Een reclamebureau voor jouw onderneming

Een reclamebureau voor jouw onderneming

Een reclamebureau voor jouw onderneming Als onderneming wil je graag gezien en gevonden worden. Zeker in de huidige tijd kan dit erg lastig zijn. Er is veel concurrentie en het bepalen van een goede marketingstrategie is erg lastig. Zeker wanneer je hier zelf niet zo veel verstand van hebt. Om jou te helpen zijn er gelukkig veel verschillende reclamebureaus bij jou in de buurt. Maar wat kan een reclamebureau eigenlijk voor jouw onderneming betekenen? Hieronder lees je er meer over.

Wat is een reclamebureau?

Een reclamebureau of marketingbureau is een bedrijf dat jou helpt om jouw verhaal en doelen te vertalen naar campagnes en communicatiemiddelen. Het is hiermee de verbindende factor tussen jouw organisatie en haar doelgroep. Kortgezegd helpt een reclamebureau je dus met het maken van reclame. Ze helpen je gezien en gevonden te worden, met als uiteindelijk doel meer omzet te genereren. Om dat te bereiken werken er verschillende specialisten bij deze bureaus. Allemaal met hun eigen specialisaties.

Wat doet een reclamebureau?

Een reclamebureau houd zich dus bezig met het creëren van visibility. Door middel van strategische marketingcampagnes zorgen ze ervoor dat jouw product of dienst goed in de markt wordt gezet. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door een grote campagne met advertenties in magazines en reclamespots op tv en radio. Maar je kan natuurlijk ook gaan voor flyers en posters of een online campagne via social media. Welke reclame het beste bij jouw bedrijf en product past, verschilt per situatie. Daarom wordt er tijdens het creëren van de campagne goed gekeken naar jouw bedrijf, het product of de dienst en jouw doelgroep. Op basis van deze gegevens wordt er door het reclamebureau een campagne bedacht. Wanneer deze is goedgekeurd zorgt het bureau ervoor dat alle communicatiemiddelen worden gemaakt. Hiernaast zorgt het ook voor de verspreiding ervan. Dit alles gebeurt natuurlijk in goed overleg met jou.

Waarom een reclamebureau inhuren?

Eén van de belangrijkste redenen om een reclamebureau in te huren is dat ze veel kennis in huis hebben op het gebied van marketing en reclame. Kennis die jij waarschijnlijk niet of in mindere maten hebt. Reclamebureaus hebben vaak verschillende medewerkers in dienst die allemaal een andere specialisatie hebben. Zo kunnen ze jou op alle gebieden van dienst zijn. Naast deze vakinhoudelijke kennis weten ze ook meer over de spelers in het reclame-werkveld. Hierdoor weten ze waar je beter wel en niet kan adverteren. Daarnaast hebben reclamebureaus door hun voorgaande werkzaamheden vaak goede connecties bij drukkers, uitgevers, radio-en tv-stations en social media-kanalen.

 

Reclamebureaus houden zich niet alleen bezig met het bedenken van campagnes en het ontwikkelen van communicatiemiddelen, je kan ze ook inhuren voor andere dingen. Zo kunnen ze jou helpen bij het ontwikkelen van jouw huisstijl en branding, kunnen ze je helpen met het doen van marktonderzoek om zo de behoeften van je doelgroep te achterhalen, kunnen ze een website voor je bouwen en jouw socials up-to-date houden en kunnen ze uitgebreide analyses maken van de uitgevoerde campagnes. Zo weet je zeker dat jouw branding en campagnes up-to-date zijn en haal je nog meer uit jouw reclame-uitinging. 






Een andere reden om met een reclamebureau in zee te gaan is dat reclamebureaus gestructureerd werken en vaak voor een langere tijd met je meedenken. Wanneer je een reclamebureau inschakelt om een campagne voor jouw bedrijf te bedenken en uit te voeren, doen ze dit met veel precisie. Er wordt voorafgaand een uitgebreid plan gemaakt, waarin rekening wordt gehouden met allerlei factoren. Hierdoor weet je als ondernemer precies wat er gaat gebeuren, hoeveel dit kost en wat het jou op kan leveren. En wanneer het plan tussentijds toch niet goed blijkt te werken, wordt deze aangescherpt en bijgestuurd.

 

Als laatste kan je door het inhuren van een reclamebureau veel geld besparen. Marketing en reclame is namelijk duur en wanneer je voor elke reclame-uiting iemand moet inhuren kost dit veel geld. Niet alleen omdat je telkens een andere ZZP’er moet inhuren, maar ook omdat al dit geregel jou veel tijd kost. Tijd die je ook aan andere werkzaamheden kan besteden. Door een reclamebureau in te huren bespaar je jezelf al deze moeite. Daarnaast houden reclamebureaus altijd rekening met het door jullie afgesproken budget en ze zullen er alles aan doen om de kosten te beperken. Ideaal dus!

Kosten reclamebureau

Het inhuren van een reclamebureau brengt logischerwijs de menige kosten met zich mee. Je betaald niet alleen voor de diensten van het reclamebureau, maar ook voor de drukkosten en de kosten van de verspreiding. Het kan daarom als een hele uitgaven worden gezien.

De kosten van het inhuren van een reclamebureau zijn variabel. Het verschilt namelijk per campagne hoeveel geld je kwijt bent. Logischerwijs liggen de kosten van een campagne met reclamespots op tv en radio hoger dan een online campagne op social media. De meeste reclamebureaus rekenen tussen de 60 en 150 euro per uur. Dit bedrag hangt vaak af van de kennis en expertise van het marketingbureau. Het kan zijn dat wanneer je voor een langere tijd met een bedrijf werkt, ze jouw een loyaliteitskorting geven. De uurprijs zal dan net wat lager liggen.

Met zo’n uurtarief heb je een prijsindicatie, maar weet je niet zeker wat een campagne uiteindelijk zal gaan kosten. Daarom wordt er in de reclamewereld ook veel met een opdrachtprijs gewerkt. Deze prijs wordt bepaald op basis van een klantenbriefing waarin wordt uitgelegd wat de wensen en doelen voor een bepaalde campagne zijn. Op basis van deze briefing maakt het bureau een inschatting van de campagnekosten voor de opdracht. Denk hierbij aan de kosten van het personeel, de kosten van de media-inkoop en de eventuele drukkosten of verspreidingskosten. Nadat deze kosten zijn ingeschat wordt een opdrachtprijs bepaald. Wanneer dit niet helemaal overeenkomt met jouw budget, kan je de campagne zo aanpassen dat het wel uitkomt.

Wat voor onderneming je ook hebt; een reclamebureau kan je helpen om jouw verhaal aan de wereld te vertellen en jouw zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. Of je nu voor een grote online campagne gaat of het toch liever bij flyers en folders houdt, een reclamebureau kan je erbij helpen. Niet alleen hebben deze bureaus is alle kennis in huis, ze hebben ook handige connecties en doen er alles aan om jouw marketingkosten zo laag mogelijk te houden. Verder kunnen ze jou ook helpen bij andere klussen, zoals het ontwerpen van jouw huisstijl, het doen van marktonderzoek, het bouwen van een online brand of het analyseren van de uitgevoerde campagnes. Dit alles scheelt jou veel tijd, gedoe en geld. Zo kan jij je volledig focussen op het runnen van jouw onderneming.







                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Linsey89
Aantal keer gelezen: 727x
Toegevoegd: 31-01-2023 10:15
Gewijzigd: 01-02-2023 15:32

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!