Boten zijn er in vele vormen en maten, om hier goed op in te spelen zijn er ook vele fenders in allerlei soorten. Door de verschillende vormen kunnen ze met zekerheid iedere boot beschermen. Een belangrijk onderdeel van de boot is natuurlijk hoe die eruit ziet. Iedereen wil een mooie boot, dan wil je natuurlijk niet dat er stootwillen aan hangen die het plaatje minder mooi maken. Daarom komen ze in verschillende kleuren en er zijn zelf fenderhoezen die ze mooier maken. Omdat er zo veel verschillende vormen en maten zijn leggen wij voor de belangrijkste onderdelen en types hieronder uitgebreid uit. Om een compleet beeld te schetsen leggen wij ook de bijbehorende accessoires erbij uit.
Het eerste type die wij graag willen uitlichten is de bolfender. Deze variant is één van de meest gebruikte soorten door zijn mooie ronde look en goede praktische nut. Mocht je je afvragen welke soort dit is, het wordt ook wel een balfender of kogelfender genoemd door de vorm. Door de bolle, ronde vorm is de buitenkant van de boot altijd goed beschermt. Ook uitstekende pinnen, haken of hoeken zullen van de boot wegblijven door de dikkere bescherming van deze bol. De bol heeft aan de bovenkant een handige lus waarmee je hem gemakkelijk vast maakt aan de boot met een fenderlijn. Om ervoor te zorgen dat er voor iedereen een perfecte match is. Zijn er verschillende groottes en kleuren.
Naast de zijkant van de boot moet natuurlijk ook de boeg van de boot goed beschermd worden. De voorste punt van de boot is tijdens het varen, maar ook wanneer aangemeerd, een zeer kwetsbare plek. Doordat het uitsteekt is de kans namelijk groter dat er iets tegenaan komt. Om te voorkomen dat de boeg vol krassen en deuken komt. Maar ook om te voorkomen dat andermans spullen beschadigd raken gebruik je een boegfender. Deze plaats je eenvoudig voor op de boot en is gemaakt van hard plastic. Hierdoor is het zachter dan het oppervlakte van een boot waardoor, indien nodig, de bescherming krassen krijgt en niet de boot. Een boegfender wordt soms ook wel een kopleguaan genoemd. Een kopleguaan kan zowel gemaakt zijn van gehard plastic als van een dik gewoven touw. En beschermt net als de boegfender de boeg van de boot tegen beschadigingen.
Om zeker te weten dat de boot goed beschermd blijft is het van belang dat de stootwillen goed onderhouden worden. Daarbij is het van groot belang dat ze zijn opgeblazen en dat dat ook zo blijft. Wanneer dit niet het geval is zal het de boot een stuk minder beschermen. Daarnaast kan het ook een stuk sneller kapot gaan. Daarom raden wij aan om de fenders goed te onderhouden en altijd te voorzien van genoeg luchtdruk. Let op, hij hoeft niet helemaal keihard opgeblazen te worden. Een druk van 0.2 bar of 2.9 PSI is ideaal. Let daarnaast er ook op dat je het met een fender ventiel opblaast. Hoewel dit lijkt op een bal ventiel is dit niet hetzelfde. Wanneer je het met een ballenpomp doet is de kans groot dat het lek gaat.
Zoals we hierboven al benadrukten is het goed onderhouden belangrijk om de boot optimaal te beschermen. Maar ook om ervoor te zorgen dat je niet om de paar jaar een nieuwe hoeft aan te schaffen. Het is daarbij dan ook belangrijk om de fenders te voorzien van fenderhoezen. Deze kapsels zorgen ervoor dat ze niet teveel bloot worden gesteld aan UV straling. Door dit te minimaliseren voorkom je onder andere dat de kleuren vaal worden. Maar belangrijker nog, hiermee voorkom je ook dat het plastic poreus wordt en sneller breekt.
Fenderlijnen zijn een essentieel onderdeel voor aan de boot. Ze houden de fenders namelijk strak op de plek waardoor ze optimaal kunnen functioneren. Het laatste wat je wilt is dat de fenders los heen en weer bewegen waardoor ze een deel van de boot blootgeven. Daarnaast zijn fenderhouders de ideale opbergplek ervoor. De houders zijn gemaakt om de fender op te bergen. Dit kan handig zijn wanneer het hard waait of het water onstuimig is. Met een houder voorkom je los liggende materialen die gevaarlijk kunnen ronddwalen. Ook zorgt een houder ervoor dat, wanneer ongebruikt, de fenders niet continu blootgesteld worden aan weer en wind.
Naast dat je natuurlijk geen krassen en deuken wilt in je boot. Wil je natuurlijk ook voorkomen dat de steiger vol met krassen en afgebroken stukken hout komt te zitten. Door gebruik te maken van steigerfenders heb je een win-win situatie. De steigerstootrand kan zowel geplaatst worden op de hoek van de steiger als op de rechte steigerranden. Kies voor de hoek uiteraard wel een stootrand met een hoek erin. Ondanks dat een steigerstootrand zowel de boot als de steiger beschermt, adviseren wij wel om ook fenders aan de boot te plaatsen. Afhankelijk van de lak op de boot kunnen er namelijk alsnog krassen ontstaan. Daarnaast wil je ook bescherming wanneer je naast een andere boot gaat liggen of wanneer je aan een andere steiger gaat aanmeren.
Naast de stootwillen die wij hierboven al hebben beschreven zijn er nog veel meer soorten. Zo zijn er onder meer nog de hoek fender, de drop- en dumpy fender, de platte fender en de trapfender. Over die laatste willen wij graag nog even kort uitweiden. Een trapfender is namelijk, zoals de naam al verklapt, niet alleen handig om de boot te beschermen maar ook als boottrapje. Het is namelijk zo ontworpen zodat het naast de boot beschermt ook een trap is. Ideaal wanneer je even gaat zwemmen en de boot weer in wilt. Wanneer je zeker wilt zijn van optimaal vaar plezier en je boot zorgeloos wilt aanmeren dan kies je ervoor om fenders te plaatsen. Hierdoor hoef je nooit meer gespannen te zijn over eventuele beschadigingen aan je boot. Maar ook voorkom je dat je andere boten mogelijk zou beschadigen.