positief denken

Positief denken: 10 tips

positief denkenNegatieve gedachten leveren veel stress op en kosten je eigenlijk alleen maar energie. Mensen die negatief ingesteld zijn zien ook alleen maar de negatieve dingen om zich heen, terwijl positief ingestelde mensen juist enkel de mooie dingen zien. Wilt jij ook positief denken en gelukkiger en gezonder leven? Wij geven je in dit artikel 10 tips!

1. Lach!

Misschien lijkt dit een hele simpele stap, maar lachen maakt je echt gelukkiger! Het is bewezen dat er wanneer je lacht hormonen in je lichaam vrijkomen die je gelukkig maken. Probeer het leven minder serieus te nemen en lach wat vaker! Speel met je kinderen of je huisdieren of kijk naar een grappige comedy die je aan het lachen maakt. En ook als er niets te lachen valt, als je je eigenlijk helemaal niet zo lekker voelt: probeer dan toch in ieder geval te glimlachen. De gelukshormonen die je lichaam dan aanmaakt zorgen ervoor dat je je toch weer iets beter voelt. Verder zal je lichaam zich ontspannen en zul je minder stress ervaren.

2. Focus je op de positieve dingen in het leven

Het lijkt wel alsof we ons alleen nog maar op de negatieve dingen in het leven focussen. Zelfs als we een hele goede dag hebben gehad, herinneren we ons alleen nog de twee rode stoplichten waarvoor we moesten wachten. We hebben het gevoel dat andere mensen alleen maar geluk hebben en dat er in ons leven alleen maar negatieve dingen gebeuren. Maar dat is helemaal niet waar!

De mensen die altijd geluk lijken te hebben focussen zich alleen meer op de positieve dingen in het leven, terwijl jij waarschijnlijk alleen kijkt naar alles wat fout gaat. Op die manier zul je nooit echt gelukkig kunnen zijn. Probeer daarom meer te kijken naar de positieve dingen in je leven. Een goede oefening om jezelf te leren focussen op de positieve dingen in het leven is door elke dag drie positieve dingen op te schrijven. Als je dit enkele weken volhoudt, zul je al snel veel meer positief denken!

3. Omring jezelf met positieve mensen

Vrijwel elk persoon heeft wel een aantal mensen in zijn of haar omgeving die de sfeer er eigenlijk helemaal niet beter op maken. Ze klagen vaak over van alles en motiveren je niet om je doelen te behalen. Zolang je je met deze mensen blijft omringen, zul jij waarschijnlijk ook negatief blijven denken. Negativiteit is namelijk besmettelijk. Het is daarom belangrijk om je meer te omringen met mensen die positief zijn ingesteld, want positief denken is gelukkig net zo besmettelijk als negativiteit!

4. Blijf niet hangen in frustatie en teleurstelling

Het kan zijn dat niet alles zo gaat als je wilt. Je hebt bepaalde doelen en je wilt die graag behalen, maar er blijken obstakels op de weg te staan. Wellicht is het ook niet mogelijk om deze obstakels te overwinnen en zul je dus ook je doelen moeten bijstellen. Natuurlijk ben je dan even gefrustreerd en teleurgesteld, zeker als je er alles aan hebt gedaan om de doelen te bereiken. Maar blijf hier niet te lang in hangen!

Probeer realistisch en flexibel te denken en stel nieuwe doelen op of onderzoek hoe je toch langs deze obstakels kunt komen. Je kunt wel niets doen en gefrusteerd blijven, maar daar kom je uiteindelijk ook niet verder mee. Jij bent de baas over je eigen leven en je bepaalt zelf welke richting je op gaat. Als je zelf niets onderneemt, zal er ook niet zomaar iets gaan gebeuren. En elk nadeel heeft uiteindelijk ook weer zijn voordeel!

5. Sta relaxed op

Dit is misschien wel een hele lastige voor veel mensen, omdat we vaak opstaan met gedachten die voor stress zorgen. We staan te laat op, moeten ons haasten naar ons werk en nemen geen tijd voor onszelf. Probeer eens iets eerder op te staan en alles met aandacht en liefde te doen. Als je een half uurtje eerder opstaat, heb je even wat tijd voor jezelf en kun je lekker rustig ontbijten. Denk je niet dat je gehele dag een stuk beter zal zijn als je relaxed opstaat?

