Je eigen webshop beginnen

Je eigen webshop beginnen

Je eigen webshop beginnenIn dit internettijdperk is er bijna niets eenvoudigers dan een online winkel beginnen. Ten eerste kun je alles - nou ja, bijna alles - online kopen Ún verkopen. En daar maken wij als samenleving goed gebruik van! Hoe lang is het geleden dat jij nog naar een winkelstraat bent geweest om nieuwe kledingitems te shoppen? Ik bedoel maar.

'Echte' winkels vagen weg in het straatbeeld, en de virtuele shops zijn in opkomst. Daarbij is er in onze informatiesamenleving zo ontzettend veel informatie beschikbaar, dat het internet alleen al je complete 'school' kan zijn voor het opzetten van je webshop. E-commerce is een booming business, maar ook een harde leerschool voor wie denkt er even een webshopje bij te runnen. Wat dát gaat niet zomaar.

 

Momenteel is e-commerce goed voor ruim 6 procent van het aantal banen in de detailhandel. Dat klinkt misschien weinig, maar daar kun je je behoorlijk in vergissen! Volgens het UWV zijn webwinkels zelfs één van de sectoren in de detailhandel met de beste baankansen. Dus ik zou zeggen: grijp je kans en begin ook je eigen online webshop! Maar hoe doe je dat precies?

Webshop opzetten

Er zijn verschillende manieren om je webshop op te zetten en uiteindelijk te kunnen lanceren, want dat is wat je wil. Nummer één is speciaal voor de doe-het-zelvers onder ons: want je kunt natuurlijk beginnen from scratch en je shop zelf bouwen.  Maar wees wel realistisch, want daar kunnen behoorlijk wat uren in gaan zitten. Tijd die je ook kunt gebruiken om de volgende stappen naar een succesvolle webshop te ondernemen. Oftewel, meters maken. Wat dacht je van interactie hebben met (potentiële) klanten? 

 

Daarom kan het soms verstandiger zijn om gebruik te maken van SAAS. Voor de webshop dummies onder ons: dit is een bestaande webshop die je huurt van een platform zoals Shopify, CCVshop of Mijnwebwinkel. Dit is aanzienlijk sneller, maar kan ook een stuk duurder uitpakken dan optie 1. Hierbij is het dus afwegen tussen tijd en geld. Waarin investeer je liever? Kostbare tijd die je ook voor iets anders kunt gebruiken of waardevol geld dat je ook in bijvoorbeeld adverteren zou kunnen investeren?

Gevonden worden

Zo klinkt het allemaal wel erg eenvoudig. En als je het strategisch goed aanpakt, is het dat ook. Maar je moet het opbouwen en uiteindelijk runnen van een webshop ook niet onderschatten. Met een paar afbeeldingen van je producten ben je er namelijk nog niet - verre ván zelfs. Potentiële klanten moeten je namelijk ook kunnen vinden. Veel tijd en inspanning zit ‘m in het schrijven van productinformatie (wat voor product verkoop je nou eigenlijk, welke kwaliteiten springen eruit?), gevonden worden op Google (het welbekende SEO) en vooral het trekken van nieuwe klanten.

 

Één manier om dit te doen is adverteren. Vaak super effectief, maar ook enorm geldrovend als je de juiste plekken om te reclame te maken weet te vinden. En is het wel waard om zoveel geld neer te tellen voor een advertentie terwijl het ook voor niks kan? Tegenwoordig is er namelijk zoveel mogelijk met social media, waaronder Instagram, Facebook en Pinterest. Op deze online platforms is het mogelijk om visueel goed gevonden te worden, waarna artikelen meteen in de shop besteld worden. Het is makkelijk, levert je een groot bereik op en kost geen geld! Een win-win situatie dus.

 



E-mail lijst

Er zit alleen één klein addertje onder het gras bij gebruiken maken van social media om te adverteren: je bouwt je klant connecties op een plek die niet van jou is. Wat doe je als je om een of andere reden geen gebruik meer kunt maken van deze platforms? Als deze ophouden te bestaan of opeens helemaal betaald worden? Ook ziet maar een fractie van jouw volgers wat je online plaatst.

 

Het antwoord: een e-mail lijst! De pro tip om de marketing voor je webshop écht succesvol te maken is om een mailinglijst aanleggen van bestaande en/of geïnteresseerde klanten om die aan je te binden. Klantrelaties zijn key, aangezien zij er uiteindelijk voor zorgen dat je shop goed loopt en er geld binnenkomt. Wanneer je kijkt naar de crème de la crème van de online webshops lijkt een grote en trouwe achterban de oplossing voor een goed lopende business. Investeer daar dan ook in!

 

De reden dat veel online ondernemers en webshop owners deze cruciale stap soms niet zetten, is omdat ze niet geloven in de enorme kracht die een mailinglijst kan hebben. Of misschien zelfs niet weten welke kracht er zich überhaupt in zo’n lijst schuilhoudt. Geloof mij nou maar: het is de moeite waard om te proberen. Het zal je webshop in ieder geval zeker goed doen! 

Wees origineel

Je hebt je webshop opgezet, je SEO geoptimaliseerd, bent trending op social media en hebt zelfs een aanzienlijk e-mail lijst gecreëerd. Good job! Maar alsnog kunnen deze weken- of zelfs maandenlange inspanningen niet genoeg zijn. Want wat verkoop jij dat de rest van de wereld nog niet heeft of kent? Originaliteit op het gebied van producten - maar ook op gebied van marketing, etc. - is key. Je wilt niet hebben dat de producten of diensten die jij op je webshop hebt staan overal besteld kunnen worden. Anders is het alleen mogelijk om te concurreren op prijs en dan neem je het op tegen toppers als Bol.com en Wehkamp. Daarmee kom je niet ver.

 

Dit hoeft niet te betekenen dat je een geheel nieuw concept moet gaan bedenken - integendeel. Maar je moet je wel kunnen onderscheiden van de rest. Welk gat in de markt kun je vinden voor jouw branche? Speel daarop in! Een voordeel van de enorme concurrentie die je kunt hebben als online webshop is dat je kunt afkijken. Hoe heeft hij/zij dat gedaan? Hoe kan ik dat beter en/of sneller voor elkaar krijgen? Je tegenstanders moet je zien als je medestanders. Enig nadeel is dus dat je je shop wel compleet eigen moet maken wil je succesvol worden. Maar oefening baart kunst!

 

Gaandeweg zul je je eigen style ontwikkeling en zal je jouw webshop runnen like a boss. Blijf doorzetten, nieuwe ontwikkelingen volgen (alles blijft bewegen, ook het internet) en doe vooral wat je zelf leuk vindt en breng dat over. Want daar draait het uiteindelijk écht om!

 

Een webshop runnen is iets waar je je een langere tijd aan moet verbinden om succesvol te zijn. Geen snelle manier om geld te verdienen, maar het zorgvuldig opbouwen van een trouwe achterban, een fanbase die interesse heeft in wat jij doet, maakt of verkoopt. Kies je platform en maak het je eerste taak om te laten zien wie je bent en wat je doet en vooral waarom. Succes!








                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: webschrijver
Aantal keer gelezen: 855x
Toegevoegd: 05-09-2019 10:02
Gewijzigd: 10-09-2019 08:27

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2619 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!