Zowel voor je plezier als serieuze aangelegenheden ga je niet in zomaar iedere gammele boot het water op. De benodigde kwaliteit en hoge betrouwbaarheid vind je terug in aluminium boten. Deze zijn in vele verschillende soorten en maten verkrijgbaar. Hieronder bespreken we een aantal van de grootste voordelen en belangrijkste toepassingen van vaartuigen die van aluminium zijn gemaakt.
Het leek ons wel verstandig om stil te staan bij de verschillen tussen deze twee typen boten. Tenders werden in het verleden gebruikt om post en handbagage naar grotere schepen te transporteren. Dit type boot lijkt op een sloep maar is wel sneller. Daarom worden de twee nogal eens met elkaar verward.
Tenders bieden de perfecte combinatie tussen comfort, luxe en snelheid. Daarom is deze zo populair voor zowel zware werkzaamheden als de perfecte ontspanning.
Of moeten we het hebben over het gebrek eraan? Nou is aluminium zeker niet geheel onderhoudsvrij, maar het heeft toch zeker minder te lijden onder weersomstandigheden dan bijvoorbeeld hout. De beschermlaag van dit natuurlijke materiaal kan gemakkelijk afbladderen, waarna de onderlaag kwetsbaar is voor allerlei externe factoren, zoals zonlicht en verrotting.
Met aluminium heb je dit probleem niet. Als je een boot van dit metaal stelselmatig goed schoonmaakt, zul je er nog jarenlang plezier aan beleven. Of natuurlijk je werkzaamheden in kunnen verrichten!
De motor van je boot krijgt het nogal te verduren als het een zware boot moet voortbewegen. En je armen ook als je in zo’n geval moet roeien! Gelukkig is aluminium een zeer licht materiaal. Het soortelijk gewicht ervan is een derde van dat van staal. Dit betekent een lichter casco, een mindere diepgang, een lager brandstofverbruik en bovendien dat je meer rendement uit je motor behaalt. Ook het vervoeren, slepen of duwen van je boot wordt hierdoor eenvoudiger.
Waar je bij staal te maken krijgt met roest en brandschade, hoef je hier bij aluminium een stuk minder bang voor te zijn. Dit metaal is namelijk brand- en corrosiebestendig. Het bewerken ervan, bijvoorbeeld met lasapparatuur en andere behandelingen, is een stuk eenvoudiger en bovendien voordeliger dan wanneer het om staal zou gaan. Het op maat maken van aluminium boten is ook nog eens relatief eenvoudig!
Voor extra stevigheid kan worden gekozen voor een rubber stootrand of kabelaring.
En als we het toch over veiligheid hebben; krachten die sloepen van glasvezelversterkt polyester zouden breken, laten in aluminium slechts een deuk achter.
Bovendien is het belangrijk om ook zelf een dame of heer in het vaarverkeer te zijn. Veiligheid op het water is niet alleen de verantwoordelijkheid van de boot maar nog meer van de bestuurder. Vaar daarom altijd verantwoordelijk en voorkom ongelukken door je aan de maximumsnelheden te houden.
Die van aluminium natuurlijk! Dat komt mede omdat dit materiaal eenvoudig van een nieuwe lik verf te voorzien is. Zo kunnen deze boten helemaal aan de wensen van de klant worden aangepast. Daar komt nog bij dat, zoals we eerder al aangaven, de sloepen in ieder aangepast formaat geleverd kunnen worden. Dit maakt het mogelijk om het uiterlijk en de functionaliteit van de boot volledig toe te spitsen op waar het vaartuig voor bedoeld is.
Feitje tussendoor; dit betekent helemaal niet ‘save our souls’ of ‘save our ship’; ‘t is puur in het leven geroepen omdat de code - drie keer kort, drie keer lang, drie keer kort - zo gemakkelijk te onthouden is. De betekenis werd later ingevuld.
Enfin, terug naar het onderwerp. Want waarom begonnen we hierover? Omdat aluminium boten veelvuldig voor reddingswerkzaamheden kunnen worden ingezet. Zoals gezegd zijn deze sloepen erg licht en kunnen zich dus snel over het water naar een noodgeval verplaatsen om zo snel en veel mogelijk zielen te redden.
De hoeveelheid gewenste ruimte aan boord kan sterk verschillen; sommige maritieme fabrikanten geven immers de optie aan hun klanten om de boot aan hun wensen aan te passen. Dat kan van invloed zijn op zowel de prestaties als de beschikbare ruimte.
Om snel te varen is het handig om gebruik te maken van een boot die geheel zelflozend is. Dit houdt in dat geringe hoeveelheden water die een boot binnenkomen automatisch worden afgevoerd. Daar komt nog bij dat de lichtheid van aluminium garant staat voor een hoge snelheid. Verder is deze natuurlijk geheel afhankelijk van de prestaties van de motor. Elektrische binnen- én buitenboordmotoren zijn mogelijk. Dus zet die gashendel open en laat zien wat je boot allemaal kan!
Naast reddingsoperaties zijn er diverse andere diensten die maar wat graag van aluminium boten gebruik maken. Zo worden ze onder andere toegepast door de politie, brandweer en Rijkswaterstaat. Dankzij de stevigheid van het materiaal is het tevens goed mogelijk om een aluminium vaartuig als sleep- of duwboot te gebruiken.
Werkboten kunnen in de meeste gevallen - afhankelijk van de fabrikant - worden geleverd in open uitvoering of met opbouw. Ook een elektrische aandrijving behoort tot de mogelijkheden. Hierdoor heb je geen last van een ronkend motorgeluid.
Met voldoende ruimte aan boord is het zelfs mogelijk om in je aluminium boot te overnachten! Als je kiest voor een luxe tender met toilet aan boord en één of twee vaste slaapplaatsen, is het ‘t perfecte vaartuig om mee op vakantie te gaan en ‘s nachts in te verblijven. Als dat niet avontuurlijk is, weten wij het ook niet meer!
Ook een compacte keuken behoort tot de mogelijkheden, zodat je zo zelfvoorzienend mogelijk kunt blijven tijdens je reis.
Het is natuurlijk heel vervelend en duur om meerdere boten nodig te hebben om verschillende wateren op te gaan. Maar een aluminium boot is vrij universeel! Deze is namelijk geschikt voor zowel ondiepe kustwateren als de grotere meren die ons land rijk is. Met een tendersloep kun je bovendien onder andere de Oosterschelde, de Grevelingen, het IJsselmeer en de Dollard op. Aluminium boten zijn ontworpen om het denken in beperkingen tegen te gaan.