Bordeaux, een prachtige stad in het zuid-westen van Frankrijk, op zo’n tien uur rijden vanuit het zuiden van Nederland en op een uurtje rijden van de Atlantische oceaan. Velen zullen de naam Bordeaux herkennen aangezien de wijnen uit deze regio over de hele wereld verkocht worden. Echter draait het in Bordeaux niet alleen om wijn, het is een stad vol cultuur en historie die terug te vinden is in de architectuur, de pleinen, de straten…
Archeologisch onderzoek wijst uit dat Bordeaux waarschijnlijk is ontstaan rond de vijfde eeuw voor Christus, in de vorm van een agglomeratie naast de rivier « la Garonne ». Er zijn meerdere ideeën over welke volkeren er in dit gebied woonden.
In het jaar 56 v.Chr. werd de luitenant van César ontvangen in Bordeaux, genaamd Publius Crassus. Een aantal jaar later worden de eerste straten gelegd die vandaag bij het bekendste stukje van het centrum horen. Ook worden er aquaducten en een amfitheater gebouwd, de stad breidt zich snel en wordt een emporium, dit betekend dat hier vandaan de tin en lood handel werd gecontroleerd.
Tussen het jaar 40 en 60 worden de eerste wijnranken geplant op de linkeroever van de stad.
Jarenlang wordt Bordeaux machtiger en rijker, totdat de Barbaren in 276 aanvallen en er vele gebouwen in vlammen opgaan. Er wordt een muur gebouwd van 10 meter hoog om het centrum van 740 bij 480 meter te beschermen.
Tijdens de middeleeuwen gebeurt er veel in Bordeaux. De stad wordt meerdere malen leeggeroofd en er worden vele branden gesticht. In de vierde eeuw wordt de stad gekerstend en een eeuw later vallen de Barbaren aan. In de zevende eeuw gebeurd er veel op het gebied van religie, zo worden de kerken van Saint-Rémy, Saint-Pierre en Saint-Siméon gebouwd. In de achtste eeuw wordt Bordeaux twee keer aangevallen in maar vier jaar tijd. In 732 wint Abd al-Rahman de strijd om Bordeaux en plundert de stad, vier jaar later is het Charles Martel die de stad voor een deel vernietigt.
Tijdens de twaalfde en dertiende eeuw breidt de stad zich uit en ontstaan er nieuwe wijken die nu nog steeds bestaan. Het waren vooral timmermannen en smeden die zich installeerden in deze nieuwe wijken. Vele straten zijn vandaag vernoemd naar een beroep dat er veel beoefend werd tijdens deze periode.
In de dertiende eeuw wordt er veel wijn verhandeld met Engeland waardoor de economie van de stad sterk verbeterd wordt. Ook worden de kathedraal van Saint-André en de « Grosse cloche » gebouwd. Vandaag de dag zijn deze nog steeds te bezichtigen.
In 1548 keren de bewoners van Bordeaux zich tegen de koninklijke macht. De belastingen zijn te hoog en ze hebben niet genoeg vrijheid. Op 21 augustus omcirkelen ze de Fort du Hâ et de Château Trompette en doden de gouverneur Tristan de Moneins en 20 van zijn officieren. De koning, Henri II, zorgt ervoor dat de stad zwaar gestraft wordt om een voorbeeld te geven voor andere steden. Iedereen wordt ontwapend en de stad moet een hoge boete aan de koning betalen. Ook worden er 140 mensen tot de dood veroordeeld. Niet lang hierna worden er ook op het platteland in de regio van Bordeaux mensen opgehangen die acties ondernamen of aan het plannen waren tegen de koninklijke macht.
Vijftien jaar later zijn er de godsdienstoorlogen, ook bekend als de hugenotenoorlogen. Tijdens deze conflicten werden de protestanten de stad uit gejaagd. Degenen die zich nog in de stad bevonden in 1572 werden op 3 oktober dat jaar gedood, en de burgemeester stond dit allemaal toe. Er zijn tussen de 200 en 300 doden gevallen die dag.
