google adwords

Google Partner worden: hoe doe je dat?

google adwordsGoogle Partners is een programma van Google dat zich richt op professionals in digitale marketing, online consultants en reclamebureaus. Je kunt Google Partner worden en profiteren van marktonderzoek en speciale trainingen en evenementen. Ook kun je een aantal certificaten behalen waarmee je officieel Google Partner kunt worden. In dit artikel vind je een handig stappenplan om Google Partner te worden.

Stap 1: Koppel je e-mailadres aan een Google account

Als je Google Partner wilt worden, kun je hiervoor het beste een e-mailadres kiezen dat je vaak gebruikt. Op die manier loop je belangrijke e-mails van Google over promoties, evenementen en trainingen niet zo snel mis. Indien je al gebruikmaakt van een Gmail account, heb je automatisch ook al een Google account. Wil je gebruikmaken van een ander e-mailadres? In dit geval moet je dit e-mailadres koppelen aan een Google account. Hiervoor volg je de onderstaande stappen.

  1. Log in op https://myaccount.google.com/ op je Google account of maak via deze link een nieuw Google account aan.
  2. Ga naar ‘Uw persoonlijke informatie’ onder ‘Persoonlijke informatie en privacy’ en klik op ‘E-mail’.
  3. Stel nu bij ‘Alternatieve e-mailadressen’ het e-mailadres in dat je wilt gebruiken voor je Google Partners account.

Stap 2: Maak een Adwords manageraccount aan

Je hebt een Adwords manageraccount nodig voor het aanmaken van een Google Partners account. Met dit manageraccount kun je ook meerdere AdWords-accounts beheren. Je kunt je huidige AdWords-account upgraden naar een manageraccount. Hiervoor dien je dus een compleet nieuw account met een ander e-mailadres aan te maken.

  1. Log uit van je Adwords-account (als je hiermee bent ingelogd).
  2. Ga naar https://www.google.com/adwords/myclientcenter/ en klik op ‘Nu registreren’.
  3. Geef een e-mailadres op dat je wilt gebruiken voor je manageraccount (een e-mailadres dat nog niet wordt gebruikt voor een ander AdWords-account).
  4. Vul de overige gegevens in. Selecteer een valuta voor je account waarin je ook zaken doet. Je klantaccounts worden namelijk ook in deze valuta gefactureerd.
  5. Sla alle gegevens op en verifieer je e-mailadres. Daarna is je AdWords manageraccount actief.

Stap 3: Koppel een AdWords-account aan je manageraccount

Zodra je een manageraccount hebt aangemaakt moet je een AdWords-account aan dit account koppelen. Je kunt ervoor kiezen om je huidige AdWords-account te koppelen, maar je kunt ook een nieuw AdWords-account aanmaken en koppelen. Als je een bestaand AdWords-account wilt koppelen, volg je de onderstaande stappen:

  1. Log in op je Google AdWords-account en noteer je AdWords-klant-ID dat je kunt vinden in de bovenhoek.
  2. Log uit van je Adwords-account en log vervolgens in op je manageraccount.
  3. Ga naar het tabblad ‘Accounts’ en klik vervolgens op het tabblad ‘Prestaties’.
  4. Klik op de Knop + Account en kies daarna voor ‘Bestaande accounts linken’.
  5. Lees de voorwaarden door en geef in het veld met klantaccounts je Adwords-klant-ID op. Je kunt ook meerdere accounts tegelijk koppelen door de AdWords-klant-IDs van verschillende accounts op te geven. Elke klant-ID voer je dan op een aparte regel in.
  6. Klik vervolgens op ‘Doorgaan’ en daarna op de knop ‘Verzenden’.
  7. Log uit van je manageraccount en log daarna in met je AdWords-account.
  8. Klik bovenin op het tandwielpictogram en ga naar ‘Accountinstellingen’.
  9. Ga vervolgens naar ‘Toegang tot accounts’ en klik onder ‘Klantenbeheerders’ op ‘Acties’ en vervolgens op ‘Verzoek accepteren’.

Wil je een nieuw AdWords account aanmaken en koppelen? Volg dan de volgende stappen:

  1. Log in op je manageraccount via https://adwords.google.nl.
  2. Ga naar het tabblad ‘Accounts’ en klik vervolgens op ‘Prestaties’.
  3. Klik daarna op de knop ‘+ Nieuw AdWords-account’ of ‘Nieuw AdWords Express-account’.
  4. Vul de benodigde gegevens in en klik op ‘Account maken’ en vervolgens op ‘Gereed’.
  5. Klik daarna bovenin op het tandwielpictogram en vervolgens op ‘Facturering’.
  6. Stel de gegevens voor de facturering in via ‘Voorkeuren voor factureren’.
  7. Klik vervolgens op ‘Campagnes’ en maak een nieuwe campagne aan. Nadat je de facturering hebt ingesteld en een campagne hebt aangemaakt is je Google Adwords-account pas echt actief.

Stap 4: Sluit je aan bij Google Partners

Als je een manageraccount hebt aangemaakt en gekoppeld met een Google AdWords-account, kun je een Google Partners profiel aanmaken. Eerst maak je een Google Partners account voor jezelf aan en vul je de gegevens voor je individuele profiel in. Daarna kun je op dezelfde manier een Google partners account aanmaken voor je bedrijf. Deze accounts kun je vervolgens aan elkaar koppelen.

  1. Ga naar https://www.google.com/partners/ en klik op ‘Ik ben een bureau’.
  2. Klik vervolgens op ‘Sluit u aan bij Google Partners’ en log in met je manageraccount (als je nog niet bent ingelogd).
  3. Lees de servicevoorwaarden en ga hiermee akkoord.
  4. Geef aan of je wel of geen e-mailberichten van Google Partners wilt ontvangen.
  5. Klik op ‘Aanmelden’ om je Google Partners profiel aan te maken.
  6. Klik daarna op ‘Mijn profiel’ en vul alle benodigde gegevens in.
  7. Log uit en herhaal de bovenstaande stappen om een Google Partners bedrijfsprofiel aan te maken.

Zodra je ook het bedrijfsprofiel hebt aangemaakt, kun je beide accounts aan elkaar koppelen door de onderstaande stappen te volgen.

  1. Log uit van je Google Partners bedrijfsprofiel en log in met je individuele Google Partners profiel.
  2. Klik op ‘Mijn profiel’ en gebruik vervolgens onder ‘Bedrijf’ de zoekfunctie om een bedrijf te zoeken.
  3. Selecteer je bedrijf en klik daarna op de knop ‘Partner’.
  4. Klik daarna in het menu aan de linkerzijde op ‘Mijn bedrijf’ en vul alle benodigde gegevens in.

Stap 5: Behaal de benodigde certificaten

Als je de Google Partner-badge wilt verdienen voor jouw bedrijf, dien je eerst een AdWords-professional te worden. Je bent een AdWords-professional als je het Adwords Fundamentals-examen hebt gehaald en nog één van de extra advertentie-examens. Je hebt hierbij de keuze uit de certificeringen voor Display Advertising, Search Advertising, Shopping Advertising, Mobile Advertising en Video Advertising. Zodra je de AdWords certificering hebt behaald, voldoet jouw bedrijf al aan één belangrijke vereiste voor de Google Partner-badge.

Als je eenmaal een examen hebt gehaald, is deze score geldig tot twaalf maanden na de examendatum. Je dient een examen dus opnieuw te doen zodra de geldigheid van de score is verlopen. Het kan zijn dat je beide (of meerdere) examens niet tegelijkertijd hebt behaald. In dat geval moet je er rekening mee houden dat de score van beide examens apart geldig is tot twaalf maanden na de examendatum. Het kan voorkomen dat je dan het ene examen eerder opnieuw moet afleggen dan het andere examen.

Je kunt de examens in je Google Partner profiel vinden door in het menu onder ‘Certificeringen’ te klikken op ‘Adwords’. Hier vind je ook het benodigde studiemateriaal.

Stap 6: Maak je certificering kenbaar aan anderen

Als je eenmaal de AdWords certificering hebt behaald, wil je natuurlijk ook dat anderen dit kunnen zien. Je kunt de certificering vinden onder je profielfoto in ‘Mijn profiel’. Dit bestand kun je ook afdrukken.

