Als je Google Partner wilt worden, kun je hiervoor het beste een e-mailadres kiezen dat je vaak gebruikt. Op die manier loop je belangrijke e-mails van Google over promoties, evenementen en trainingen niet zo snel mis. Indien je al gebruikmaakt van een Gmail account, heb je automatisch ook al een Google account. Wil je gebruikmaken van een ander e-mailadres? In dit geval moet je dit e-mailadres koppelen aan een Google account. Hiervoor volg je de onderstaande stappen.
Je hebt een Adwords manageraccount nodig voor het aanmaken van een Google Partners account. Met dit manageraccount kun je ook meerdere AdWords-accounts beheren. Je kunt je huidige AdWords-account upgraden naar een manageraccount. Hiervoor dien je dus een compleet nieuw account met een ander e-mailadres aan te maken.
Zodra je een manageraccount hebt aangemaakt moet je een AdWords-account aan dit account koppelen. Je kunt ervoor kiezen om je huidige AdWords-account te koppelen, maar je kunt ook een nieuw AdWords-account aanmaken en koppelen. Als je een bestaand AdWords-account wilt koppelen, volg je de onderstaande stappen:
Wil je een nieuw AdWords account aanmaken en koppelen? Volg dan de volgende stappen:
Als je een manageraccount hebt aangemaakt en gekoppeld met een Google AdWords-account, kun je een Google Partners profiel aanmaken. Eerst maak je een Google Partners account voor jezelf aan en vul je de gegevens voor je individuele profiel in. Daarna kun je op dezelfde manier een Google partners account aanmaken voor je bedrijf. Deze accounts kun je vervolgens aan elkaar koppelen.
Zodra je ook het bedrijfsprofiel hebt aangemaakt, kun je beide accounts aan elkaar koppelen door de onderstaande stappen te volgen.
Als je de Google Partner-badge wilt verdienen voor jouw bedrijf, dien je eerst een AdWords-professional te worden. Je bent een AdWords-professional als je het Adwords Fundamentals-examen hebt gehaald en nog één van de extra advertentie-examens. Je hebt hierbij de keuze uit de certificeringen voor Display Advertising, Search Advertising, Shopping Advertising, Mobile Advertising en Video Advertising. Zodra je de AdWords certificering hebt behaald, voldoet jouw bedrijf al aan één belangrijke vereiste voor de Google Partner-badge.
Als je eenmaal een examen hebt gehaald, is deze score geldig tot twaalf maanden na de examendatum. Je dient een examen dus opnieuw te doen zodra de geldigheid van de score is verlopen. Het kan zijn dat je beide (of meerdere) examens niet tegelijkertijd hebt behaald. In dat geval moet je er rekening mee houden dat de score van beide examens apart geldig is tot twaalf maanden na de examendatum. Het kan voorkomen dat je dan het ene examen eerder opnieuw moet afleggen dan het andere examen.
Je kunt de examens in je Google Partner profiel vinden door in het menu onder ‘Certificeringen’ te klikken op ‘Adwords’. Hier vind je ook het benodigde studiemateriaal.
Als je eenmaal de AdWords certificering hebt behaald, wil je natuurlijk ook dat anderen dit kunnen zien. Je kunt de certificering vinden onder je profielfoto in ‘Mijn profiel’. Dit bestand kun je ook afdrukken.
Verder kun je ervoor kiezen om je profiel openbaar te maken, zodat anderen ook online je certificering kunnen bekijken. De profielpagina wordt dan een alleen-lezen pagina, waardoor je zelf kunt bepalen wie de pagina kan bekijken. Volg de onderstaande stappen om dit in te stellen:
Het is ook mogelijk om de certificering te vermelden op je social media profielen, je visitekaartjes en je cv. Houd er wel rekening mee dat dit alleen mogelijk is in de periode dat de certificeringen geldig zijn. Daarna dien je de certificeringen weer opnieuw te behalen. Ook mag je niet vermelden dat je gecertificeerd bent, als een collega de certificering heeft behaald en je bedrijf een Partner-badge heeft verdient. Je mag jezelf dus enkel gecertificeerd noemen als je ook zelf de certificaten hebt behaald.
Als je Google partner wilt worden, moet je eerst laten zien dat je actief gebruikmaakt van Google Adwords. Ook is het belangrijk dat je bedrijf er financieel goed voor staat, zodat Google kan verwachten dat je in de toekomst ook goed zult presteren. Hierbij worden enkel de uitgaven onderzocht die zijn gedaan vanaf het moment dat de AdWords-account aan het manageraccount zijn gekoppeld. Bij de controle gelden de volgende vereisten:
Om de Google Partner badge te verdienen dien je als laatste aan te tonen dat je de kennis toepast die je hebt opgedaan in de certificeringsexamens. Google controleert de prestaties van de klantaccounts in jouw manageraccount en bekijkt of jouw klanten een uitstekende service ontvangen. Hierbij wordt er gelet op de wijzigingen die er worden aangebracht in de campagnes en hoe vaak dit gebeurt. Ook wordt gekeken of er optimaal gebruik wordt gemaakt van het budget van de klanten en of jouw bedrijf de klanten behoudt. Houd er rekening mee dat de klantaccounts al worden gecontroleerd vanaf het moment dat ze aan je AdWords-manageraccount zijn gekoppeld.
Zodra je de Google Partner badge hebt behaald wil je dit natuurlijk ook aan (potentiële) klanten kenbaar maken. Je kunt de Google Partner badge downloaden in je profiel via ‘Partner status’. Er wordt een ZIP-bestand gedownload waarin je de badge in verschillende indelingen en groottes kunt vinden.
Je mag de badge eigenlijk overal weergeven, bijvoorbeeld op je website, op je visitekaartjes of in e-mails. Houd er wel rekening mee dat je een Google Partner badge niet mag plaatsen op een website met inhoud voor volwassenen, verwijzingen naar verkoop van alcohol of tabak aan personen jonger dan 21 of met promoties voor kansspelen. Ook is het niet toegestaan om de Google Partner badge te plaatsen op een website die in strijd is met het redactioneel beleid van Google of wet- en regelgevingen.
Verder moet je er rekening mee houden dat je niets aan de Google Partner badge mag wijzigen en dat het niet het prominentste element op de pagina van een website mag zijn. Daarnaast is het niet toegestaan om de badge op promotiemateriaal te weergeven of om de badge (of een gedeelte hiervan) op te nemen in het logo van je bedrijf.