Virtual-reality

Virtual reality voor zakelijk gebruik

Virtual-realityLang leek het een technologie die ver in de toekomst pas mogelijk zou zijn. In de film Back to the future 2 (1989) vindt er een tijdreis plaats die de hoofrolspeler brengt in het jaar 2015. Hier komt ook de virtual reality bril in voor. De film blijkt een goede voorspelling te hebben gedaan, want tegenwoordig is de VR-bril wereldwijd bekend en alreeds in gebruik.

Virtual reality is een omgeving die doormiddel van computers gegenereerd wordt en die gezien kan worden met behulp van een vr bril en of headset. De gebruiker ziet dan een levensechte en interactieve omgeving, hierbij is het mogelijk om deze omgeving te manipuleren en te verkennen. De toekomst toont zelfs mogelijkheden, waarbij de gebruiker ook kan ruiken en voelen. Hierbij is een einddoel dat deze computer gegenereerde omgeving niet meer van echt te onderscheiden is. Virtual reality biedt veel mogelijkheden voor de consument zelf. Denk hierbij aan het kijken van films of het spelen van games in 3D. Echter zijn er ook belangrijke doeleinden en mogelijkheden met betrekking tot bedrijven en educatie.

Verwachtingseconomie

Met de komst van virtual reality zijn er tal van kansen en mogelijkheden ontstaan voor de zakelijke markt. Het is dan ook niet gek dat het bedrijf Oculus VR met een Kickstarter campagne binnen anderhalve dag meer dan 1 miljoen euro wist op te halen en nog geen twee jaar later voor 2 miljard euro werd overgenomen door Facebook. Hierbij geldt dat er niet geïnvesteerd wordt in de winstgevendheid van een bedrijf, maar in de potentie van een bedrijf of product. Dit is een onderdeel van de zogenoemde verwachtingseconomie. Bedrijven als Spotify, Pinterest en Twitter hebben nog nooit een enkele euro winst gemaakt. Echter schat men de waarde van deze bedrijven in miljarden euro’s. Ook voor Virtual reality is dit van toepassing en dit verklaart meteen de torenhoge investering van Facebook.
Het valt niet te ontkennen dat met virtual reality er tal van nieuwe mogelijkheden zijn. Dit artikel richt zich voornamelijk op een aantal zakelijke mogelijkheden en educatieve mogelijkheden, ook al zijn er nog tal van andere gebieden waar virtual reality van invloed kan zijn.

De zakelijke mogelijkheden

Naar schatting zal het aantal actieve VR-brillen in het jaar 2017 rond de 70 miljoen stuks liggen. Dit blijkt aan de hand van een onderzoek, dit aantal is goed voor een omzet van 9 miljard dollar in hardware en 6 miljard dollar in software. Een ander onderzoek van de Amerikaanse bank Goldman Sachs zegt dat in het jaar 2025 de potentiële omzet van virtual reality tussen de 80 miljard en 182 miljard dollar ligt. Er zijn een aantal mogelijkheden die interessant zijn voor zowel grote als kleine bedrijven.

VR-shopping

Online shopping neemt elk jaar toe. Het aantal fysieke winkels daalt en de omzetgroei is minimaal. Het aantal webwinkels neemt echter toe en ook de omzetgroei is her substantieel hoger blijkt op basis van cijfers van het Centraal Bureau Statistiek. Met virtual reality kan bovendien fysiek winkelen tot in detail worden nagebootst. Zo is het mogelijk om door de straten van New York te lopen en virtueel te shoppen. Dit wordt wel de grootste kans voor retailers en marketeers genoemd. Daarnaast zijn andere mogelijkheden:

  • Virtual reality in een vakantiepark
  • Virtual reality in een bedrijf
  • Virtual reality in vastgoed
  • Virtual reality voor school

Met een virtual reality bril is het mogelijk om virtueel door deze omgevingen te lopen. Zo is virtual reality voor een bedrijf handig om kennis te maken met het bedrijf en hoe het eruit ziet doormiddel van een virtuele tour. Consumenten lopen binnenkort door een virtueel winkelcentrum en zullen de keuze voor vakantiebestemming bepalen door eerst virtueel de bestemming te bezoeken. Daarnaast worden auto’s bezocht in een digitale showroom.

Virtual reality marketing

Naast mogelijkheden direct voor de consument zijn er ook nog andere mogelijkheden. Zo kan virtual reality voor een bedrijf worden ingeschakeld. Zo kan virtual reality voor een beurs een goed middel zijn om bezoekers te lokken en op een aantrekkelijke manier een boodschap mee te geven. Een vr bril voor een evenement is daarom zeker een goede optie als bedrijf zijnde. Een virtual reality bril huren kan gemakkelijk bij verschillende partijen. Daarnaast kan vergaderen ook VR-bril en kunnen concerten virtueel gevolgd worden.

