Stel je voor wat een reparatie kan kosten en jij dus kunt besparen, door goed onderhoud aan je motorfiets. Dat komt overigens ook ten goede van je veiligheid. Dat wil uiteindelijk iedere motorrijder in het verkeer. Laten wij beginnen met een inspectieronde om de motor te maken wat ook de eerste stap is. Zo kun je direct zien of er optische gebreken zijn die verholpen of onderhouden moeten worden. Je kunt hierbij denken aan de verlichting, roest of slijtage aan onderdelen. Maar onderhoud aan een motor gaat natuurlijk veel verder. Net als bij een auto heb je ook te maken met oliepeil, rem olie of koelvloeistoffen. Laten we dus snel kijken welke tips jou letterlijk en figuurlijk op weg gaan helpen.
Voor je echt met de onderhoud aan de slag gaat is goede gereedschap een must. Met goed gereedschap voorkom je beschadigingen. Je kunt denken aan schroevendraaiers, tangen en steeksleutels of een doppenset met de juiste maten. Goed gereedschap is overigens niet alleen om beschadigingen aan de motorfiets te voorkomen erg handig. Het zorgt er ook voor dat je onderdelen goed vast kunt maken nadat je deze los hebt gehad voor het maken ervan. Er zijn speciale gereedschapsets voor het onderhouden van een motorfiets te koop. Om de onderhoud goed uit te kunnen voeren is het goed om hierin te investeren. Je zult er heel lang plezier van hebben omdat het je absoluut gemak oplevert.
Het is goed om de bandenspanning regelmatig te controleren. Een goede bandenspanning is om verschillende redenen belangrijk. Je hebt meer grip tijdens het rijden en voorkomt dat banden te warm worden waardoor er schade zal ontstaan. Het controleren van een juiste bandenspanning kun je na een tankbeurt doen maar ook gewoon aan huis. Wanneer de spanning van de banden te laag is kun je dit voelen aan de band. Maar je zal het ook gaan merken tijdens het rijden.
Als je de bandenspanning toch aan het controleren bent kun je ook kijken naar het profiel dat op de banden aanwezig is. Als motorrijder heb je slechts twee banden, goed profiel is daarom belangrijk. Zodat je optimaal grip hebt op de weg. Overweeg dus om bij minimale profilering van een band of je er nog op kunt rijden of deze vervangen moet worden. Een beetje afhankelijk van het soort banden dat je hebt is het profiel doorgaans enkele millimeters. Waarbij een motorband wettelijk niet minder dan 1 millimeter mag zijn. Is het advies om te vervangen bij 2 millimeter. Op veel banden is er overigens een indicator op de band aanwezig.
Een motor heeft net als een auto olie nodig om soepel te blijven rijden. Deze olie moet je dus goed op peil houden en zo nodig vervangen. Om te bepalen of olie aangevuld of juist vervangen moet worden is het goed te weten hoeveel kilometer je hebt gereden. Of je de olie moet vervangen is daarvan afhankelijk. Het is verstandig om olie na ongeveer 20.000 kilometer te vervangen. Waarbij dit natuurlijk ook afhankelijk is van het soort motor dat je hebt, hoeveel langere afstanden je rijdt en hoe de olie eruit ziet. Zo behoort olie vloeiend en soepel te zijn met een donkere kleur. Zeker als je langere afstanden gaat rijden is het verstandig om een oliecheck uit te voeren.
Op een motor tref je verschillende soorten verlichtingen aan. Van daglicht, grootlicht tot aan de richtingaanwijzers. Voor je eigen veiligheid is het goed deze regelmatig te controleren en zo nodig te vervangen. Zorg er ook voor dat je altijd een reserve set lampen bij je hebt voor als je onderweg bent. Als motorrijder ben je nu eenmaal bijzonder kwetsbaar in het verkeer waardoor richting aangeven en zichtbaar zijn ontzettend belangrijk zijn.
Het vervangen van lampen kun je makkelijk zelf doen. Het is goed om vooruit te kijken of je er gereedschap voor nodig hebt. Dan kun je deze net als de reservelampen meenemen op de motor. Altijd handig voor als je verlichting er onverwachts mee op houdt.
Op een motor merk je relatief snel wanneer remmen niet meer goed werken. Grote kans als je iets aan het remgedrag van een motor merkt dat de remblokken op zijn en dus vervangen moeten worden. Maar je merkt dit lang niet altijd al rijdend op. Daarom is het goed om deze regelmatig te controleren. Het vervangen van de remblokken kun je vaak makkelijk zelf met het juiste gereedschap. Let er bij vervangen van remblokken altijd op dat je precies weet wat je aan het doen bent. Zodat je onderweg niet voor verrassingen komt te staan.
Opvallen tussen andere weggebruikers is ontzettend belangrijk. Daarom heeft een motor vaak veel reflecterende delen. De kun je relatief eenvoudig controleren tijdens je inspectie als je om de motor loopt. Omdat deze delen vaak van andere materialen zijn is het heel belangrijk dat je deze goed schoon maakt en houd zodat ze optimaal blijven werken. Daarnaast kun je er natuurlijk ook zelf voor kiezen om op te vallen in het verkeer. Door het dragen van een fluorescerend hesje of zelf reflexerende delen aan te brengen.
Een goede onderhoud aan je motor is dus belangrijker dan je denkt. Het heeft direct invloed op de veiligheid waarmee jij de weg op gaat. Maar na het plegen van onderhoud is het ook goed te controleren of alles weer naar behoren werkt en de motor veilig de weg op kan. Dat kun je doen door opnieuw een inspectieronde te maken. Maar ook door een klein rondje te rijden zodat je weet dat de motor soepel draait en de remmen of verlichting het goed doen. Wanneer je over de veiligheid twijfelt of niet helemaal tevreden bent over de onderhoud die je zelf hebt uitgevoerd kun je ook een garage vragen een inspectie uit te voeren. Zo weet jij zeker dat je weer vele veilige kilometers kunt gaan maken.