NS trein in Nederland

Openbaar vervoer in Nederland

NS trein in NederlandHet openbaar vervoer in Nederland is niet goedkoop, maar het is wel heel goed geregeld. Met de treinen en bussen kun je lange afstanden reizen, terwijl je een van de vele trams, metro’s of stadsbussen kunt pakken voor het reizen in de steden. Als je over het water wilt reizen, kun je vaak een veerpont pakken. In dit artikel kun je meer lezen over het openbaar vervoer in Nederland.

Trein

Elke dag reizen er gemiddeld 1,2 miljoen mensen met de trein. Dat is niet zo vreemd, want er zijn heel wat mensen die voor hun werk naar een andere plaats moeten reizen. Er zijn verschillende treinvervoerders in Nederland, maar de meeste treinen behoren toe aan de NS. De andere Nederlandse vervoerders zijn Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion. Eurobahn, NMBS en DB zijn buitenlandse treinvervoerders die ook in Nederland rijden.

Er zijn verder nog twee verschillende soorten treinen: de stoptrein en de sneltrein. De stoptrein stopt bij elk station waar hij lang rijdt en is daarom vaak ideaal om kleinere stukken mee te rijden. De sneltrein stopt op lang niet alle stations en rijdt daarom een stuk sneller. Bij de NS wordt de stoptrein een sprinter genoemd en een sneltrein een intercity.

In Nederland kun je vaak in niet al teveel tijd grote afstanden afleggen met de trein. Je kunt voordat je de trein instapt een treinkaartje kopen bij een hiervoor bedoeld automaat, maar bijna iedereen gebruikt tegenwoordig een OV chipkaart. Hier kun je geld op zetten en in- en uitchecken bij de verschillende stations. Sommige treinen in Nederland rijden ook ‘s nachts en het is mogelijk om je fiets in de trein mee te nemen.

Bus

Of je nu een wat langere of een korte afstand moet reizen: er is vrijwel altijd een bus die je kunt pakken. Als je een langere afstand met de bus reist, ben je vaak goedkoper uit dan met de trein. Wel is het zo dat de busreis vaak ook wat langer duurt. In Nederland zijn er aardig wat busmaatschappijen, namelijk: Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, Qbuzz, RET, Syntus, Veolia. Daarnaast zijn er ook nog internationale (en intercity) bussen van bijvoorbeeld Meinfernbus en Flixbus.

We kennen een groot aantal soorten bussen. Zo is er bijvoorbeeld de stadsbus die tussen de wijken binnen een stad rijdt. Ongeveer elke 400 tot 500 meter stopt heeft deze bus een halte. Daarnaast heb je de streekbus die tussen steden en gebieden daarom rijdt. Voor dit soort bussen gelden grotere halteafstanden en dat zorgt ervoor dat de reis korter duurt. Verder is er de snelwegbus die grotendeels over snelwegen rijdt en om die redes dus ook harder. Langs de snelweg staan haltes voor de snelwegbussen.

Ook is er de bus voor hoogwaardig openbaar vervoer, oftewel de HOV bus. Snelwegbussen, bussen met een lage vloer en geleidebussen vallen over het algemeen onder deze noemer. Een geleidebus is een bus die automatisch op een vaste busbaan rijdt zonder hulp van een chauffeur. Verder zijn er nog de spitsbussen met een klein aantal haltes waarvoor ook bepaalde vooorrangsregels gelden. Hierdoor kunnen mensen tijdens de spits supersnel worden vervoerd.

Verder kunnen kinderen vaak met een schoolbus naar school reizen. Het is ook mogelijk om te reizen met een bus die wordt aangedreven op elektricitieit, de zogenaamde trolleybus. Wil je een groot stuk in Nederland reizen of wil je naar het buitenland met de bus? Dan kun je het beste kiezen voor een intercitybus die op zeer weinig plaatsen stopt.

Metro

Een metro is een soort tram die in een gesloten systeem onder de grond rijdt. Hierdoor heeft dit vervoersmiddel geen last van het wegverkeer. Metro’s rijden heel vaak en de haltes liggen wat verder uit elkaar (gemiddeld 1 kilometer). Dit zorgt ervoor dat je met de metro zeer snel van de ene naar de andere plek kunt komen.

De metro’s rijden in Nederland enkel in Amsterdam en Rotterdam. In Amsterdam is de GVB de uitvoerder en in Rotterdam de RET. Een apart soort metro is de zogenaamde prometro. Dit is een tram die geheel of gedeeltelijk onder de grond rijdt en in de toekomst kan worden uitgebouwd tot metrotrein.

Tram

Trams rijden ook vaak in Nederland en je hoeft dus over het algemeen niet lang te wachten. Ongeveer elke 400 tot 500 meter is een tramhalte. Aangezien de tram ook te maken heeft met ander wegverkeer, duurt de reis vaak een stuk langer dan met de metro. Voor korte stukken is de tram echter ideaal.

In de steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag rijden stadstrams. Deze trams stoppen vaak en het reizen duurt daarom ook wat langer. Je kunt echter ook met een sneltram reizen, waarbij er elke 750 meter een halte is. Deze trams rijden tussen Nieuwegein, Utrecht en IJsselstein. Verder zijn er ook tramtreinen die zowel op trein- als tramsporten kunnen rijden. Wil je met de tram reizen tussen Den Haag, Rotterdam en/of Zoetermeer? Kies dan voor de RandstadRail die aansluit op het tramnnetwerk in Den Haag en het metronetwerk in Rotterdam.

Veerpont

Nederland bestaat voor een deel uit water en is hier ook mee omringt. Daarom is er ook openbaar vervoer in Nederland nodig waarmee je over water kunt reizen. Daarom zijn er verboten beschikbaar. Zo kun je in Amsterdam over water reizen met verboten van de GVB, bijvoorbeeld over het IJ. Verder kun je tussen Den Helder en Texel reisen met TESO bootdienst. Rederij Doeksen verzorgt de veerboten tussen Harlingen en Terschelling en Vlieland. De uitvoerder Wagenbord Passagiersdiensten zorgt voor een verbinding tussen Esonstad en Ameland en Schiermonnikoog.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Rowanblom
Aantal keer gelezen: 1872x
Toegevoegd: 17-01-2016 10:37
Gewijzigd: 14-02-2016 23:25

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2154 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!