Het organiseren van je verhuizing doe je natuurlijk niet op de dag van de verhuizing zelf. De gehele verhuizing valt of staat met een goede en grondige voorbereiding. Hierbij hoort ook het maken van een goede planning. Een planning voorkomt dat iedereen op de dag van de verhuizing zelf maar gaat doen waar hij of zij zin in heeft en dat je elkaar in de weg loopt. Hierbij gaat dan dikwijls kostbare tijd verloren. In de planning kun je exact aangeven wie wat gaat doen. Tevens kun je in je planning ook alles opnemen wat je die dag nodig hebt, zodat je bijtijds alles in huis hebt en direct aan de slag kunt gaan. Een goede planning is daarom essentieel voor een vlekkeloos verlopen verhuizing.
Net zoals het plannen, begint de verhuizing zelf eigenlijk al ruim van te voren. Het gaat dan vooral om voorbereidende werkzaamheden, zodat het op de verhuisdag zelf enkel een kwestie is van verhuizen en niet van inpakken. Met het inpakken van alle kleine huisraad kun je al ruim een maand voor de verhuizing starten. Ten eerste gooi je alles weg wat al jaren in je kasten en lades ligt en waarvan je verwacht dat dit na je verhuizing ook zal gebeuren. Hier heb je dus niets aan, dus weg ermee! Zo houd je enkel de zinvolle dingen over die je moet verhuizen. Pak alles al goed in dozen, zodat de dozen op de verhuisdag klaarstaan en direct overgebracht kunnen worden naar je nieuwe woning. Heb je meubels die je niet direct hoeft te gebruiken en bij verhuizing uit elkaar gehaald moeten worden? Begin daar ook ruim op tijd mee, zodat je dit op de verhuisdag niet meer hoeft te doen.
Net zoals het plannen, begint de verhuizing zelf eigenlijk al ruim van te voren. Het gaat dan vooral om voorbereidende werkzaamheden, zodat het op de verhuisdag zelf enkel een kwestie is van verhuizen en niet van inpakken. Met het inpakken van alle kleine huisraad kun je al ruim een maand voor de verhuizing starten. Ten eerste gooi je alles weg wat al jaren in je kasten en lades ligt en waarvan je verwacht dat dit na je verhuizing ook zal gebeuren. Hier heb je dus niets aan, dus weg ermee! Waardevolle of bruikbare dingen zoals meubels kan je eventueel ook verkopen. Deze opbrengsten kan je zelfs weer gebruiken voor de verhuizing zelf! Zelfs al ben jij die ene stoel of bank zat, iemand anders zal er misschien heel erg blij mee zijn. Zo houd je enkel de zinvolle dingen over die je moet verhuizen. Pak alles al goed in dozen, zodat de dozen op de verhuisdag klaarstaan en direct overgebracht kunnen worden naar je nieuwe woning. Heb je meubels die je niet direct hoeft te gebruiken en bij verhuizing uit elkaar gehaald moeten worden? Begin daar ook ruim op tijd mee, zodat je dit op de verhuisdag niet meer hoeft te doen.
Leuk om dat dressoir of die stoel mee te verhuizen, maar ten eerste past dit wel in je woonkamer? Vooral als de ruimte wat kleiner is dat je gewend was, is er de kans dat sommige meubels helemaal niet passen. Dan zit je straks in je nieuwe woning met meubels die niet passen of overbodig zijn. Meet de kast daarom goed op, zodat je ook zeker weet of hij aan een bepaalde wand past. Maar opmeten is sowieso handig, want sommige meubels kunnen misschien veel te groot om door een deuropening te passen. Je kunt dan alvast maatregelen treffen om of meubels uit elkaar te halen, of dat je een raam gaat verwijderen waardoor de meubels goed doorheen passen.
Hoe ga jij verhuizen? Ga je dit met vrienden en familie doen? Dan is verhuizen in het weekend het meest praktisch. De meeste mensen zijn in het weekend vrij en goede familie en vrienden willen heus wel één dag in het weekend opofferen om je te helpen verhuizen. Maar laat je de verhuizing uitvoeren door een professioneel verhuisbedrijf, dan is verhuizen in het weekend helemaal niet zo praktisch. Het verhuisbedrijf zal je namelijk in veel gevallen meer in rekening brengen dan op een doordeweekse werkdag. Bij het inhuren van een verhuisbedrijf is verhuizen in het weekend daarom helemaal niet praktisch, maar extra duur. Het is belangrijk om hier goed rekening mee te houden.
Hoe lief je kinderen of je huisdieren ook zijn, het is zeker niet praktisch als zij op de verhuisdag nog door het huis rondlopen. Dit veroorzaakt alleen maar onnodige stress en tijdsverlies. Zorg daarom dat je al ruim op tijd de nodige opvang regelt voor je kinderen of huisdieren. Er is altijd wel een familielid die er geen problemen mee heeft om ze een dagje op te vangen. Zo hoef jij je over hen geen zorgen meer te maken en kun je jezelf volop de verhuizing storten.
Niet dat iedereen erg brandbare spullen in huis heeft, maar mocht je dit wel hebben en het moet verhuisd worden, behandel dit dan met de nodige voorzichtigheid. Dit houdt dan ook in dat je brandbare spullen niet inpakt. Er is dan een risico dat het niet onder de juiste omstandigheden wordt vervoerd en kan er gevaar ontstaan op bijvoorbeeld lekken of brand. Als je deze spullen inpakt, zal degene die de doos verhuisd ook niet weten wat er inzit en de doos helemaal niet voorzichtig behandelen. Vervoer brandbare spullen daarom apart en zichtbaar, zodat iedereen kan zien dat er voorzichtig mee ongesprongen moet worden.
Stel altijd een pakketje samen met heel belangrijke spullen die je op de verhuisdag zelf nodig hebt. Denk hierbij vooral aan medicijnen. Sommige mensen hebben een heel strak schema, waarbij het niet mag voorkomen dat er een dag geen medicijnen geslikt worden. Zo kun je dus gewoon al je medicijnen in een doos inpakken, terwijl je ook een pakketje maakt met de medicijnen die je op de verhuisdag zelf nodig hebt. Naast medicijnen kunnen dit ook belangrijke benodigdheden zijn voor de kinderen of een bepaald soort eten.