Fiat 500: benzine, diesel of elektrische occasion?

Fiat 500: benzine, diesel of elektrische occasion?

Fiat 500: benzine, diesel of elektrische occasion?Ga je een Fiat 500 kopen, dan kom je voor een keuze te staan. Kies je voor elektrisch rijden of wil je toch liever een benzine- of dieselauto rijden?

Met het enorme aanbod aan tweedehands occasions wat er momenteel beschikbaar is, kan het wat lastig zijn om direct een keuze te maken. In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen van elektrisch rijden en rijden met benzine of diesel, zodat je beter een keuze kunt maken voor de aanschaf van jouw nieuwe Fiat 500.

De voor- en nadelen van een tweedehands benzineauto

Rijden met een benzineauto heeft verschillende voordelen. Voordelen zijn dat een benzineauto goedkoper is in aanschaf dan een dieselauto of elektrische auto. Je betaalt daarnaast minder wegenbelasting en benzinemotoren zijn lichter in gewicht dan dieselmotoren. Daarnaast zijn benzineauto’s waardevaster. Een benzineauto is vooral aantrekkelijk als je weinig kilometers per jaar rijdt. Dit komt onder andere door de wegenbelasting: die is voor dieselvoertuigen hoger. Als je weinig op de weg zit, compenseer je dit dus niet met de lagere prijs van diesel.
Een nadeel van een benzineauto is de prijs van benzine; deze is hoger dan de prijs voor diesel. Benzinemotoren hebben daarnaast minder trekkracht dan dieselmotoren en de motor van een dieselauto gaat langer mee dan een benzinemotor.

Wel of geen diesel occasion: de voor- en nadelen

Wil je graag minder CO2 uitstoten, dan is een dieselauto of elektrische auto geschikter dan een benzineauto. Een dieselauto stoot namelijk minder CO2 uit. Sommige nieuwere modellen stoten zelfs helemaal geen CO2 meer uit. Een dieselauto heeft meer trekvermogen en is gemiddeld 25% zuiniger dan een benzinemotor. Het tanken is ook goedkoper doordat de prijs voor diesel lager ligt dan voor benzine. Daarnaast hebben de motoren van dieselauto’s een langere levensduur en heeft een dieselauto doorgaans minder last van slijtage en extra kosten voor onderhoud. Daarentegen stoot een gemiddelde dieselauto meer fijnstof uit, wat slechter is voor het milieu en door het zwaardere gewicht van dieselauto’s is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto, dus dit is wel iets om rekening mee te houden als je een Fiat 500 met diesel gaat kopen. Overigens is dit hetzelfde voor andere merken auto’s die op diesel rijden.

Voors en tegens voor rijden met elektrische occasion

Elektrisch rijden is heel erg in opkomst en op de lange termijn zullen er geen benzine- of dieselauto’s meer verkocht worden. Dit komt doordat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu en minder milieuvervuilende stoffen uitstoten. Het rijden met een elektrische auto is ook veel goedkoper dan rijden met een benzine- of dieselauto, doordat je alleen kosten voor opladen aan de stroom kwijt bent en geen brandstofkosten. Waar op het moment de benzineprijzen de pan uit rijzen, heb je daar met een elektrische auto geen last van. Daarnaast zijn elektrische auto’s heel stil, doordat er geen ronkende motor in de auto zit. Je bent voor een elektrische auto ook minder onderhoudskosten kwijt, omdat er veel minder bewegende delen in de auto zitten. Als elektrisch rijder geniet je nu ook van fiscaal voordeel: je hebt een bijtelling van 4% versus de gebruikelijke 22% voor benzine- en dieselauto's. Ook niet onbelangrijk om te vermelden is dat elektrisch rijden wel anders rijdt dan met een benzineauto. Je hebt bijvoorbeeld geen koppeling meer, wat anders kan aanvoelen als je net begint met elektrisch rijden. Overigens kun je met een elektrische auto ook direct optrekken: dit komt doordat je accu gelijk op volle sterkte is.


Nadelen aan een elektrische auto is dat deze veel duurder is dan een benzine- of dieselauto. Dit komt doordat ze op dit moment nog niet massaal geproduceerd worden, wat het prijskaartje verhoogt. Er worden ook nog niet zo veel elektrische auto’s tweedehands aangeboden, waardoor de prijs hoog blijft. Mogelijk komt hier in de toekomst verandering in, als steeds meer mensen elektrisch rijden. Een ander nadeel is dat je een beperkte actieradius hebt, wat voor ‘range anxiety’ kan zorgen; de angst om je bestemming niet te halen. Het is wel belangrijk om te vermelden dat elektrische auto’s continu doorontwikkeld worden, dus de actieradius zal alsmaar blijven verbeteren. Een ander nadeel is dat het tijd kost om je auto op te laden. Moet je vaak lange afstanden rijden, dan zul je geregeld langs de snelweg staan om je auto op te laten. Dit doe je niet net als een benzineauto; in een paar minuten volgooien en weer door. Voor elektrisch laden heb je even de tijd nodig, want het duurt even eer de ‘batterij’ van de auto weer is opgeladen. Ga laden via een Fastned, dan kun je vaak met twintig minuten tot een halfuur weer vooruit. Veel mensen kiezen er daarom ook voor om hun auto thuis of op het werk op te laden. Daarnaast zijn nog niet overal in Nederland en het buitenland elektrische laadpunten uitgerold, waardoor het soms kan voorkomen dat je in een plaatsje terecht komt wat nog geen oplaadpunten heeft. Er worden wel steeds meer oplaadpunten gecreëerd, maar het is niet vanzelfsprekend dat je overal je elektrische auto kunt opladen. Een ander puntje is de trekhaak: de meeste elektrische auto’s hebben die niet. Een caravan en een elektrische auto gaan bijvoorbeeld niet zo goed samen. Ben je dus fervent campingbezoeker of rijd je regelmatig met een aanhangwagen rond, dan is een elektrische auto wellicht (nog) niet voor jou.

Vanaf 2038 wordt de laatste benzineauto verkocht

In het licht van het Klimaatakkoord van Parijs en de huidige internationale klimaatdoelen worden er steeds minder benzineauto’s verkocht. In 2038 zou zelfs de allerlaatste benzineauto verkocht worden. De gedachte hierachter is dat vanaf 2038 alle auto’s op aarde in principe emissievrij moeten rijden. Als dit doel gehaald wordt, dan is klimaatneutrale mobiliteit vanaf 2050 haalbaar, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot, want dit betekent dat benzineauto’s langzaam uitgefaseerd worden. Hierdoor zullen alle verkochte auto’s, bussen en vrachtwagens op den duur op duurzame energie rijden, wat beter is voor het milieu en onze planeet. Twijfel je nog om een benzine-, diesel of elektrische auto aan te schaffen, dan is dit ook een belangrijk punt om rekening mee te houden. Ben je bijvoorbeeld van plan om minder dan vijf jaar een benzineoccasion te rijden en daarna over te stappen op een nieuwe elektrische auto? Dan zijn die klimaatdoelen voor emissievrij rijden voor jou misschien nog niet zo van belang. Het is wel goed om er rekening mee te houden dat benzine- en dieselauto’s op lange termijn geheel niet meer geproduceerd worden en dat je dus voor 2038 een nieuwe benzine- of dieselauto aan moet schaffen, wil je er nog zo een rijden.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: WeTalkSEO
Aantal keer gelezen: 692x
Toegevoegd: 22-06-2022 18:31
Gewijzigd: 23-06-2022 09:08

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3735 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!