scooter

De verschillende soorten scooters

scooterEr is een groot aanbod van scooters, die voldoen aan de verschillende smaken van mensen. Zo zijn er hippe scooters, design scooters maar ook nog altijd de echte puchs. Lees in dit artikel meer over de verschillende scooters in Nederland en waaraan je deze kan kenmerken.

Geperst uit één stuk metaal

De echte originele scooter komt uit Italië. Dart is de Vespa, wat wesp betekent, en die werd, en wordt nog steeds, gemaakt door Piaggio. De eerste Vespa raasde in 1946 over de Italiaanse kinderkopjes. De, voor die tijd, hypermoderne bromfiets was anders dan de gemotoriseerde fiets die men tot die tijd hadden gezien. Het uiterlijk van de beroemde scooter is gemaakt uit één stuk geperst staal. Dat was dan ook meteen het unieke er aan. De motor en alles wat daar om heen zit wordt namelijk door de ombouw volledig uit het zicht ontnomen waardoor een zeer elegant en gestroomlijnd geheel ontstaat. Een typisch kenmerk voor Italiaans in het algemeen.

Hippe, fel gekleurde, brommende tweewielers

Zo’n twintig jaar geleden kwamen de eerste replica’s van de originele Italiaanse scooters op de Nederlandse markt. Tot die tijd waren het voornamelijk conventionele bromfietsen die we zagen op straat. De nieuwe scooters waren breder en de motors sterker. Jongelui omarmden de hippe, felgekleurde brommende tweewielers. Een trend was geboren. Omdat de nieuwe scooter zo populair werd kwamen er snel nieuwe merken die hun eigen model scooter op de markt brachten. Veel van die nieuwe scooters rolden uit Chinese fabrieken.

1,1 miljoen scooters in Nederland

In de jaren negentig en daarna zag je voornamelijk jongeren op scooters rond tuffen maar er is duidelijk een verschuiving van leeftijd aan het plaatsvinden. Van de 1,1 miljoen scooters in Nederland is ongeveer d helft in het bezit van 50 plussers. Tieners kopen sinds enige jaren in veel mindere mate een hippe brommer. Dat komt voornamelijk door een wetswijziging in 2010 waarin het rijbewijs voor bromfietsen verplicht werd. Daarnaast werd juist de leeftijd voor het behalen van het autorijbewijs verlaagd naar 16,5 jaar. Tieners kunnen vanaf hun 16e dus al auto rijden, weliswaar onder begeleiding tot dat ze 18 jaar zijn, maar deze leeftijdsverschuiving zorgde voor veranderingen met betrekking tot het scooterbezit.

Ferrarirood en turkoois uitgevoerd

De retrolook is weer helemaal terug. Piaggio heeft daarop ingespeeld en heeft de originele scooters uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw weer terug gebracht op straat. Het uiterlijk dan, de materialen zijn van deze tijd en dat geldt natuurlijk ook voor de motor en overige onderdelen. Je kunt nu een scooter kopen die exact is uitgevoerd in de kleuren zoals de Italianen die vroeger maakten. Ferrari rood natuurlijk maar ook het zachte turkoois, wit, zacht groen en zwart. Het geraffineerde lijnenspel, het mooi vorm gegeven stuur met de ronde lamp in het midden en het typische zadel maken dat deze uitvoering bij veel mensen zeer geliefd is.

Puch brommers

In de jaren 60 en 70 zag je in Nederland veel Puch bromfietsen rond rijden. Het Oostenrijkse merk was hier zeer populair en dat bleef zo totdat de scooter zijn intrede deed. Puch haakte op deze trend in en ging ook scootermodellen maken. Ook deze uitvoeringen deden het heel goed en mede hierdoor heeft Puch nog altijd een behoorlijk deel van de markt in handen. Als heeft het Italiaanse Piaggio het merk Puch onderdeel gemaakt van het eigen immense scooter concern.

Stoer en robuust

In de jaren negentig kwam het Taiwanese Kymco met een serie modellen die bij de jeugd direct aansloeg. Deze scooter modellen waren duidelijk anders dan de zo elegante Italiaanse designs. Kymco koos voor robuust. De Kymco scooters kregen de uitstraling die meer gemeen had met racemotors dan bromfietsen. En dat was een goede zet van Kymco, zij hadden duidelijk een gevoelige snaar bij de jeugd geraakt, die omarmden de snelle scooter uitvoeringen massaal. De kleuren waren fel, je kon er niet om heen. Na Kymco kwamen ook merken als Suzuki en Yamaha met gelijkwaardige modellen op de markt. Allemaal scooters met een stoere en krachtige uitstraling uitgevoerd in zeer aanwezige kleuren.

Meer ingetogen designs

De scooters van vandaag zijn weer een stuk ingetogener dan de bekende Kymco modellen uit de jaren negentuig. Scooters dienen vooral praktisch te zijn en moeten een persoonlijke uitstraling hebben. De meeste mensen zorgen er dan ook voor dat hun brommende tweewieler helemaal bij hun past. Dat is in de eerste zo met de kleur maar ook met betrekking tot het kiezen van accessoires. Het lijkt er op dat de huidige scooters een beetje het midden opzoeken, tussen de retro uitvoeringen en de stoere modellen van de jaren negentig.

Chromen accessoires

Een scooter moet vooral hip zijn. Die hoort bij jou en dat kan je zien. Je koopt de scooter in je lievelingskleur of je laat de onderdelen daar in spuiten. Ook chroom is voor veel mensen belangrijk. Met chromen accessoires zorg je ervoor dat je scooter een chique en degelijke uitstraling krijgt. Je kunt chromen accessoires kopen voorde voetrust, de beenkap, het stuur, spiegels en zelfs om je winscherm heen. Het is dan wel belangrijk dat je dit chroom goed schoon houdt en verzorgt. Roest maakt van chroom juist weer iets armoedigs.

Extra’s voor op de scooter

Of je nu een retrolook hebt of een modernere uitvoering van een scooter, je kunt de scooter helemaal naar jouw smaak aankleden. Hiervoor zijn een keur aan accessoires beschikbaar. Denk aan het windscherm, een achterklap of voorklap die je kan gebruiken om spullen tegen aan te bevestigen. Een achterklap is ook reuze handig voor de passagiers die zich er aan vast kan houden. Je kunt ook kiezen om een extra koffer op je scooter te bevestigen voor bijvoorbeeld het doen van boodschappen of voor je school- of werkspullen. De accessoires voor de retrolook passen bij die vintage uitvoeringen zodat de specifieke jaren 50 en 60 look gerespecteerd blijft.

Prijzen scooters variëren enorm

Een scooter kopen is niet iets dat je even tussendoor doet. Zoals aangegeven is het belangrijk dat je een scooter koopt die bij je past. Er zijn veel modellen en soorten, van retro tot hypermodern en stoer. De prijzen van scooters variëren enorm. Je hebt al een goedkoop model vanaf 600 euro en je kan wel zo hoog gaan als 6.000 euro. Hier tussen in liggen wel honderden verschillende prijzen die elk een eigen specifieke uitvoering en kwaliteit representeren. Het kan de moeite lonen om eens ronde te gaan kijken voor een gebruik exemplaar. Soms zijn die nog heel goed en kan de prijs een stuk lager liggen dan een hele nieuwe.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Paulover
Aantal keer gelezen: 23464x
Toegevoegd: 07-07-2016 03:15
Gewijzigd: 14-07-2016 14:55

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!