Wordt 2017 het jaar van de virtual reality? Dit blijft een vraagstuk! Afgelopen 2016 zijn er vele ontwikkelingen gaande geweest in de vr-bril wereld. Die zowel in 2017 als in 2016 op de markt gaan en nog moeten komen.

De educatieve mogelijkheden

Naast virtual reality voor een vakantiepark of virtual reality voor een beurs, is het ook mogelijk om VR toe te passen voor educatieve doeleinden. Zo is virtual reality voor school al niet meer onbekend. Scholen bieden al minors aan om met virtual reality te leren en om de mogelijkheden te proeven. Naast scholen kunnen ook andere organisaties een virtual reality bril huren. Zo kunnen er trainingen virtueel gegeven worden om bepaalde scenario’s na te bootsen. Denk hierbij aan:

  • Het doen van virtuele operaties: Zo kunnen studenten virtueel oefenen.
  • Virtuele reddingsacties: De brandweer of ambulancebroeders kunnen op deze manier ervaring opdoen met verschillende scenario’s, daarnaast leren ze te opereren in teamverband.
  • Militaire trainingen: Ook kunnen er echte multi-player virtual reality games ontwikkeld worden om militairen te trainen. Tevens biedt dit ook een behoorlijke concurrentie voor paintball en laser gaming bijvoorbeeld.

Dit zijn zomaar een drietal concrete mogelijkheden, maar ook voor angstproblemen en virtuele therapieën biedt VR een uitkomst. Zo kunnen angststoornissen zoals hoogtevrees, claustrofobie of sociale angsten behandeld worden. Ook kan virtual reality voor school uitkomst bieden voor lesmateriaal. Het is namelijk zo dat beelden goed blijven hangen bij mensen. Het tonen van virtual reality beelden en of 360 graden beelden laat leerlingen op een uitdagende manier leren.



Gaat de VR wel of geen doorbraak geven in het onderwijs? Dat is de vraag die nog afwachtend is en zeker ook nog zijn tijd nodig heeft. Wel verwachten onderzoekers dat het niet erg lang meer gaat duren, voordat de eerste instanties hier ook verder in mee getrokken zouden worden.
Door de introductie van de virtual reality goed over te brengen naar leerlingen. Kunnen scholieren en mede studenten mee denken aan nieuwe technologische vr-les methodes.

Zo kunnen jonge kinderen ook meer empathie opwekken met behulp van virtual reality. De New York Times liet kinderen met een Vr-app de situatie van kind vluchtelingen zien. De kijkers leefden meer mee dan de kijkers die de beelden zagen op een normaal scherm. Daarnaast is virtual reality ook erg leuk voor de kinderen.

Virtual reality is een omgeving die doormiddel van computers gegenereerd wordt en die gezien kan worden met behulp van een vr bril en of headset. De gebruiker ziet dan een levensechte en interactieve omgeving, hierbij is het mogelijk om deze omgeving te manipuleren en te verkennen. De toekomst toont zelfs mogelijkheden, waarbij de gebruiker ook kan ruiken en voelen. Hierbij is een einddoel dat deze computer gegenereerde omgeving niet meer van echt te onderscheiden is. Virtual reality biedt veel mogelijkheden voor de consument zelf. Denk hierbij aan het kijken van films of het spelen van games in 3D. Echter zijn er ook belangrijke doeleinden en mogelijkheden met betrekking tot bedrijven en educatie.

Verwachtingseconomie

Met de komst van virtual reality zijn er tal van kansen en mogelijkheden ontstaan voor de zakelijke markt. Het is dan ook niet gek dat het bedrijf Oculus VR met een Kickstarter campagne binnen anderhalve dag meer dan 1 miljoen euro wist op te halen en nog geen twee jaar later voor 2 miljard euro werd overgenomen door Facebook. Hierbij geldt dat er niet geïnvesteerd wordt in de winstgevendheid van een bedrijf, maar in de potentie van een bedrijf of product. Dit is een onderdeel van de zogenoemde verwachtingseconomie. Bedrijven als Spotify, Pinterest en Twitter hebben nog nooit een enkele euro winst gemaakt. Echter schat men de waarde van deze bedrijven in miljarden euro’s. Ook voor Virtual reality is dit van toepassing en dit verklaart meteen de torenhoge investering van Facebook.

Het valt niet te ontkennen dat met virtual reality er tal van nieuwe mogelijkheden zijn. Dit artikel richt zich voornamelijk op een aantal zakelijke mogelijkheden en educatieve mogelijkheden, ook al zijn er nog tal van andere gebieden waar virtual reality van invloed kan zijn.

 

De zakelijke mogelijkheden

Naar schatting zal het aantal actieve VR-brillen in het jaar 2017 rond de 70 miljoen stuks liggen. Dit blijkt aan de hand van een onderzoek, dit aantal is goed voor een omzet van 9 miljard dollar in hardware en 6 miljard dollar in software. Een ander onderzoek van de Amerikaanse bank Goldman Sachs zegt dat in het jaar 2025 de potentiële omzet van virtual reality tussen de 80 miljard en 182 miljard dollar ligt. Er zijn een aantal mogelijkheden die interessant zijn voor zowel grote als kleine bedrijven.

