Allereerst is het belangrijk om voor kwalitatief goed keukenmateriaal te kiezen. Onder keukenmateriaal verstaan we niet alleen de apparatuur in de keuken. Denk bijvoorbeeld ook aan het bestek voor je gasten. Wanneer het bestek al snel bot is, kan dit voor grote irritaties zorgen onder bezoekers. In het bijzonder wanneer je ze bijvoorbeeld een stukje biefstuk aanbiedt. In de keuken wil je apparatuur waarop je jaren kunt bouwen, zonder dat deze aan kracht verliezen. Het zou zeer vervelend zijn, als inbouwapparatuur na enkele jaren vervangen moet worden. Daar komt bij, dat het slim is om voor duurzame apparaten te kiezen. Een lager energieverbruik betekent logischerwijs lagere maandlasten, waardoor je winst hoger zal zijn.
Een andere manier om te besparen op de maandlasten van je horecaonderneming, is het zoeken naar goedkope werkkrachten. Er zijn verschillende manieren om aan goedkoop personeel te komen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om studenten in te huren voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen je organisatie. Studenten komen met name in de keuken en in de bediening goed van pas. Het bereiden van gerechten laat je wellicht over aan een kok. Er zijn echter meer werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd. Denk aan het in- en uitruimen van de vaatwasser, het schoonmaken van keukenapparatuur, enzovoorts. Studenten zijn vaak niet alleen goedkoop, maar ook zeer flexibel in hun inzetbaarheid. Dit komt je bedrijfsvoering ten goede!
Zeker in het begin is het belangrijk om de naamsbekendheid van je organisatie te verbeteren. Dit doe je bijvoorbeeld door actief te zijn op sociale media. Maak een pagina op Facebook en Instagram aan, om regelmatig updates met je volgers te kunnen delen. Ook bieden deze netwerken de kans om leuke winacties op te zetten. Door volgers berichten te laten delen, zal je bereik al snel sterk toenemen. Zo groeit ook de naamsbekendheid van je organisatie! Foto’s van gerechten doen het vaak erg goed. Bij wie loopt het water niet in de mond?
Naast de activiteiten op sociale media, is het ook belangrijk om aan positieve recensies op internet te werken. Er zijn verschillende websites, waarop bezoekers een recensie achter kunnen laten over horecagelegenheden. Voordat andere geïnteresseerden een boeking bij je plaatsen, zullen zij naar deze recensies zoeken. Je kunt positieve klanten vragen om je te helpen, door een recensie achter te laten. Ook is het slim om dit bijvoorbeeld te vermelden op de menukaart. Als klanten kort moeten wachten op de bon, kunnen ze alvast een recensie voor je plaatsen.
In de voorgaande twee tips werd geschreven over het verbeteren van je online activiteiten. Dit draagt bij aan de naamsbekendheid van je horecagelegenheid. Ook offline kun je aan marketing doen. Denk bijvoorbeeld aan het uitdelen van flyers op straat, het gebruik van advertentieruimte in een lokaal krantje, een interview met lokale media, enzovoorts. Op deze manier groeit je naamsbekendheid verder en wordt een grotere groep mensen geprikkeld om eens bij je horecagelegenheid langs te gaan. Een combinatie van online- en offline vindbaarheid is in deze tijd essentieel voor horecazaken.
Om klanten zich op hun gemak te laten voelen binnen je bedrijfspand, is het belangrijk om een horecazaak op een leuke manier in te richten. Houd bijvoorbeeld een vast thema aan, waarvan je subtiele details in het interieur van je horecapand verwerkt. Het thema wat je aanhoudt is vaak afhankelijk van de gerechten op de menukaart. Heb je bijvoorbeeld veel visgerechten op de menukaart staan, of bied je mensen een stevige steak aan? Beide gerechten hebben hun eigen thema’s waarop ze aansluiten. De verlichting heeft vaak een grote invloed op de sfeer binnen een pand.
Zeker wanneer je net start is het belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie. Er zijn verschillende manieren om voor dit onderscheid te zorgen. Richt je horecapand bijvoorbeeld net iets gezelliger in dan andere partijen in je omgeving. Of zorg dat de prijs van gerechten op de menukaart lager liggen dan bij anderen. Op deze manier trek je een ander publiek aan, waardoor je niet elkaars vaarwater zit. Mocht je na verloop van tijd een steeds betere naam krijgen, dan kun je de prijzen laten stijgen en bijvoorbeeld meer exclusieve gerechten aanbieden. Je kunt er ook voor kiezen om direct met exclusieve gerechten voor een hoge prijs te beginnen. Dit kan echter een hele uitdaging zijn zonder positieve recensies.
Om meer mensen naar je horecapand te trekken, kan het slim zijn om regelmatig evenementen te organiseren. Zorg bijvoorbeeld voor live muziek in je horecagelegenheid, organiseer een speciale avond waarop verschillende gerechten geproefd kunnen worden, of wat te denken van een wijnproeverij? Dergelijke activiteiten doen het vaak erg goed! Zeker, wanneer je de prijs van een deelname aan deze activiteiten beperkt houdt. De activiteiten kun je vervolgens op sociale media of je website delen, om bezoekers te trekken.
Naast de klanten die naar je horecazaak komen, kun je ook de klanten zelf opzoeken. Dit doe je bijvoorbeeld door gerechten aan huis te brengen. Een bezorgservice geeft je bedrijf een veel groter bereik. In het bijzonder, wanneer je samenwerkt met online partijen. Bij exclusieve gerechten is een bezorgservice vaak minder geschikt. De gerechten kunnen koud worden en daardoor hun exclusiviteit al snel verliezen. Je wilt negatieve recensies van klanten voorkomen. Daarbij kiezen mensen thuis vaak voor goedkopere gerechten, zoals een hamburger of bijvoorbeeld een pizza.
Eerder werd al geschreven over de mogelijkheden om je te onderscheiden van de concurrentie. Ook zonder concurrentie is het slim om creatief om te gaan met de gerechten op je menukaart. Enerzijds door bijvoorbeeld exclusieve gerechten aan te bieden met ingrediënten die men thuis vaak niet gebruikt. Anderzijds, door creatief te zijn bij het bedenken van namen voor deze gerechten. Des te creatiever de naam van een gerecht is, des te sneller zal deze ook in de smaak vallen bij gasten van je horecagelegenheid.