Het technisch optimaliseren van je website is ook een ‘SEO best practice’, ervoor zorgen dat de bezoekers zich op een beveiligde website bevinden hoort hier natuurlijk ook bij!
Een authentieke website laten maken is voor vele een goede stap richting online succes. Vandaag de dag is een organisatie zonder website bijna niet meer voor te stellen. Voor vele organisaties is dit zelfs hét belangrijkste kanaal om leads, sales of klanten te genereren. Het is daarom van groot belang dat jij als ondernemer een website laat maken dat authenticiteit (je merkidentiteit) uitstraalt. Dit resulteert zich in een sterke online positie en straalt je website professionaliteit en betrouwbaarheid uit. Maar hoe laat ik een authentieke website maken? Dit doe je door met de betreffende partij in goed overleg te gaan met de webdevelopers. Kies voor webdevelopers die naar je luisteren wie jij bent als ondernemer en waar de organisatie voor staat. Zij weten dit namelijk om te zetten naar een persoonlijk ontwerp dat pérfect aansluit bij jouw wensen. Ook creëer je met een professionele website een goede eerste indruk, en ik jou als ondernemer niet te vertellen hoe belangrijk dit is! Wanneer je een complete website laat maken door professionals dan ervaar jij zonder twijfel een positieve online verandering in je organisatie.
Ook voor de webshop eigenaren wordt het steeds belangrijker om je te onderscheiden van de concurrentie. De online landschappen nemen namelijk enorm veel kansen met zich mee, wat indirect betekent dat het aantal concurrenten ook zal toenemen! Bij een webshop is het namelijk nog belangrijker dat de site een betrouwbare uitstraling heeft en correct werkt. De bezoekers hebben namelijk maar één negatieve ervaring nodig om weg te klikken en verder te gaan met bestellen bij een van je concurrenten. Een goed werkende website laten maken is daarom van enorme waarde, onderschat dit niet!
Heb jij online gehoord dat zelfstandig een website maken gemakkelijk is door gebruik te maken van een CMS (Content Management System) als WordPress? Vergis je hier niet in! Het klopt inderdaad dat in verhouding met coderen, een website maken via WordPress een stuk toegankelijker is voor een ‘non-codeur’. Echter zit er hier nog steeds enorm veel werk in en dien je ook dit te leren. Zelfs de organisaties die WordPress websites afleveren gebruiken alsnog codeurs die de puntjes op de i zetten in het ontwerp. Ook wordt er vaak gesproken over de kosten van een WordPress website, dat dit laag ligt. Ook hier vergis je je al snel in. Ben je op zoek naar een zeer simpele website, bijvoorbeeld een onepager? Dan kan het inderdaad voldoende zijn. Ben je echter toe aan een website dat daadwerkelijke leads, klanten of sales moet opleveren? Dan raad ik je dit af!
Kies ervoor om een website te laten maken door professionals en houd je zelf bezig met hetgeen waar jij goed in bent. De tijd die je zelf in het leren van een CMS, het ontwerpen van de website en het onderhouden van de website stopt kost je uiteindelijk meer dan wanneer je dit zou uitbesteden. De professionals leveren dan ook maatwerk af en weten zo iedere wens terug te laten komen in het ontwerp van jouw website. Een website dat goed beveiligd is en blijft, een ontwerp dat naadloos aansluit bij jouw wensen en een online partner erbij die ervoor zorgt dat jij geld verdient i.p.v. inlevert.
Ben jij een zelfstandige ondernemer, mkb’er of run je een grote organisatie en ben jij toe aan een nieuwe website? Dan raad ik je aan om te kiezen om een website te laten maken door een professionals. De eerste investering is duurder dan wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld WordPress, maar op lange termijn verdient zich dit zelf terug! Ook ben je verzekerd van een HTTPS-beveiligde website wanneer je dit laat maken door professionals, aangezien dit het minimale is wat ze aan beveiliging dienen aan te bieden. De webdevelopers weten ook exact hoe ze jouw wensen en de merkidentiteit kunnen vertalen in het ontwerp wat zorgt voor klantenbinding en hogere conversies.