fietsband die geplakt is

Fietsband plakken: stappenplan

fietsband die geplakt isNet als je even snel op de fiets weg moet voor een boodschap of als je een fietstocht wilt gaan maken, zie je dat je fietsband lek is. Heel vervelend natuurlijk en dit moet ook worden opgelost. Maar hoe doe je dat: je fietsband plakken? In dit artikel vind je een handig stappenplan dat bestaat uit slechts twaalf stappen. Vanaf nu kun jij ook zelf je fietsband plakken!

Stap 1: Zet de fiets op zijn kop neer

Het is het gemakkelijkst om het lek te onderzoeken als de fiets op zijn kop staat. Draai de fiets daarom om en zorg ervoor dat hij goed steunt op het zadel en het stuur. Nog beter is het om een stuk hout onder het stuur te leggen, zodat de fiets beter blijft staan. Je kunt op deze manier niet alleen goed het lek onderzoeken, maar het is zo ook meteen een stuk eenvoudiger om de band te plakken.

Stap 2: Verwijder eventueel een uitstekende spijker of een stuk glas

Nu de fiets goed staat kun je op zoek gaan naar het lek. Het is verstandig om hiervoor handschoenen aan te trekken, aangezien het zou kunnen dat er een stukje glas of een spijker uit de fietsband steekt. Je wilt jezelf natuurlijk niet verwonden. Zodra je handschoenen hebt aangetrokken, kun je het wiel langzaam rond draaien om te onderzoeken of je een stuk glas, een spijker of iets anders ziet. Als je dit inderdaad ergens ziet zitten, haal je dit er nu uit.

Stap 3: Laat de lucht uit de band lopen

Voor het plakken van de fietsband dien je zowel de buiten- als de binnenband van het wiel afhalen. Hiervoor dien je echter eerst de resterende lucht uit de band te laten lopen. Draai het ventiel van de band af en druk met een tandenstoker of iets anders het staafje in het ventiel in. Nu zal de overgebleven lucht uit de band lopen.

Stap 4: Maak de buitenband los van het wiel

Je kunt nu de buitenband losmaken van het wiel, zodat je de binnenband van het wiel kunt verwijderen. Dit kun je het beste doen met behulp van de bandafnemer die je vindt in de kit voor het plakken van een fietsband. Je wringt de platte kant van de bandafnemer onder de rand van de band en vervolgens druk je de bandafnemer naar de spaken toe. Je kunt de bandnemer dan met de hiervoor bedoelde haak achter een spaak klemmen. Met een tweede bandafnemer doe je precies hetzelfde op ongeveer tien centimeter afstand van de eerst bandafnemer. Daarna zet je nog een derde bandafnemer met de platte kant onder de buitenband, maar hiervan hoef je de haak niet vast te zetten. Als het goed is, valt de buitenband nu al deels van het wiel af.

Stap 5: Verwijder de binnenband van het wiel

Nu kun je de binnenband van het wiel verwijderen, ook al laat je de buitenband wel gewoon om het wiel heen zitten. Onderzoek eerst of er een borgring om het ventiel zit en haal deze ring dan los. Daarna kun je het ventiel in de band drukken en er aan de onderkant van de band weer uithalen. Vervolgens kun je de binnenband van het wiel verwijderen, waarbij je de buitenband wel om het wiel laat zitten.

Stap 6: Onderzoek waar het lek zit

Je kunt onderzoeken waar het lek zit door de binnenband op te pompen totdat hij helemaal gevuld is met lucht. Houd je oor dichtbij de binnenband en onderzoek of je ergens gesis vandaan hoort komen. Als dat niet het geval is, kun je ook met behulp van water onderzoeken waar het lek zit. Hiervoor vul je een emmer met water en vervolgens haal je de opgeblazen binnenband langzaam door deze emmer met water. Vaak is het het gemakkelijkst om bij het ventiel te beginnen, zodat je ook weet waar je moet eindigen. Als je een lek hebt gevonden, blijf dan alsnog doorzoeken totdat je weer bij het ventiel bent. Het zou namelijk kunnen dat er meerdere gaten in de band zitten.



