man slaapt uit

Uitslapen een gevaar?

man slaapt uitDe meeste mensen vinden het heerlijk, uitslapen. Maar is uitslapen goed of juist niet? Er zijn mensen die beweren dat uitslapen een gevaar is, maar is dat ook zo? In dit artikel kom je meer te weten over uitslapen en waarom het wel/niet goed zou zijn voor jouw gezondheid.

Uitslapen

Vaak kijken we uit naar het weekend, lekker een ochtend waarin je niets hoeft en uit kunt slapen. Altijd fijn als je de hele week vroeg uit je bed moet en op moet staan met de wekker. In het weekend heb je vaak meer tijd en hoef je niet altijd een wekker te zetten. Veel mensen koppelen uitslapen dan ook aan het weekend.

Minder fit

Je zult het misschien niet meteen ervaren, maar als je er op gaat letten merk je het wel. Als je namelijk uit gaat slapen, word je hierdoor minder fit. Het kan fijn zijn om een keer wat langer in bed te blijven, zeker als je alle tijd hebt en de rest van de dag niets gepland hebt. Maar als je het vaker doet, dan merk je dat je de dagen daarna of de week die volgt, minder fit bent. Het hangt allemaal samen met de aanmaak van melatonine. Melatonine is een lichaamseigen stof, een stof die je hersenen aanmaken waardoor je slaperig wordt. Iedere dag wordt dat opnieuw in een bepaald ritme aangemaakt. Als je in het weekend uit gaat slapen, dan wordt dat ritme anders. Je merkt dat je daardoor in de avonden minder goed in slaap valt en dat je in de ochtend niet meteen op een natuurlijke manier wakker wordt. Vergelijk het met een soort jetlag.

Middagdutje

Het zou beter zijn om in de middag twintig minuten te slapen, dan in de ochtend uit te slapen. Je kunt dit zelf ook testen. Sta op tijd op en ben je moe? Ga tussen de middag dan even liggen. Je zou hier meer energie van krijgen. Je zou de rest van de dag helemaal fit zijn en voldoende energie hebben om de dag door te komen. Of dit bij jou ook zo is, kun je zelf eenvoudig testen.

Chronisch slaaptekort

Sommige mensen slapen niet zo veel en kunnen hiermee goed uit te voeten, anderen hebben wel veel slaap nodig. Pubers hebben bijvoorbeeld negen uur slaap per nacht nodig. Vaak halen ze dat niet, omdat ze laat naar bed gaan en vroeg weer op moeten om naar school te gaan. Hierdoor kan een chronisch slaaptekort ontstaan. Iedereen zou voldoende moeten slapen, dat geldt zeker voor pubers, zodat een chronisch slaaptekort voorkomen kan worden.

  • In het weekend uitslapen, doordeweeks op tijd er uit.
  • Stress speelt een rol bij slapen, bij teveel stress kun je piekeren en nachten wakker liggen. Probeer stress te voorkomen, praat er over en doe wat ontspannende dingen voor je gaat slapen.

Slaapgewoonten

Veel mensen hebben slechte slaapgewoonten. Herken jij jezelf hier ook in? Lees ze door en bekijk wat jij er aan kunt doen! Goed slapen is voor iedereen belangrijk, dus slechte slaapgewoonten moet je aanpakken!

  • Snoozen is iets wat veel mensen doen, let goed op, want het verstoort je ritme. Het zorgt er voor dat je vermoeider wakker gaat worden.
  • Als je onregelmatige slaaptijden hebt, dan is dat niet goed. Je hebt een goed dag- en nachtritme nodig. Je lichaam zal dan ook zelf aangeven wanneer je moe bent en dan kun je naar bed. 
  • Voordat je naar bed gaat, is tv kijken iets wat veel mensen doen, maar het stimuleert je geest. Het is dus niet ontspannen om tv te kijken voordat je naar bed gaat.
  • Sporten voordat je naar bed gaat is geen goede gewoonte. Je krijgt er namelijk energie van en bent vaak te opgewonden om naar bed te gaan als je net klaar bent met sporten. Sport daarom eerder op de dag of aan het begin van de avond, zodat je tot rust kunt komen en op tijd naar bed kunt.
  • Tablet of mobiel mee naar bed nemen zorgt voor een minder ontspannen sfeer en de melatonine wordt niet goed aangemaakt, waardoor je pas later in slaap valt en geen ritme zult krijgen.
  • Niet genoeg bewegen, sommige mensen bewegen niet veel op een dag en daardoor slapen ze ook niet goed. Blijf daarom bewegen de hele dag door, zodat je aan het einde van de dag ook lichamelijk moe bent en dieper kunt slapen. Vooral bewegen in de buitenlucht wordt aangeraden.
  • Een zware maaltijd eten voordat je naar bed gaat is niet goed. Je lichaam heeft het dan druk om het eten te verwerken en gebruikt de energie dan niet om te slapen.
  • Veel drinken in de avond is niet aan te raden, dan moet je vaak het bed uit om te plassen. Let daarom goed op hoeveel je 's avonds drinkt. Drink wel voldoende, drink overdag meer en in de avond wat minder en daarmee wordt uiteraard geen alcohol bedoeld!
  • Stress kun je maar beter proberen te voorkomen, want door stress kun je slecht slapen. Als er veel zorgen zijn om je heen, dan kun je je daar de hele nacht mee bezig houden en slaap je dus niet. Schrijf het van je af, praat er over met anderen en probeer het even naast je neer te leggen als je naar bed gaat. Bedenk dat je op dat moment toch niets aan de situatie kunt veranderen.
  • Regelmaat is belangrijk in je leven en dat geldt ook voor het slapen. Regelmatige slaaptijden zorgen ervoor dat je je ritme blijft behouden. Als je een keer een uur langer in bed blijft liggen, is dat niet erg. Maar zorg dat het verschil niet te groot wordt.

Uitslapen doen of niet?

Sommige mensen zijn dol op uitslapen, anderen doen het alleen in het weekend. Het is belangrijk dat je nu gaat bekijken wat de mogelijkheden zijn met uitslapen. Het is namelijk zo dat wanneer je langer blijft liggen, je dan het idee hebt meer energie te hebben. Maar je ritme wordt hierdoor verstoord en de week die volgt zul je merken dat je minder fit bent en minder energie hebt. Het kan zijn dat je in de avonden minder goed in slaap komt. Dit heeft er mee te maken dat je ritme is verstoord. Je kunt er gelukkig wat aan doen door het uitslapen te beperken. Af en toe een uurtje langer blijven liggen kan geen kwaad, maar beperk het en maak er geen gewoonte van! Door lang uit te slapen wordt je weekend nog korter, jammer van die vrije tijd, waarin je veel leuke en nuttige dingen kunt doen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Hans
Aantal keer gelezen: 1820x
Toegevoegd: 25-05-2016 15:32
Gewijzigd: 15-06-2016 22:32

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2794 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!