zuiniger rijden

Tips om zuiniger te rijden

zuiniger rijdenDat een wagen brandstof slurpt, is algemeen geweten. Niemand van ons rijdt welgezind richting tankstation, want, ook al is de brandstofprijs historisch laag, elke druppel en elke cent telt.

Maar niet getreurd, want wist je dat je zuinig kan leren rijden? Met onderstaande tips kan je per jaar toch enkele honderden euro aan brandstof besparen. Niet alleen je portemonnee, ook je humeur en je wagen zullen er wel bij varen!

 

Het zuinigste rij je uiteraard zonder auto. Probeer er een gewoonte van te maken om voor korte afstanden te fiets te nemen. Niet alleen goed voor je conditie dus...

Tips om zuiniger te rijden

De moeilijkste tip: trager rijden. Onze auto's zijn gebouwd om snelheid te maken, en dat zit ook in de aard van de meesten onder ons. Wat weinigen echter weten of beseffen: snelheid vreet brandstof.  Een snelheid van 100km/u op de snelweg, is vaak de zuinigste. Toch verschilt dit van wagen tot wagen. Over het algemeen wordt aangenomen dat je het best je motor constant op 2500 toeren laat draaien, 2000 voor dieselmotoren. De tijd die je verliest door wat trager te rijden, is verwaarloosbaar, slechts een paar minuten op een rit van een uur. Een mentaliteitswijziging dringt zich hier op. Wanneer je trager rijdt, vermijd je ook snelheidsschommelingen, wat je brandstofverbruik zeker ten goede komt.

Cruisecontrol

Maak gebruik van je cruisecontrol, wanneer deze in je wagen beschikbaar is. Zo rij je op de zuinigste manier. Is er geen cruisecontrol aanwezig in je wagen, probeer dan zo gelijkmatig mogelijk gas te geven. Schakel ook zo snel mogelijk naar tweede versnelling. Snel optrekken in eerste is uit den boze, de ronkende motor zorgt enkel voor veel rook, voor slijtage van je banden en voor veel brandstofverbruik. De eerste versnelling is nodig om te vertrekken, maar ook voor niet meer dan dat. Wanneer je meteen na je vertrek overschakelt naar een hogere versnelling, blijft je motor gelijkmatig lopen en verminder je je brandstofverbruik. In dit kader is het ook beter om je bochten in derde versnelling te nemen en niet in tweede. Rol rustig naar de bocht toe, zo zul je niet moeten remmen.

Plan je route op voorhand

Plan je route vooraf. De kortste weg is niet altijd de beste keuze. Tijdens de spits ben je genoodzaakt je snelheid aan te passen aan degene die voor je rijdt, en in de file moet je constant remmen en weer optrekken en dat is niet de beste methode. Kleef niet aan je voorganger, laat een grotere afstand ontstaan, zodat je niet zo dikwijls moet remmen en opnieuw gas geven. Wanneer je je voorganger goed in de gaten houdt en je wagen laat uitrollen alvorens je op het rempedaal duwt, zal je veel minder brandstof verbruiken. Of rij op de rechterrijstrook achter een vrachtwagen. Vrachtwagens laten zich meestal door de file rollen, zo rol jij met hen mee en verbruik je veel minder brandstof doordat je niet constant remt en weer gas geeft.

Carpoolen

Combineer in dit opzicht ook je ritten. Wanneer je voor meerdere zaken dezelfde richting uit moet, probeer deze dan in dezelfde rit te doen. Niet alleen bespaar je zo kilometers, je rijdt ook minder met een koude motor. Rijden met een koude motor verslijt je motor heel snel en wanneer je aan het milieu wil denken: een koude motor is heel vervuilend.

Rij achter een vrachtwagen

Rij op de snelweg achter een vrachtwagen. Achter een vrachtwagen kun je meestal een constante snelheid aanhouden en dat is driemaal winst: je snelheid is lager (zoals hierboven beschreven), je auto heeft minder last van luchtweerstand want de vrachtwagen doet dienst als windbreker. De vrachtwagen zuigt je als het ware aan, waardoor je zelf minder gas moet geven. Bovendien ergeren de andere weggebruikers zich niet aan je 'trage' snelheid omdat ze de vrachtwagen als ergernis zien, en niet jou in je personenwagen. Nodeloos inhalen is daarom ook geen goed idee. Wanneer je een voertuig inhaalt, verbruikt je wagen aanzienlijk meer omdat je tegen de wind in rijdt en zowel het aanzuigeffect als het windbrekerseffect weg valt.