Zodra je het lek hebt gevonden is het belangrijk om eerst te onderzoeken hoe groot het gat is. Een fietsband met een groot gat kan beter worden vervangen, omdat het plakken van de band niet meer gaat werken. Het kan zijn dat je een heleboel kleine gaatjes vindt. Dit komt dan waarschijnlijk doordat je door glas bent gereden. In dat geval kun je er ook beter voor kiezen om de band te plakken, want de kans is groot dat je een of meerdere gaatjes over het hoofd ziet. Alleen als het om een enkel gaatje gaat dat niet te groot is, heeft het plakken van de fietsband zin. Ga je de fietsband plakken? Markeer dan de plek van het lek met krijgt of met een balpen.

Stap 7: Schuur de band op

De volgende stap is het opschuren van de binnenband. Hiervoor dien je de band wel eerst te laten leeglopen. Daarna kun je de band opschuren met een stukje schuurpapier. Ook rondom het lek schuur je de band iets op, maar dit doe je slechts lichtjes. Na het schuren markeren je de plaats van het lek nog eens.

Stap 8: Smeer lijm op het lek

Nu je de band hebt opgeschuurd kun je echt de fietsband plakken. Hiervoor smeer je eerst een dunne laag lijm op het lek. In eerste instantie is deze lijm wit, maar het gaat glimmen zodra het droger is geworden. Wacht totdat de laag glimt en ga dan pas door naar de volgende stap.

Stap 9: Breng de pleister aan

Zodra de lijm iets is opgedroogd, is het tijd om de pleister aan te brengen. Je dient de pleister met de plakkerige kant op het lek te plakken. Zorg er wel voor dat je deze kant zelf niet aanraakt. Als je de pleister hebt aangebracht, moet je deze even goed aandrukken. Vervolgens laat je dit ongeveer tien minuten drogen.

Stap 10: Plaats de binnenband om het wiel

Als het gat helemaal gedicht en gedroogd is, kun je de binnenband weer terugzetten op het wiel. Controleer echter wel van tevoren of er niets scherps zit aan de binnenkant van de buitenband, want dit zou ervoor kunnen zorgen dat de binnenband weer binnen no time lek is. Pomp de binnenband ook alvast een klein stukje op.

Bij het terugplaatsen van de binnenband kun je het beste beginnen met het ventiel. Je drukt het ventiel in het ventielgat in het wiel en de eventuele borgring draai je alvast een beetje vast. Leg de gehele binnenband weer op zijn plaats en zorg ervoor dat er geen draai in de band zit. Druk de binnenband weer goed in de buitenband en gebruik hierbij geen scherpe voorwerpen. Draai eventueel de borgring nog helemaal goed aan.

Stap 11: Maak het wiel vast

Nadat je de binnenband weer helemaal op zijn plaats hebt gelegd is het tijd om beide banden aan het wiel vast te maken. Dit doe je door de buitenband rustig rondom in de velg te leggen. Gebruik hierbij weer het ventiel als beginpunt. Doe het rustig aan en maak bij het laatste stukje gebruik van een bandafnemer.

Stap 12: Pomp de band op

Nu zowel de buitenband als de binnenband weer goed om het wiel zitten, kun je de band in zijn geheel oppompen. Als het goed is, zou de band nu niet meer leeg moeten lopen. Is dit wel het geval? In dat geval kun je het beste nog een keer de fietsband plakken. Hiervoor herhaal je dus weer opnieuw de stappen in dit artikel. Als daarna blijkt dat de fietsband nog steeds lek is, is het beter om de binnenband te vervangen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Rowanblom
Aantal keer gelezen: 7519x
Toegevoegd: 25-02-2016 20:09
Gewijzigd: 29-03-2016 22:50

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!