Hoe werkt de overname van een webshop?

Hoe werkt de overname van een webshop?

Hoe werkt de overname van een webshop?We doen de laatste jaren steeds meer dingen digitaal en deze ontwikkeling lijkt nog lang niet te zijn afgelopen. Voor zowel de consument als de aanbieder is het online zakendoen een erg interessante bezigheid waar tal van voordelen aan kleven. Het gemak, de snelheid en de uitgebreide keuze voor de consument zijn slechts een greep aan de vele voordelen die het online winkelen biedt.

Met het toegenomen aantal online retail transacties in Nederland en wereldwijd, zijn ook het aantal webshops significant toegenomen over de afgelopen jaren. Voor veel ondernemers is een webshop zeer interessant, omdat deze het afzetgebied significant vergroot en ruimte biedt voor verdere groei. Uiteraard veranderen webshops ook nog weleens van eigenaar en vinden er net zoals altijd in het bedrijfsleven overnames plaats. Het aantal webshop overnames is de laatste jaren dan ook aan het stijgen. Bij een webshop overname komt aardig wat kijken en er zijn dan ook een aantal zaken waar je zowel als koper en als verkoper rekening mee dient te houden om zo snel en efficiënt mogelijk tot een succesvolle en bevredigende deal te komen.

Belangen verkoper

Wanneer je als verkopende partij de markt op gaat dan zijn er uiteraard een aantal belangen die meespelen en die bepalend zullen zijn voor het verdere verkoopproces. Om te beginnen, is de reden van de verkoop erg belangrijk en van invloed op het verloop van het proces. Wanneer de verkoop gedwongen is vanuit bijvoorbeeld financiële noodzaak of wanneer er een conflict is ontstaan met een partner of er iemand is overleden, dan kan dit druk leggen op het verkoopproces en dan is er meer haast geboden dan wanneer de verkoper wil verkopen in verband met een aftreding of een pensioen en er aanzienlijk minder tijdsdruk aanwezig is.

Motieven om te verkopen

Een ander component dat te maken heeft met de belangen van de verkoper, is de geschiedenis en de relatie die de koper heeft met de betreffende webshop. Wanneer de webshop eigenaar bijvoorbeeld jarenlang lief en leed in de shop heeft gestopt en deze van het begin af aan heeft opgebouwd dan is het vertrouwen en de profielschets van een potentiële koper erg belangrijk. Het waarborgen van de continuïteit van de webshop is in dit geval voor de verkoper zeer belangrijk, zonder dat deze hier enig voordeel aan heeft in de toekomst. Wanneer je ergens veel tijd en moeite in hebt gestoken of wanneer bijvoorbeeld een webshop een onderdeel uitmaakt van een familiebedrijf, dan wil je dat deze in vertrouwde en goede handen terechtkomt.

Verkopen als businessmodel

Er zijn diverse ondernemers die juist als doel hebben om de webshop te bouwen en direct te verkopen of ondernemingen waarbij het businessmodel is om webshops aan te kopen en direct met winst te verkopen. Dit soort overnames gaan relatief wat sneller, omdat vooral de prijs bepalend is voor een succesvolle deal en het sentiment naar de achtergrond wordt geschoven.

Belangen koper

Ook de belangen van de koper spelen een belangrijke rol in het overname proces en hoe snel er een succesvolle deal wordt gesloten.






Hoe is een webshop gerund?

Het motief voor de koop is wederom bepalend voor het verdere proces en in veel gevallen heeft een potentiële koper al een plan met de webshop voordat deze is aangekocht. Wanneer de kopende partij de webshop zelf wil managen en op zoek is naar een permanente bedrijfsvoering met de webshop dan ligt de nadruk meer op de inhoud en het detailniveau met betrekking tot eventuele investeringen die gedaan zijn in het verleden met het oog op de toekomst en zal de koper vaak ook interesse hebben in hoe de webshop voorheen gerund is en welke zaken eventueel wel en niet hebben gewerkt.

Kopen met als doel om te verkopen

Een potentiële koper die geïnteresseerd is om een webshop aan te kopen om deze met winst weer te verkopen zal vooral geïnteresseerd zijn in de zogenaamde KPI’s (key performance indicators) en het financiële perspectief dat de webshop heeft. In deze gevallen is ook de prijs weer een bepalend aspect om tot een succesvolle deal te komen.

Hulp bij een webshop overname

De overname van een webshop is in principe hetzelfde als een bedrijfsovername en kan soms best een complex proces zijn. Er zijn tegenwoordige diverse bemiddelingsbedrijven op dit front die met hun diensten zowel de koper als de verkoper ondersteunen in het proces en ervoor zorgen dat er op een snelle en efficiënte manier richting een deal wordt gewerkt die beide partijen tevreden stemt. Sommige van deze bemiddelende partijen werken bovendien op een zogenaamde ‘no cure no pay’ basis, wat zoveel betekent dat je alleen voor hun diensten betaalt wanneer er ook daadwerkelijk sprake is van een succesvolle verkoop.

Maak gebruik van een bestaande marktplaats

Een van de voordelen van een samenwerking met een webshop overname bedrijf, is dat deze vaak beschikken over een groot netwerk aan betrouwbare potentiële kopers, waar al dan niet in het verleden al zaken mee gedaan zijn. Wanneer je als verkopende partij ook van dit netwerk gebruikt maakt, is er vaak relatief snel een koper gevonden. In veel gevallen faciliteren webshop overname bedrijven ook in een (online) marktplaats, waarop de betreffende webshop geadverteerd kan worden door de verkoper.

Prijsbepaling van de webshop

Het bepalen van de waarde en vooral de prijs van een webshop is vaak best een ingewikkelde taak. Je wil hiermee natuurlijk niet de webshop voor een te laag bedrag laten gaan, maar ook niet te hoog in de boom gaan zitten, omdat dan niemand meer geïnteresseerd is. Door jarenlange ervaring en door te kijken naar specifieke aspecten van de webshop, kan een webshop overname bedrijf ook hiermee assisteren en met een geschikte prijs komen. Er wordt in dit proces naar meerdere aspecten gekeken, zoals bijvoorbeeld de omzetten en verkoopcijfers uit het verleden, gedane investeringen en natuurlijk ook het toekomstperspectief en de te verwachten resultaten.

Gebruikte technieken en data bepalend voor de aantrekkingskracht van de webshop

Het soort webshop, is natuurlijk ook belangrijk en bepalend bij de overname. De gebruikte technieken om de webshop operationeel te draaien hebben een invloed op de waarde en de prijs, maar ook kan de koper hier specifiek op selecteren. Het maakt voor het operationele managen van een webshop namelijk nogal uit of deze gebaseerd is op een open source platform als Magento of draait op een hosted platform zoals bijvoorbeeld Lightspeed. Daarnaast wordt er ook vaak gekeken naar het verkeer dat de webshop bezoekt en waar deze vooral vandaan komen. In sommige gevallen biedt een webshop overname bedrijf hier ook assistentie bij en kan het soms zelfs voorkomen dat er een aantal kleine aanpassingen worden geadviseerd voordat de webshop te koop wordt gezet, om deze zodoende nog aantrekkelijker te maken.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: MariekedeBruijn
Aantal keer gelezen: 817x
Toegevoegd: 22-10-2022 21:24
Gewijzigd: 24-10-2022 09:38

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!