Wanneer je een helling op moet, vermijd dan extra gas te geven. Hoe hoger de helling, hoe lager de versnelling. Je wagen moet nu immers ook de zwaartekracht trotseren. Rij dus rustig bergop en wanneer je aan de top komt, kun je je laten uitrollen bergafwaarts. Hou de omgeving goed in de gaten zodat je kunt remmen indien nodig, want er zal meer kracht op je remmen terecht komen, doordat je bergaf gaat en je dus aan de zwaartekracht onderhevig bent. Let er op dat je niet te snel gaat rollen en zet in geen geval je motor af!

 

Wanneer je parkeert, plaats dan je wagen met de neus in de wegrijrichting. Omdat je je op die manier parkeert terwijl je motor warm is, verbruik je minder brandstof dan wanneer je moet keren met een koude motor wanneer je weer vertrekt.

Bandenspanning

Zorg voor een goede bandenspanning. Wanneer je rijdt met te zachte en dus bredere banden, verhoogt de rolweerstand en verbruik je meer brandstof. Kijk dit dus geregeld na. Hardere banden zorgen ervoor dat je lichter rijdt. Let in dit geval zeker op je snelheid, want met harde banden ben je geneigd sneller te gaan rijden.

Vervang filters regelmatig

Nog een onderhoudstip: laat regelmatig de brandstoffilters en de luchtfilters vervangen. Deze filters raken gemakkelijk vervuild door water, roest en stof en dat geeft een negatieve invloed op het verbruik van de wagen.

 

Het is ook goed om je wagen regelmatig een poetsbeurt te geven. Doordat een schone auto een betere stroomlijn heeft, rijdt hij zuiniger. Deze tip zal u geen liters brandstof laten sparen, maar baat het niet, dan schaadt het zeker niet.

Geen overbodige ballast

Laat alle overbodige ballast thuis. Een zwaardere wagen is een duurdere wagen. Haal daarom de dakkoffer van je dak en ruim regelmatig je koffer en je achterbank op, het zal je minder onderhevig aan luchtweerstand maken. Rij dus ook je brandstoftank telkens bijna leeg, want een volle tank is een zwaardere auto.

Airco uit

Laat de airco zoveel mogelijk uit. Natuurlijk, soms is de hitte in de wagen echt niet uit te houden, gebruik ze dan zo sporadisch mogelijk en laat de gekoelde lucht in de wagen circuleren in plaats van telkens verse warme lucht aan te zuigen en af te koelen. Soms is het beter om het raampje open te zetten want airco is een echte brandstofvreter.  Zeker als je in de stad rijdt en korte afstanden aflegt, is dit handiger. Voor lange ritten op de autosnelweg kun je beter de airco gebruiken, maar gebruik ze dan zoals hierboven beschreven. Alle elektrische accessoires die zich in je wagen bevinden, verbruiken immers brandstof: achterruitverwarming, zetelverwarming, gps, …

Geen lichten overdag

Het is niet nodig om overdag met je lichten aan te rijden. Doe ze in elk geval overdag wel aan bij slecht weer of bij een laaghangende zon.

Wanneer in de winter je ruiten bevroren zijn, is het geen goed idee om de motor aan te zetten en de auto te laten warmdraaien om de ruiten te ontdooien. Neem een krabber en krab het ijs weg. Dit gaat veel sneller en je verbruikt geen brandstof.

Aangepaste schoenen

De voeling met het gaspedaal is van groot belang tijdens het rijden. Wanneer je een wagen gaat besturen, trek dan schoenen met dunne zolen aan. Je hebt dan veel minder de neiging om het gaspedaal harder in te drukken en dat bespaart al weer wat.

 

Tot slot: ga tanken bij onbemande stations. Doordat zulke tankstations kunnen besparen op personeelskosten, kunnen ze hun brandstof enkele centen goedkoper aanbieden. Het loont soms de moeite om hiervoor wat verder te rijden.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: michielmulders
Aantal keer gelezen: 3671x
Toegevoegd: 22-02-2016 16:50
Gewijzigd: 22-02-2016 23:33

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!