Maar je kunt in elk geval flink besparen op de hoge makelaarskosten door je huis zelf te verkopen. Natuurlijk is het onvermijdelijk dat je dan zelf wel heel veel moet regelen en daar hangt soms ook een prijskaartje aan. Maar het is zeker wel mogelijk om je woning te verkopen voor een veel lagere prijs dan een makelaar zal rekenen. Je moet dan wel alles uit de kast halen.
In de eerste plaats zal je je huis op alle mogelijke manieren moeten promoten. Het grootste bereik heb je uiteraard met advertenties op internet. Het grootste en bekendste platform hiervoor is Funda.nl. Hiervoor moet je huis echter wel te koop staan bij een makelaar. Er bestaan echter nog tientallen andere websites waarop je je huis te koop aan kunt bieden. Bij de meeste moet je een klein bedrag betalen, bijvoorbeeld bij huislijn.nl (ongeveer 50 euro), maar een aantal is gratis, bijvoorbeeld gratishuisaanbod.nl. Ook marktplaats.nl, speurders.nl en tweedehands.net zijn voorbeelden van websites waar je je huis te koop kunt zetten, hoewel het niet specifiek huizenwebsites zijn.
Met de opkomst van sociale media heb je er een heleboel mogelijkheden voor gratis promotie bijgekregen. Je kunt je huis delen op Instagram of Twitter, maar vooral Facebook biedt grote mogelijkheden. Zo kun je daar bijvoorbeeld je woning promoten in allerlei groepen. Facebook heeft speciale groepen voor zowel huizenkopers als -verkopers. Zoek met behulp van de zoekfunctie groepen die relevant voor je zijn, wordt hier lid van en je kunt je huis erop zetten. Gratis!
Waar je ook adverteert, het is enorm belangrijk om hele goede foto’s te hebben. Natuurlijk is het ook van belang om een duidelijk verhaal te hebben met zo veel en compleet mogelijke informatie, maar het effect van je advertentie staat of valt bij goede beelden. Een video, 360 graden foto’s en een plattegrond zijn helemaal top, maar kwalitatief goede foto’s waarop elke ruimte goed in beeld wordt gebracht en waaruit ook de sfeer van je woning duidelijk naar voren komt, zijn echt onmisbaar. Zelf foto’s maken is uiteraard het voordeligst, maar misschien moet je hier toch iets durven investeren. Namelijk in een professionele fotograaf. De kans is groot dat je het dubbel en dwars terugverdient.
Als je zelf foto's gaat maken let dan op een aantal zaken. Het belangrijkste waar je op moet letten is dat je huis is opgeruimd. Dit geeft het idee van meer ruimte. Verder kan je zorgen voor sfeer in huis. Dit kan je bijvoorbeeld doen met een paar bloemen op tafel en wat sierkaarsen op strategische plaatsen.
Natuurlijk heb je op internet het snelste een groot bereik. Bovendien hoef je er je luie stoel niet voor uit. Toch kun je ook dicht bij huis veel bereiken door actief met de promotie van je huis bezig te zijn. Iets wat door veel huizenverkopers nogal eens over het hoofd wordt gezien. Dat begint uiteraard met het klassieke bord in de tuin. Normaal gesproken wordt dit door de makelaar geregeld, het is immers direct ook gratis reclame voor het bedrijf. Maar er bestaan diverse websites waar je een dergelijk bord kunt bestellen wanneer je ervoor kiest om alles zelf te regelen.
Juist in je eigen omgeving zijn meestal erg veel mogelijkheden om gratis te adverteren. Het kan erg nuttig zijn om de hele buurt te informeren dat je huis te koop staat. Je kunt posters ophangen bij een buurthuis of de bakker op de hoek en natuurlijk kun je gebruik maken van de advertentieborden bij de supermarkten in je buurt. Of je maakt flyers en gooit die bij alle huizen in de buurt door de brievenbus. Onderschat niet het bereik hiervan. Natuurlijk zullen je buren zelf niet zo snel geïnteresseerd zijn in een huis in dezelfde straat, maar bijna iedereen kent wel iemand die op zoek is naar een huis. Door mond-op-mondreclame verspreidt jouw advertentie zich toch snel.
En natuurlijk kun je ook de hulp van je omgeving inroepen. Vaak zijn mensen wat terughoudend om andere mensen voor hun karretje te spannen, maar in de praktijk blijkt dat je vrienden en kennissen je vaak best willen helpen. En het hoeft helemaal geen grote moeite voor ze te zijn. Stuur gewoon een leuk berichtje naar al je contacten op Facebook, Twitter of WhatsApp en vraag ze of ze je berichtje op hun pagina willen delen, uiteraard met een linkje naar de advertentie van je huis erbij. Dat is een kleine moeite en zo neemt het bereik van je advertentie met grote stappen toe.
Een goede manier om je huis onder de aandacht te brengen is door mee te doen aan de NVM Open Huizen Dag. Dit kan door je aan te melden op een website als Jaap.nl of Huislijn.nl. Je stelt je huis dan een hele dag open voor iedereen die geïnteresseerd is en wil komen kijken. Natuurlijk zal lang niet iedereen echt een serieuze kandidaat-koper zijn, maar je hebt er uiteindelijk maar één nodig, nietwaar? En onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) toont aan dat 27 procent van alle woningen die meedoen binnen drie maanden is verkocht, tegen 15 procent van de huizen die niet meedoen!
Wanneer je dan uiteindelijk mensen in je huis hebt, moet je ze natuurlijk zien over te halen om je huis ook echt te kopen en ook nog eens voor de prijs die jij vraagt. Denk niet dat je huis zichzelf wel verkoopt. Natuurlijk vind je je eigen huis altijd top, je hebt er per slot van rekening jarenlang met veel plezier gewoond. Maar jouw smaak en inrichting zijn heel persoonlijk en zullen niet iedereen aanspreken. Zorg er daarom voor dat je huis er zo ‘neutraal’ mogelijk en niet te vol uitziet. Ruim goed op, zorg dat er zo weinig mogelijk dingen ‘rondslingeren’ en dat alles schoon is. Werk indien nodig nog snel wat kleine achterstallige klusjes af en vergeet ook de tuin niet. Een in alle opzichten verzorgd huis verkoop je het snelst.