Tegenwoordig legt men de focus vaak op het online promoten van een bedrijf. Daar waar de perfecte oplossing ligt in een mix van online- en offline marketingmethodes. Hoewel bijna iedereen de beschikking heeft over een internetverbinding, komt een offline marketingmethode vaak betrouwbaarder over op mensen. Op internet heb je daarbij te maken met een bijzonder grote concurrentie. In de afgelopen jaren is het aantal bedrijven met een website explosief gestegen. Daar komende websites van particulieren of internetbureaus nog bij.
Later in dit artikel worden verschillende online- en offline marketingmethodes besproken. Om een goede marketingcampagne op te kunnen zetten, is het belangrijk om je doelgroep te identificeren. Des te beter je beeld van deze doelgroep is, des te makkelijker zal het ook zijn om ze te bereiken. Over het algemeen hebben mensen vijf tot zeven contactmomenten nodig, om je bedrijf volledig te vertrouwen en een aankoop te doen. Probeer vooraf te bedenken, hoe deze klantreis loopt. Waar komt een klant je naam voor het eerst tegen, hoe lok je een potentiële klant vervolgens naar het volgende contactmoment, enzovoorts.
Wanneer je kantoorpand huurt of hebt gekocht, is dit de eerste kans om je bedrijf te promoten. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om binnen een groot logo van je bedrijf aan de wand te hangen, kun je gebruik maken van kopjes en pennen met je logo, enzovoorts. De kans is groot dat mensen deze pennen mee naar huis nemen, of meenemen naar een klant. Als zij de pen hier achterlaten, zullen meerdere mensen de pen met je logo in handen krijgen. Op deze manier vergroot je de naamsbekendheid van je organisatie. Ook tijdens een bedrijfsbezoek van een school, zou je deze pennen uit kunnen delen.
Buiten je kantoorpand kun je grote vlaggenmasten plaatsen. Kies voor vlaggen in de huisstijl van je organisatie, met bijvoorbeeld een logo, je bedrijfsnaam of het adres van je website. Bij grote vlaggen zou je ook de diensten die je aanbiedt op de vlag kunnen vermelden. Mocht je bedrijf in een verzamelpand gevestigd zijn, dan zal het doorgaans lastiger zijn om een vlaggenmast voor het pand te plaatsen. Je kunt wel voor een klein naambordje rond de ingang kiezen. Bespreek dit eens met de verhuurder van het pand! Door voor vlaggen of een naambordje te zorgen, kunnen voorbijgangers niet meer om je bedrijf heen. De kans neemt toe, dat ze eens op je website kijken om te zien wat je aanbiedt.
In de omgeving van je bedrijf zullen regelmatig netwerkbijeenkomsten of beurzen georganiseerd worden. Het kan de moeite waard zijn, om zo’n evenement te bezoeken. Het biedt je de mogelijkheid om andere zakenlieden te ontmoeten, om het gesprek met anderen aan te gaan om tot nieuwe ideeën te komen, enzovoorts. Daarbij lopen of bedrijfsbeurzen vaak een groot aantal potentiële klanten rond, die je op verschillende manieren aan kunt spreken. Zet bijvoorbeeld een medewerker van je bedrijf bij de ingang van de beurs neer, om mensen persoonlijk te ontvangen. Ook kun je mensen rond je stand aanspreken, om ze meer te vertellen over diensten en producten. Een derde mogelijkheid is het uitdelen van relatiegeschenken tijdens de beurs. Denk aan de eerder beschreven bedrukte pennen, een leuke mok of jojo, enzovoorts. Op deze manier komen ze thuis nog eens in aanraking met de naam van je bedrijf. Het maakt het relatief makkelijk om aan vijf tot zeven contactmomenten te komen.
Ook online wil je opvallen als bedrijf! Een van de zaken om hierbij aandacht aan te besteden, is het gebruik van Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit ook wel zoekmachineoptimalisatie of kortweg SEO. Het idee hiervan is het verbeteren van de positie van je website in de zoekresultaten. Des te hoger je in deze zoekresultaten staat, des te groter is ook het aantal potentiële klanten wat je bedrijfsnaam zal zien. Vaak kijken gebruikers van zoekmachines enkel naar de eerste drie tot vijf resultaten. De kans dat zij tussen deze resultaten vinden wat zij zoeken is bijzonder groot. Naar de rest van de zoekresultaten zal hierdoor niet gekeken worden.
SEO kan op verschillende manieren gebruikt worden. Zo is het belangrijk om regelmatig nieuwe content aan je website toe te voegen, dien je een linkprofiel op te bouwen voor je website, enzovoorts. Gelukkig is op internet ontzettend veel informatie over SEO te vinden. Daarbij bestaan er diverse gratis en betaalde tools, die je hierbij kunnen helpen.
Voordat je daadwerkelijk een verandering zal zien in de ranking van je website, ben je al snel een paar maanden verder. Een goed alternatief voor SEO is dan ook SEA. Dit staat voor Search Engine Advertising, wat betekent dat je advertentieruimte koopt binnen zoekmachine. Door deze advertentieruimte op te kopen, ben je ervan verzekerd dat je bovenaan de zoekmachine staat op bepaalde zoekwoorden. Voordat je deze zoekwoorden uitkiest, is het verstandig om een zoekwoordenanalyse uit te voeren. Je kunt dit aan een externe partij overlaten, of zelf doen middels een gratis tool op internet.
Houd er rekening mee, dat SEA relatief hoge kosten met zich meebrengt. Daarbij zorgt het niet structureel voor betere posities in de zoekresultaten. Het is om deze reden belangrijk om je niet blind te staren op SEA, maar dit voornamelijk te gebruiken voor de korte termijn. Op de lange termijn scoren doe je met SEO. Zo heb je op den duur minder advertenties nodig, om toch een mooie omzet te behalen.
Een derde manier om online op te vallen met je bedrijf, is het gebruik van sociale media. Ga op sociale media als Instagram, Facebook en Twitter de conversatie aan met je publiek. Post bijvoorbeeld een vraag of stelling en informeer naar de mening van je volgers. Des te groter de interactie met het publiek is, des te sneller zal de promotie van je bedrijf ook gaan. Volgers van je eigen volgers zullen deze conversaties namelijk ook kunnen volgen. De kans bestaat dat zij een kijkje nemen op je pagina’s op sociale media, om te zien wat je ze te bieden hebt.