Boek uitgeven

Methoden om een boek uit te geven

Boek uitgevenHeb jij een boek geschreven of ben je van plan om een boek te gaan schrijven? Dan wil je dat deze op de juiste manier onder het publiek wordt gebracht. Daarvoor zijn verschillende methoden. Lees de verschillende manieren hier en bepaal welke voor jou het beste is.

Hoe geef ik een boek uit?

Bij het uitgeven van een boek komt veel kijken. Zeker wanneer je er zelf minder ervaring mee hebt dan kan dit veel tijd, energie en ook geld kosten. Voor de meeste schrijvers is het daarom ideaal om een uitgever te hebben die dit regelt. Dit bespaart je als schrijver veel tijd die je kunt gebruiken om je te focussen op het schrijven van het boek of je alvast te richten op je volgende boek.
Echter zitten er ook nadelen aan een samenwerking met een uitgever. Deze bestaan voornamelijk uit het feit dat een uitgever kosten met zich meebrengt, dat je niet alles op je eigen manier kunt uitvoeren of een uitgever geeft slechts een deel uit van de manuscripten die zij binnenkrijgen. Daarnaast kan het ook zijn dat het erg lang duurt voordat een uitgever het boek onder de man brengt. Over het algemeen is het zo dat je als auteur van een boek 10 procent ontvangt over de verkoopprijs. De rest van het bedrag is voor de uitgever om de kosten en het risico te dekken.
Deze nadelen kunnen worden vermeden door het boek zelf uit te geven. Dan is het handig dat je weet hoe dit moet en dat je alle mogelijkheden en opties kent. Hieronder worden alle mogelijkheden om je boek uit te geven besproken.

  • Via een e-book
  • Vanuit eigen beheer
  • Door middel van crowdfunding
  • Met behulp van self-publishers
  • Via de traditionele uitgever
  • Combineer meerdere manieren

Uitgeven via een e-book

Dit is de makkelijkste manier om een eigen boek uit te geven en is de laatste 10 jaar steeds interessanter geworden met de groei van het internet. Dat komt doordat je zelf geen kosten of weinig kosten maakt. Er hoeft niks gedrukt te worden en wie een beetje handig is met de computer zet het hele boek zelf in elkaar. Niet alleen het maken van het boek is goedkoop, maar ook het promoten kan al met lage kosten. Zo is deze op een zelfgemaakte website te promoten of verschillende e-bookwinkels. Denk o.a. aan Amazon. Vergeet ook niet de kosten die je bespaart voor de opslag van het boek en het distribueren van verkochte boeken. Nadeel is alleen dat de markt voor e-books kleiner is dan voor gedrukte boeken. Mensen lezen tegenwoordig nog altijd liever een gedrukt boek.


Uitgeven vanuit eigen beheer

In principe wordt je hier zelf uitgever van je eigen boek. Hoewel dit je in veel gevallen het meeste kan opleveren kan het juist ook veel kosten. Daarom is het erg belangrijk dat je precies weet waar je aan begint. Je neemt het hele proces voor eigen rekening vanaf het maken van het boek tot het aan de klant brengen.
Dit betekent dat je ook het financiële aspect voor eigen rekening neemt. Kies je ervoor om te drukken in oplage? Dan is het belangrijk dat je van tevoren een goed beeld hebt van het aantal boeken dat je gaat verkopen, zodat je in een later stadium niet zelf met een grote hoeveelheid van de boeken blijft zitten.
Ben je van tevoren niet zeker hoeveel je gaat verkopen? Dan kun je gebruik maken van printing on demand. Dit is een nieuwe productiemethode waarbij er pas een boek wordt gedrukt op het moment dat deze wordt besteld. Dit voorkomt een grote voorraad aan boeken bij een lagere vraag naar het boek dan verwacht. Mede door deze nieuwe productiemethode is het uitgeven in eigen beheer de laatste jaren steeds populairder geworden.
Zoals je wellicht al zag aankomen zit er ook een nadeel aan printing on demand. Dat is dat het relatief duurder is om een boek pas te printen op het moment dat deze wordt besteld. Goedkoper is om een grote bestelling in een keer te plaatsen, omdat de productiekosten hier ook lager bij blijven.

Uitgeven met behulp van crowdfunding

Nog een methode om je boek uit te geven is door middel van crowdfunding. Dit houdt in dat je op zoek gaat naar mensen die bereid zijn om te investeren in jouw boek. De kunst ligt hem voornamelijk in het overtuigen van anderen waarom jouw boek een succes zal gaan worden. Zodra jij voldoende kapitaal bij elkaar hebt kan het project worden gestart. Op deze manier zorg je dat het uitgeven van je boek jou zelf niks hoeft te kosten.

Met behulp van self-publishers

Tegenwoordig zijn er meerdere self-publishers. Bij zogeheten zelf-publishers is het de bedoeling dat jij zorgt voor het schrijven van het boek zelf en hoe deze eruit komt te zien. De publishers zorgen er vervolgens voor dat de boeken worden gepromoot en bij klanten terecht komen. Dit gebeurt op basis van printing on demand, zoals hiervoor al uitgelegd. Vanuit financieel perspectief is dit ook een interessante manier om het boek uit te geven.

Via de traditionele uitgever

Tot slot kun je natuurlijk altijd nog besluiten om wel te kiezen voor de traditionele uitgever. Ondanks de nadelen brengt dit ook verschillende voordelen met zich mee. Een uitgever zorgt voornamelijk voor veel zekerheid. Kies je voor een bekende uitgever dan weet je zeker dat er een doelgroep voor je boek is en dat deze op een professionele manier onder de aandacht wordt gebracht. Mocht dit namelijk niet zo zijn dan begint een uitgever ook niet aan je boek.
Ook weet je dat je boek er goed en professioneel uit zal komen te zien. Een uitgever die het boek onder zijn of haar naam uitgeeft wil zelf ook professioneel overkomen en zoveel mogelijk exemplaren verkopen. Iets anders waar jij je niet mee bezig hoeft te houden is de distributie. Zeker voor mensen die geen of weinig ervaring met de distributie hebben is het verstandig om dit aan een partij over te laten die dit wel heeft.

Een combinatie van uitgeefmethoden

Vind je het lastig om een beslissing te maken tussen een van de bovengenoemde? Dan is een andere optie om verschillende manier te combineren. Ook wanneer je samenwerkt met een uitgever of het boek in eigen beheer uitgeeft dan kun je van hetzelfde exemplaar een e-book maken en deze online aanbieden. Dit spreidt zowel jouw risico’s als de kansen die je hebt om een succes te maken van je boek.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Sandra-Voorthuizen
Aantal keer gelezen: 289x
Toegevoegd: 23-10-2017 20:01
Gewijzigd: 23-10-2017 20:57

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2142 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!