Daklekkage is nooit prettig om mee te maken en het komt ook nog eens altijd op momenten wanneer je het er echt niet bij kunt hebben. Je ziet de druppels van je plafond druppen of je ziet gele plekken ontstaan. Heel vervelend want dat betekent automatisch dat je moet zoeken naar de oorsprong van de lekkage en dat kan soms zoeken zijn naar een naald in een hooiberg. Verder moet je het allemaal regelen met de verzekeraar en dat kan een behoorlijke administratieve molen zijn dat je ook nog eens flink wat stress kan geven. Je wil dit natuurlijk wel allemaal vergoed krijgen van je verzekeraar, dus je moet er wel achteraan.
Daar kunnen we redelijke kort over zijn. Daklekkage is verzekerd in je opstalverzekering. Dat wil zeggen dat alle gevolgschade is verzekerd. Denk aan je muren, plafonds en gelijmde vloeren. Zijn er door de daklekkage ook losse spullen beschadigd, kapot of verloren gegaan? Dan kun je daarvoor de inboedelverzekering aanspreken. De dekking gaat altijd over de gevolgschade. De oorzaak is niet gedekt. Denk bijvoorbeeld aan een kapotte dakpan. De reparatie of vervanging van de oorzaak valt niet onder de dekking. Dit is een stukje onderhoud waar je zelf verantwoordelijk voor bent.
Het is verstandig om al je daken en goten jaarlijks te laten controleren door een dakdekker. Hij kan zien of er zwakke plekken zijn die gerepareerd moeten worden of dat er preventieve maatregelen nodig zijn. Ook kan het zijn dat de goten moeten worden schoongemaakt. Goten vol met blad zijn ook een veelvoorkomende oorzaak van daklekkages. Een beetje bijhouden kan nooit kwaad.
Goed, je weet dat je verzekerd bent voor de gevolgschade van je daklekkage, maar nu is het nog de kunst om de lekkage op te sporen. Een kunst zeggen we, omdat dit lang niet zo eenvoudig is. Je kunt er lang mee bezig zijn voordat je de oorzaak hebt ontdekt. Wat je ook kun doen is een lekkagedetectie inschakelen. Vaak worden er dan warmtecamera’s gebruikt om zodoende te zien waar het lekt. Dit kan je een heleboel tijd besparen. Lekdetectie wordt vaak ook nog eens vergoed wanneer je de verzekeraar hiervan voor de tijd op de hoogte stelt.
Het inschakelen van de verzekeraar is iets waar je echt niet mee moet wachten. Zij moeten zo snel mogelijk op de hoogte zijn wanneer jij iets van daklekkage in je huis ziet gebeuren. Hoe sneller zij op de hoogte zijn, hoe sneller het probleem aangepakt kan worden en daarmee kan veel nieuwe schade worden voorkomen. Vaak vragen verzekeraars over de telefoon om de omvang van de schade door te geven. Foto’s kunnen daarbij een goede indruk geven. De verzekeraar moet namelijk besluiten om de schade door daklekkage op deze manier af te handelen, of om nog een schade-expert naar je toe te sturen. Een schade-expert moet, vaak extern, worden ingeschakeld. Dat kost de verzekeraar geld en daarom hanteren verzekeraars vaak een schade indicatie van meer dan €750,-. Bij een schatting van de schade boven dit bedrag wordt pas een schade-expert bij je lang gestuurd.
De schade-expert belt bij je aan en komt binnen om de schade door de daklekkage vast te stellen. Het kan gebeuren dat zo’n schade-expert veel te snel weer vertrekt en niet goed gekeken heeft naar alle niet direct zichtbare gevolgschade. Dat is vervelend want dat heeft invloed op de vergoeding en dus op het herstel van je schade. Je zult dan een deel uit eigen zak moeten betalen terwijl dat eigenlijk niet nodig was wanneer er goed en grondig naar gekeken was.
Een contra-expert is net als een schade-expert iemand die bij je langskomt om de schade, die is ontstaan door de daklekkage, vast te stellen. Hij wordt ingeschakeld door jou en niet door je verzekeraar. Sterker nog, je verzekeraar zal je dit niet direct adviseren. Doordat zo’n contra-expert door jou wordt ingeschakeld, zijn er voor hem dus geen (financiële) belangen naar de verzekeraar en dat is wel zo prettig. Zo kan een contra-expert heel onafhankelijk en betrouwbaar de schade vaststellen die de daklekkage heeft veroorzaakt. Een hogere vergoeding is daarmee bijna altijd te realiseren.
We zeggen wel dat contra-expertise optioneel is maar eigenlijk vinden we dat iedereen hiervoor zou moeten kiezen in geval van lekkage aan het dak. Het kan je simpelweg meer vergoeding opleveren waardoor je de schade ook daadwerkelijk kan herstellen. Bovendien, baat het niet, schaad het niet.
Dat lees je goed. Jij betaalt er niets voor. De contra-expert kan zijn kosten declareren bij de verzekeraar. Dit maakt ook meteen duidelijk waarom een verzekeraar jou niet snel wijst op de mogelijkheden van contra-expertise. Zij moeten de factuur voor contra-expertise betalen én daarnaast de hogere vergoeding voor jouw schade.
Omdat dit wettelijk is vastgelegd door de regering. Ook in geval van daklekkage moet de verzekeraar deze redelijke kosten voor contra-expertise betalen. Dit is zo geregeld zodat gedupeerden er niet alleen voor staan wanneer er een conflict ontstaat tussen hen en de verzekeraar. Een advocaat is in zo’n situatie verreweg van ideaal omdat dit weer hoge kosten met zich meebrengt. Deze wettelijke regeling is eigenlijk een prikkel voor verzekeraars om grondiger naar een schade te kijken.
Om een contra-expert in te schakelen, is het wel van cruciaal belang dat je verzekerd bent met een opstal- of inboedelverzekering. Anders kunnen de kosten voor contra-expertise niet gedeclareerd worden bij je verzekeraar. Ben je niet verzekerd? Dan betaal je wél zelf de factuur voor contra-expertise.
Heb je een grote daklekkage die uit de hand is gelopen? Dan is het verstandig om niet af te wachten op je verzekeraar. Een contra-expert kan in zo’n situatie direct uitkomst bieden door te helpen met het maken van de belangrijkste en juiste beslissingen. Deze zijn niet heel eenvoudig meer terug te draaien.
Zoek een contra-expert die je kan helpen en neem zo snel mogelijk contact met hen op. Lees de aanwezige (onafhankelijke) reviews op Google en beslis op deze manier of het contra-expertisebureau bij je past.
Dit artikel geeft je een hoop informatie om op te nemen, maar we denken dat je hiermee op de goede weg kunt komen voor hulp bij een daklekkage.