Verder kun je ervoor kiezen om je profiel openbaar te maken, zodat anderen ook online je certificering kunnen bekijken. De profielpagina wordt dan een alleen-lezen pagina, waardoor je zelf kunt bepalen wie de pagina kan bekijken. Volg de onderstaande stappen om dit in te stellen:

  1. Klik op ‘Mijn profiel’ en stel je je profiel in op ‘Openbaar’ onder ‘Openbaar profiel’.
  2. Klik nu op ‘Profiel weergeven’, zodat je op je profielpagina terecht komt.
  3. Kopieer de url van je profiel en stuur deze naar de personen waaraan je de certificering wilt tonen.

Het is ook mogelijk om de certificering te vermelden op je social media profielen, je visitekaartjes en je cv. Houd er wel rekening mee dat dit alleen mogelijk is in de periode dat de certificeringen geldig zijn. Daarna dien je de certificeringen weer opnieuw te behalen. Ook mag je niet vermelden dat je gecertificeerd bent, als een collega de certificering heeft behaald en je bedrijf een Partner-badge heeft verdient. Je mag jezelf dus enkel gecertificeerd noemen als je ook zelf de certificaten hebt behaald.

Stap 7: Maak actief gebruik van je manageraccount

Als je Google partner wilt worden, moet je eerst laten zien dat je actief gebruikmaakt van Google Adwords. Ook is het belangrijk dat je bedrijf er financieel goed voor staat, zodat Google kan verwachten dat je in de toekomst ook goed zult presteren. Hierbij worden enkel de uitgaven onderzocht die zijn gedaan vanaf het moment dat de AdWords-account aan het manageraccount zijn gekoppeld. Bij de controle gelden de volgende vereisten:

  • Het AdWords-manageraccount is op zijn minst 90 dagen geleden aangemaakt.
  • In de afgelopen 90 dagen is tenminste op 60 dagen geld besteed.
  • In de afgelopen dagen is in totaal minimaal 10.000 dollar uitgegeven aan AdWords-advertenties.

Stap 8: Pas de opgedane kennis toe

Om de Google Partner badge te verdienen dien je als laatste aan te tonen dat je de kennis toepast die je hebt opgedaan in de certificeringsexamens. Google controleert de prestaties van de klantaccounts in jouw manageraccount en bekijkt of jouw klanten een uitstekende service ontvangen. Hierbij wordt er gelet op de wijzigingen die er worden aangebracht in de campagnes en hoe vaak dit gebeurt. Ook wordt gekeken of er optimaal gebruik wordt gemaakt van het budget van de klanten en of jouw bedrijf de klanten behoudt. Houd er rekening mee dat de klantaccounts al worden gecontroleerd vanaf het moment dat ze aan je AdWords-manageraccount zijn gekoppeld.

Stap 9: Gebruik de Google Partner badge

Zodra je de Google Partner badge hebt behaald wil je dit natuurlijk ook aan (potentiële) klanten kenbaar maken. Je kunt de Google Partner badge downloaden in je profiel via ‘Partner status’. Er wordt een ZIP-bestand gedownload waarin je de badge in verschillende indelingen en groottes kunt vinden.

Je mag de badge eigenlijk overal weergeven, bijvoorbeeld op je website, op je visitekaartjes of in e-mails. Houd er wel rekening mee dat je een Google Partner badge niet mag plaatsen op een website met inhoud voor volwassenen, verwijzingen naar verkoop van alcohol of tabak aan personen jonger dan 21 of met promoties voor kansspelen. Ook is het niet toegestaan om de Google Partner badge te plaatsen op een website die in strijd is met het redactioneel beleid van Google of wet- en regelgevingen.

Verder moet je er rekening mee houden dat je niets aan de Google Partner badge mag wijzigen en dat het niet het prominentste element op de pagina van een website mag zijn. Daarnaast is het niet toegestaan om de badge op promotiemateriaal te weergeven of om de badge (of een gedeelte hiervan) op te nemen in het logo van je bedrijf.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Rowanblom
Aantal keer gelezen: 6745x
Toegevoegd: 08-02-2016 18:59
Gewijzigd: 11-03-2016 23:18

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!