ISDN stopt, maar per wanneer stopt ISDN? Het netwerk wordt uitgezet op 1 september 2019. De uitfasering is al begonnen en KPN raadt iedereen dan ook aan om over te stappen op VoIP. Wellicht vind je het vervelend om weer helemaal te moeten overstappen. Gelukkig kan dit zo makkelijk zijn als een belletje naar een VoIP provider. Zij regelen voor jou de rest.
Voordat je overstapt wil je natuurlijk weten wat VoIP precies is. VoIP staat voor Voice over IP. Met andere woorden: Spraak over het internet protocool. Een internetabonnement is dus een minimale vereiste. Daarnaast is VoIP meestal beschikbaar in een abonnement (naast je internetabonnement). Deze VoIP abonnementen zorgen ervoor dat het bellen vaak een stuk goedkoper kan uitvallen dan je voormalige ISDN telefooncentrale. Je hebt namelijk ook abonnementen waarbij je onbeperkt kunt bellen. Abonnementen beginnen vaak vanaf €6,50 per maand.
Hosted VoIP zorgt ervoor dat de telefooncentrale niet bij je op locatie staat maar in de cloud bij de provider. Eigenlijk heeft dit alleen maar voordelen. Je hebt geen hoge investeringskosten om de telefooncentrale aan te schaffen en daarnaast hoef je je geen zorgen te maken over het onderhoud ervan. Problemen? Dan bel je de support helpdesk en zij kunnen er direct naar kijken in plaats dat zij eerst langs moeten komen. Zoek je naar VoIP, zoek dan naar hosted VoIP.
Met VoIP is meer mogelijk dan met ISDN. Het is een modern spraaksysteem dat meer mogelijk maakt voor in verhouding minder geld. De techniek stond 10 jaar geleden nog in de kinderschoenen maar tegenwoordig is het een zeer volwassen systeem geworden dat verschillende voordelen heeft boven het oudere ISDN. Dit is overigens ook een van de redenen dat de stekker uit ISDN wordt getrokken. Bovendien zien steeds meer bedrijven de voordelen van VoIP waardoor het niet meer de moeite loont om het ISDN netwerk draaiende te houden.
Met VoIP realiseer je een flinke kostenbesparing ten opzichte van ISDN. Je hebt veel meer functionaliteiten en mogelijkheden tot je beschikking, het is flexibel en eenvoudig uit te breiden, het netwerk is bijzonder stabiel en bovendien bespaard het ook veel geld omdat je kan kiezen voor een vast bedrag per maand.
Welke ‘meer functionaliteiten’ bedoel je dan hoor ik je denken. VoIP heeft bijvoorbeeld de beschikking over een ‘wacht’ systeem, een koppeling met uw CRM pakket, Vast - Mobiel integratie en je kan verschillende rapportages opvragen. Daarnaast kun je ook bellen vanaf je desktop en kun je gespreksnotities snel en eenvoudig noteren in het digitale klankdossier die automatisch op uw scherm komt zodra de klant u belt.
Het systeem is uitbreidbaar met nog veel meer mogelijkheden maar ik raad je aan om zelf ook hier eens onderzoek naar te doen. Je zal versteld staan van de mogelijkheden!
De enige investering die jij als klant moet doen is het aanschaffen van telefoontoestellen die geschikt zijn voor VoIP en de installatie / configuratie. Vaak kun je deze toestellen wel aanschaffen bij de provider waar je een VoIP abonnement afsluit maar je kunt ook op internet zoeken naar geschikte toestellen en alvorens u een toestel aanschaft kunt u er ook reviews over lezen.
Yealink telefoons zijn de betere toestellen van het segment. De toestellen beschikken vaak over de extra functies die het VoIP netwerk te bieden heeft. Ook is het eenvoudig om een headset hierop aan te sluiten. Sommige modellen bieden de ondersteuning voor een draadloze headset. Yealink heeft toestellen die geschikt zijn voor het VoIP netwerk maar wel enigszins beperkt zijn en ze hebben toestellen die werkelijk alles kunnen wat het VoIP netwerk te bieden heeft. Verdiep je daar vooral in om te zien wat jij nodig hebt!
De flexibiliteit is ook een groot speerpunt van het netwerk. