Kantoorruimte te vinden voor ondernemers

Manieren om kantoorruimte te vinden voor ondernemers

Kantoorruimte te vinden voor ondernemersEr worden steeds meer bedrijven opgericht in Nederland. In 2017 waren er ongeveer 170.000 nieuwe ondernemingen bijgekomen, waarvan ongeveer 95% een eenmanszaak betrof. Voornamelijk adviesbureaus en bedrijven in de detailhandel behoren tot de grootste groep onder startups.

Veel van deze organisaties zijn inmiddels gegroeid en beschikken over enkele personeelsleden. Door deze groei moeten bedrijven op zoek gaan naar geschikte kantoorruimte. Echter is dat nog niet zo eenvoudig, want in 2017 was er een flink tekort aan kleinschalige bedrijfsruimtes tot 250 vierkante meter. Voor veel startende ondernemers wordt er daardoor extra moeilijk om passende werkruimte te vinden. Wat kunnen ze doen om dit wel te realiseren?

Bepaal de locatie

Het vinden van kantoorruimte kan een lastige opgave zijn. Er zijn meerdere factoren waar rekening mee moet worden gehouden. De eerste stap in het zoeken naar geschikte kantoorruimte is het vinden van de juiste locatie. Veel ondernemers zoeken natuurlijk iets in de buurt en wat goed bereikbaar is. Echter hebben meer ondernemers die wens waardoor het soms een probleem wordt om gepaste werkruimte te vinden op een nabijgelegen locatie.

Grootte van de ruimte

Uiteraard is de grootte van de ruimte ook een belangrijke factor die meespeelt in de zoektocht. Heb je voldoende aan een kamer waar een bureau, computer en andere kantoorartikelen nodig zijn? Of zoek je bijvoorbeeld ook nog een extra vergaderruimte? Sommige ruimtes hebben namelijk bijvoorbeeld een extra kamer die daar dan voor kan worden gebruikt. Of zou je graag eigen faciliteiten willen hebben zoals een keuken met koelkast of vaatwasser? Ook daar moet je dan rekening mee houden als je op zoek gaat naar kantoorruimte. Indien je duidelijk voor ogen hebt over hoe groot de ruimte moet zijn, dan kan je gericht op zoek gaan.

Maandelijkse kosten bepalen

Voor dat je de zoektocht naar kantoorruimte gaat beginnen is het ook raadzaam om vooraf een budget in te stellen. Hoeveel wil je maandelijks kwijt zijn en wat wil je er allemaal voor terug hebben? Ook dit is een belangrijk punt waarop een keuze kan worden beïnvloed. Heb je een geweldige ruimte gevonden op een perfecte locatie maar rijzen de prijzen de pan uit? Dan moet je serieus overwegen of dat die extra kosten waard zijn. Laat dus nooit de ruimte afhangen van één factor, maar bekijk het totale plaatje zodat je een gerichte keuze kunt maken voor jouw nieuwe bedrijfsruimte.

Maak gebruik van een netwerk

Bij het opzetten van een bedrijf leren startende ondernemers vaak ook andere mensen kennen die hier ook mee bezig zijn. Zij zitten in dezelfde situatie en lopen misschien wel tegen dezelfde problemen aan bij het vinden van geschikte kantoorruimte. Het is dan raadzaam om met hen te sparren over hoe zij omgaan met de situatie. Wellicht dat zij nog wel tips hebben die voor jou ook bruikbaar kunnen zijn.
Tevens is het ook waardevol om vrienden, familie, oude collega’s of andere mensen in je netwerk om hulp te vragen. Zij kunnen altijd hun ogen openhouden of informeren of er nog ergens geschikte bedrijfsruimte te vinden is. Bedenk goed wie van de connecties in jouw kringen hier iets vanaf zou kunnen weten en vraag diegene om hulp in de zoektocht naar passende werkplek voor jouw onderneming.





Bedrijfsverzamelgebouw

Veel starters die op zoek zijn naar een eerste kantoorruimte komen vaak uit bij een bedrijfsverzamelgebouw. Deze bestaat voornamelijk uit bedrijven met weinig personeelsleden of freelancers. Het is de ultieme plek voor ondernemers om nieuwe contacten te leggen en hun netwerk uit te breiden. Vaak zitten er in bedrijfsverzamelgebouwen veel verschillende organisaties. Er is een behoorlijke diversiteit aan onderneming en dat maakt het juist ideaal om elkaar te leren kennen en te sparren over ieders bedrijfsgebied. Wie weet houd je er nog leuke samenwerkingen of andere connecties aan over.

Intrek in een anti-kraak pand

In Nederland zijn bedrijfsverzamelgebouwen enorm populair en startende ondernemingen nemen er graag hun intrek in. In dat kader is het juist moeilijk voor startups om een geschikte ruimte te vinden binnen zo’n gebouw. Vaak zijn er enorme wachtlijsten en kan het maanden of jaren duren voordat zij in aanmerking komen voor een passende werkplek. In zulke gevallen moet er een worden gezocht naar een alternatief. Een anti-kraakpand kan dan als alternatief dienen. Voornamelijk grotere kantoorpanden staan soms jaren leeg. Zulke gebouwen zijn vaak veel te groot voor startende ondernemingen, maar het is wel een uitstekende tussenoplossing voor tijdelijke werkruimte. Gedurende een periode stellen verhuurders hun gebouw open voor kleinere organisaties. Op die manier krijgen krakers niet de kans hun intrek te vinden in de leegstaande kantoorpanden en zijn startende ondernemingen tijdelijk uit de brand geholpen.

Deel een ruimte met anderen

Grotere bedrijven die hun huidige kantoorruimte ontgroeid zijn en op zoek naar ander pand, kiezen er soms voor om ruimtes te delen met andere organisaties. In Nederland zijn er namelijk genoeg grotere kantoorpanden te vinden met veel oppervlakte, terwijl er juist tekort is aan kleinere bedrijfsruimtes. Zodoende kiezen ondernemingen er voor een pand te delen met andere organisaties. Op die manier besparen organisaties ook kosten omdat ze gezamenlijk huur betalen voor een bepaalde ruimte.

Hulp inschakelen om kantoorruimte te zoeken

Wat moet je doen als je geen geschikte kantoorruimte kunt vinden? In dat geval zou je kunnen overwegen om hulp in te schakelen met het zoeken naar een passende werkplek. Tegenwoordig bestaan er allerlei partijen die ondernemers helpen met het vinden van geschikte bedrijfsruimte. Zulke bedrijven hebben meerdere connecties en een groot bestand met allerlei ruimtes die verhuurd kunnen worden aan ondernemers. Steeds meer starters schakelen zulke partijen in omdat het dan vaak makkelijker is en zij andere contacten hebben waardoor het proces wordt versneld.

Vergelijken en beslissen

Heb je wel meerdere opties gevonden voor kantoorruimtes? Dan is het raadzaam om alle voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Denk bijvoorbeeld aan de maandelijkse kosten, de ligging van het gebouw en de grootte van de ruimte. Al deze factoren kunnen een overweging zijn om uiteindelijk de keuze voor een bedrijfsruimte te bepalen. Het is daarom goed om eerst een aantal criteria op te stellen waar jouw nieuwe kantoorruimte aan moet voldoen. Bepaal vervolgens welke het meest prioriteit hebben en bekijk of welke bedrijfsruimte hieraan voldoet. Dit zal helpen om de keuze voor een geschikte kantoorruimte te bepalen.

Tevreden met je nieuwe werkruimte?

Heb je passende bedrijfsruimte gevonden en ben je tevreden over hoe het allemaal gaat? Dan is het zaak om vanuit die plek te groeien met het bedrijf. Zorg dat jouw bedrijf een succesvolle onderneming wordt. Alle ingrediënten voor de ideale werkplek zijn aanwezig en nu is het aan jou om vanuit jouw nieuwe werkplek een succesvol bedrijf op te zetten.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Thijsber
Aantal keer gelezen: 1617x
Toegevoegd: 27-09-2018 19:57
Gewijzigd: 28-09-2018 00:38

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!