In de zeventiende eeuw is de haven van Bordeaux de grootste van het koninkrijk. Via deze haven wordt er veel wijn gehandeld, maar ook suiker en slaven. Veel rijke families trekken richting Bordeaux om geld te verdienen met de slaven handel, ondanks het feit dat het parlement van Bordeaux tegen de slavenhandel zegt te zijn. De stad wordt snel rijker en blijft groeien; in 1700 telt de stad al 40.000 inwoners. In totaal zijn er zo’n 500 boten met daarop 150.000 Afrikanen vertrokken richting de Antillen. Tegenwoordig zijn er nog veel straten die de naam dragen van slavenhandelaars.
In 1840 begint Bordeaux met de handel met Afrika en aan het eind van de eeuw begint de stad zich te industrialiseren met chemische, metaal- en voedselbedrijven.
Op 7 mei 1841 wordt de eerste rails geopend tussen Bordeaux en La Teste. Elf jaar later, in 1852, wordt de rails tussen Angoulême en Bordeaux in gebruik genomen waarmee de verbinding tussen Parijs en Bordeaux compleet is. Drie jaar later wordt het station Saint-Jean gebouwd, dit is tegenwoordig het grootste station in Bordeaux en zijn omgeving.
In de negentiende eeuw draait alles om de modernisering van de stad, zo worden er grote straten aangelegd en oude wijken afgebroken. Ook wordt er op de rechteroever veel gebouwd zodat de stad zich uit kan breiden. In 1900 wordt de eerste elektrische tram geïntroduceerd.
Tijdens de eerste Wereldoorlog trekt de regering zich terug uit Parijs en komt naar Bordeaux. Er zijn veel wapenfabrieken in de regio waardoor er veel werk is maar ook een zekere welvaart. In 1917 wordt Bordeaux het aanvangspunt van de vele Amerikaanse soldaten.
In 1930 wordt er een groot plan gemaakt om de stad verder te moderniseren. Zo worden er onder andere een zwembad, een stadium en slachthuizen gebouwd.
Op 14 Juni 1940 komt de regering voor de derde keer naar Bordeaux om Parijs te ontvluchten. Op 23 Oktober 1940 rijdt de trein met daarin Hitler door de stad richting Hendaye waar hij Franco later die dag ontmoet. De haven van Bordeaux speelt een grote economische rol voor het Derde Rijk, vele boten komen hier aan met onder andere natuurlijk rubber om Duitsland te voorzien. De Duitsers verlaten Bordeaux op 28 Augustus 1944 na vele boten tot zinken te hebben gebracht in de Garonne; dit met het doel de geallieerden tegen te houden.
Het opruimen van de gezonken boten heeft nog jaren geduurd, maar tot de dag van vandaag liggen er nog delen van deze schepen op de bodem van de Garonne.
In de achttiende eeuw worden de Porte d’Aquitaine, de Porte Dijeaux, de Porte de la Monnaie et de Porte de la Bourgogne gebouwd door de architect André Portier. Deze vervangen de oude poorten naar het stadscentrum en zijn nog steeds te bezichtigen.
De Jardin Public, tegenwoordig het grote park in het centrum van Bordeaux, werd aangelegd door de architect van Louis XV, Ange-Jacques Gabriel. Ook creëert hij de Place Royale, die tegenwoordig Place de la Bourse genoemd wordt. Dit is een van de bekendste plaatsen in Bordeaux, met een grote fontein in het midden en uitzicht op de kade.
In 1810 wordt er begonnen met de bouw van de eerste brug over de Garonne die 12 jaar gaat duren. Dankzij deze brug komen er meer bewoners aan de andere kant van de rivier en Bordeaux breid zich snel uit door kleine lage huizen te bouwen.
In 1816 wordt het grote kasteel van Bordeaux, de Château Trompette afgebroken en vervangen door een groot plein dat er vandaag de dag nog steeds is; Place des Quinconces.
Er is dus veel gebeurd in Bordeaux door de jaren heen, het is dan ook een echte aanrader om deze stad eens te bezoeken. Naast de prachtige gebouwen, kerken, bruggen en fonteinen zijn er ook meerdere musea waar u alles kunt leren over de geschiedenis van Bordeaux met behulp van onder andere foto’s.