Narrowcasting, ook wel bekend als ‘Digital Signage’, is een nieuwe vorm van communicatie die door bedrijven ingezet wordt om belangrijke informatie te delen. Denk bijvoorbeeld aan huishoudelijke mededelingen intern, klanten informeren over de mogelijkheden van je product op maat of het tonen van je dag- of weekhap. De mogelijkheden van narrowcasting zijn eindeloos.
De werking van narrowcasting is eigenlijk vrij simpel. In de meeste gevallen is het zelfs een Plug & Play systeem, waardoor je er geen technische kennis voor nodig hebt. Bij de meeste narrowcasting systemen zijn er 3 componenten:
Door middel van de narrowcasting software is het mogelijk om zogeheten kanalen te maken waarop je informatie kunt laten zien. Dit kan gemakkelijk vanaf een laptop of computer en het benodigd geen hoogstaande techniek. De Chromebit steek je vervolgens in een HDMI ingang van een beeldscherm en voilà, je beeldscherm is een communicatiemiddel geworden.
Wat je op de kanalen toont is helemaal aan jezelf en is qua uiterlijk ook volledig aan te passen aan jouw huisstijl. Er zijn tal van mogelijkheden wat betreft de kanalen. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van het laatste nieuws op AD of Nu.nl, het weer, Google Agenda, YouTube video’s, tekst of andere info naar keuze of zelfs de opbrengst van je zonnepanelen. Daarbij kan je vaak oneindig veel kanalen maken. Wat wil jij laten zien?
Wat je ook wilt laten zien op je beeldscherm(en), het moet goed zichtbaar zijn. Anders is het natuurlijk een zinloze investering. Daarom zijn er bepaalde eisen waaraan je beeldscherm moet voldoen. We zetten ze even voor je op een rij:
Bestel daarom niet zomaar een beeldscherm op internet maar doe goed onderzoek naar bovenstaande eigenschappen en laat je desnoods adviseren in een winkel zoals de Media Markt. Samsung heeft vaak beeldschermen die hieraan voldoen, zoals de Samsung Display PM49H. Uiteraard zijn er nog veel meer (goedkopere & duurdere) mogelijkheden.
Ondanks dat narrowcasting een vrij nieuwe vorm van communicatie is wordt het toch al dagelijks door vele verschillende bedrijven gebruikt. Van diverse zorginstellingen tot de broodjeszaak om de hoek. Maar waar gebruiken zij het precies voor? Dit lichten we je graag toe. Bekijk hieronder enkele voorbeelden van bedrijven die narrowcasting toepassen en doe inspiratie op:
Als eigenaar van een autogarage of showroom is narrowcasting een ideale manier om je klanten zowel te vermaken als te informeren. Je kunt bijvoorbeeld in de wachtkamer een scherm hangen waarop je informatie als het weer en het laatste nieuws op kunt tonen. Maar je zou ook je actie voor een zomer- of wintercheck hier kunnen communiceren. Je klanten kunnen er dan niet omheen. Of je zou het kunnen gebruiken in de showroom om op aantrekkelijke wijze uitgebreide informatie van de auto te tonen. Dit kan in de vorm van tekst en afbeeldingen, maar een gave promotievideo zou ook kunnen.
Ook in bioscopen wordt narrowcasting steeds vaker gebruikt. Je kunt hier bijvoorbeeld aangeven welke films in welke zalen draaien, welke tijden hieraan verbonden zijn en hoe lang de pauze nog duurt. Daarnaast zijn ze ook uitstekend te gebruiken in het gedeelte waar je eten en drinken kunt halen om (voor jou) interessante acties te laten zien.
Niemand vind het leuk om te wachten. Waar en hoe dan ook. Maar je kunt het wel dragelijker maken voor diegene. Narrowcasting is hier een uitstekend middel bij. Toon de laatste nieuwtjes, laat het weer zien van de komende week en speel interessante filmpjes af die de aandacht van je wachtenden vasthouden.
Bij sportverenigingen vervullen narrowcasting schermen ook een steeds grotere rol. Bij grote voetbal verenigingen hangt bijvoorbeeld in de kantine een scherm waarop getoond wordt welke teams waar spelen en welke tijden hier bij horen. Maar ook worden hierop aanbiedingen en leuke nieuwtjes van de vereniging getoond.
Eén van de populairste toepassingen is toch wel in horecagelegenheden. Hier worden de schermen gebruikt om de dag- en weekhap te communiceren op smakelijke wijze, de agenda voor komende activiteiten of zelfs een virtuele haard vanaf YouTube. Maar waar ze ook erg veel voor gebruikt worden is als menukaart. Sommige software kan namelijk gekoppeld worden aan het kassasysteem, zodat wijzigingen aan het menu direct zichtbaar zijn op het scherm.
In hotels zien we ook steeds vaker narrowcasting schermen tegenkomen. Deze kunnen namelijk uitstekend gebruikt worden om acties en kortingen te communiceren. Denk bijvoorbeeld aan een korting op een activiteit , zoals een wellnesscenter. Maar ze zijn daarnaast natuurlijk ook goed te gebruiken als entertainment in de lobby met de laatste nieuwtjes en leuke video’s.
Narrowcasting biedt bedrijven enorm veel mogelijkheden om op creatieve en aantrekkelijke wijze informatie te communiceren met hun klanten. Maar wat zijn nou precies de kosten van narrowcasting? Dit valt enorm mee. Een laptop of computer hebben de meeste bedrijfseigenaren al dus hierin hoef je niet te investeren. De narrowcasting software is geen zwaar programma en kan daarom op praktische elke computer gedraaid worden zonder problemen. De grootste investering zit hem in het beeldscherm. Deze moet natuurlijk voldoen aan bepaalde eisen om de informatie goed te kunnen presenteren. De prijzen hiervan kunnen, afhankelijk van je wensen, erg variëren. Denk aan ergens tussen de €300 en €900 per beeldscherm. Dan is er nog de software zelf. Dit is veruit het goedkoopste van de narrowcasting. Dergelijke software is er namelijk al vanaf slechts €10 per maand per beeldscherm. Hiermee kan je dan direct aan de slag en een onbeperkt aantal kanalen aanmaken waarop je de gewenste informatie toont. De software is in veel gevallen erg simpel en maakt gebruik van het drag & drop systeem. Oftewel, je kunt heel simpel zelf de gewenste onderdelen toevoegen door ze op de juiste plek te slepen. Een kind kan de was doen!