VR-shopping

Online shopping neemt elk jaar toe. Het aantal fysieke winkels daalt en de omzetgroei is minimaal. Het aantal webwinkels neemt echter toe en ook de omzetgroei is her substantieel hoger blijkt op basis van cijfers van het Centraal Bureau Statistiek. Met virtual reality kan bovendien fysiek winkelen tot in detail worden nagebootst. Zo is het mogelijk om door de straten van New York te lopen en virtueel te shoppen. Dit wordt wel de grootste kans voor retailers en marketeers genoemd. Daarnaast zijn andere mogelijkheden:

  • Virtual reality in een vakantiepark
  • Virtual reality in een bedrijf
  • Virtual reality in vastgoed
  • Virtual reality voor school

Met een virtual reality bril is het mogelijk om virtueel door deze omgevingen te lopen. Zo is virtual reality voor een bedrijf handig om kennis te maken met het bedrijf en hoe het eruit ziet doormiddel van een virtuele tour. Consumenten lopen binnenkort door een virtueel winkelcentrum en zullen de keuze voor vakantiebestemming bepalen door eerst virtueel de bestemming te bezoeken. Daarnaast worden auto’s bezocht in een digitale showroom.

Virtual reality marketing

Naast mogelijkheden direct voor de consument zijn er ook nog andere mogelijkheden. Zo kan virtual reality voor een bedrijf worden ingeschakeld. Zo kan virtual reality voor een beurs een goed middel zijn om bezoekers te lokken en op een aantrekkelijke manier een boodschap mee te geven. Een vr bril voor een evenement is daarom zeker een goede optie als bedrijf zijnde. Een virtual reality bril huren kan gemakkelijk bij verschillende partijen. Daarnaast kan vergaderen ook VR-bril en kunnen concerten virtueel gevolgd worden.

 

Wordt 2017 het jaar van de virtual reality? Dit blijft een vraagstuk! Afgelopen 2016 zijn er vele ontwikkelingen gaande geweest in de vr-bril wereld. Die zowel in 2017 als in 2016 op de markt gaan en nog moeten komen.

De educatieve mogelijkheden

Naast virtual reality voor een vakantiepark of virtual reality voor een beurs, is het ook mogelijk om VR toe te passen voor educatieve doeleinden. Zo is virtual reality voor school al niet meer onbekend. Scholen bieden al minors aan om met virtual reality te leren en om de mogelijkheden te proeven. Naast scholen kunnen ook andere organisaties een virtual reality bril huren. Zo kunnen er trainingen virtueel gegeven worden om bepaalde scenario’s na te bootsen. Denk hierbij aan:

  • Het doen van virtuele operaties: Zo kunnen studenten virtueel oefenen.
  • Virtuele reddingsacties: De brandweer of ambulancebroeders kunnen op deze manier ervaring opdoen met verschillende scenario’s, daarnaast leren ze te opereren in teamverband.
  • Militaire trainingen: Ook kunnen er echte multi-player virtual reality games ontwikkeld worden om militairen te trainen. Tevens biedt dit ook een behoorlijke concurrentie voor paintball en laser gaming bijvoorbeeld.

Dit zijn zomaar een drietal concrete mogelijkheden, maar ook voor angstproblemen en virtuele therapieën biedt VR een uitkomst. Zo kunnen angststoornissen zoals hoogtevrees, claustrofobie of sociale angsten behandeld worden. Ook kan virtual reality voor school uitkomst bieden voor lesmateriaal. Het is namelijk zo dat beelden goed blijven hangen bij mensen. Het tonen van virtual reality beelden en of 360 graden beelden laat leerlingen op een uitdagende manier leren.

 

Gaat de VR wel of geen doorbraak geven in het onderwijs? Dat is de vraag die nog afwachtend is en zeker ook nog zijn tijd nodig heeft. Wel verwachten onderzoekers dat het niet erg lang meer gaat duren, voordat de eerste instanties hier ook verder in mee getrokken zouden worden.
Door de introductie van de virtual reality goed over te brengen naar leerlingen. Kunnen scholieren en mede studenten mee denken aan nieuwe technologische vr-les methodes.
 

Zo kunnen jonge kinderen ook meer empathie opwekken met behulp van virtual reality. De New York Times liet kinderen met een Vr-app de situatie van kind vluchtelingen zien. De kijkers leefden meer mee dan de kijkers die de beelden zagen op een normaal scherm. Daarnaast is virtual reality ook erg leuk voor de kinderen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Bernard
Aantal keer gelezen: 4068x
Toegevoegd: 27-02-2017 14:49
Gewijzigd: 28-02-2017 23:18

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3729 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!