6. Gedraag je niet als een slachtoffer

Mensen die negatief zijn ingesteld gedragen zich graag als een slachtoffer. Als er iets fout gaat, is het altijd de schuld van een ander. Ze hebben het gevoel dat de hele wereld tegen hen is en dat het toch weer fout gaat als ze weer iets proberen. Het kan inderdaad fout gaan en dat kan liggen aan de omstandigheden, maar jij bent alsnog degene die verantwoordelijkheid moet nemen voor je eigen leven. Als het niet linksom kan, dan kan het wel rechtsom. Dus bedenk een nieuw plan en blijf het gewoon proberen. Probeer het als een uitdaging te zien!

7. Ga op zoek naar het voordeel van elk nadeel

Vaak kijken we alleen maar op een negatieve wijze naar een gebeurtenis die we als negatief ervaren. Maar wat nu als je dit eens probeert om te keren? Ga eens op zoek naar het positieve gedeelte van een nadeel! Wellicht ben je ontslagen op je werk, maar kun je nu wel quality time doorbrengen met je kinderen. Of misschien is het een half jaar geleden uitgegaan met je vriendje, maar heeft dat er wel voor gezorgd dat je nu de keuze hebt gemaakt om op reis te gaan. Ook de ‘negatieve gebeurtenissen’ in ons leven kunnen uiteindelijk dus positief uitvallen!

8. Streep je zorgen weg

We maken ons vaak druk om dingen die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn of niet reëel. Schrijf alles waar je over piekert eens op een velletje papier op. Kijk nu welke piekergedachten eigenlijk helemaal niet reëel of belangrijk zijn. Streep deze gedachten vervolgens weg. Nu zie je waarschijnlijk wel dat er eigenlijk helemaal niet zoveel dingen zijn waar je je zorgen om hoeft te maken.

9. Leef in het moment

Positief denken kun je stimuleren door te leven in het moment. Voel je lichaam en je ademhaling, word je bewust van de wereld om je heen en geniet! Onze negatieve gedachten bestaan vaak alleen uit angsten voor wat komen gaat. Als je nu eens alleen aan dit moment denkt, wat is er dan op dit moment verkeerd? Waarschijnlijk zul je erachter komen dat er nu op dit moment helemaal niet zoveel aan de hand is.

Natuurlijk is het wel zo dat je bepaalde doelen wilt bereiken in het leven en de rekeningen die morgen op de mat vallen moet je ook kunnen betalen. Maar probeer je bij alles waar je je zorgen over maakt te bedenken of je hier nu op dit moment iets aan kunt doen. Kun je in ieder geval een eerste stap zetten? Als dat niet het geval is en je er echt niets aan kunt doen, moet je de situatie accepteren. Je kunt je er wel druk om blijven maken, maar je kunt er toch niets aan veranderen. Als je wilt leren leven in het moment, kan meditatie je hier heel goed bij helpen.

10. Wees positief naar anderen

Ook als het positief denken nog niet helemaal wil lukken, kun je je wel alvast positief opstellen tegenover anderen! Geef iemand zomaar eens een welgemeend complimentje of doe eens iets goeds voor een ander. Bedank iemand voor de leuke tijden die je met diegene hebt of geef een klein cadeautje aan iemand uit je directe omgeving. Als je je positief gedraagt naar anderen toe, verleg je je focus al van stress naar dankbaarheid. En je krijgt hier altijd positiviteit voor terug!

Het is ook heel leuk om gewoon te glimlachen naar vreemden op straat. Je wordt dan zelf al gelukkiger, omdat je een glimlach op je gezicht hebt. Maar je brengt zo ook een beetje positieve energie de wereld in. En je zult zien dat bijna alle mensen ook terug zullen glimlachen, wat ook weer een positieve invloed heeft op jouw humeur!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Rowanblom
Aantal keer gelezen: 1626x
Toegevoegd: 26-02-2016 13:46
Gewijzigd: 09-04-2016 21:36

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2821 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!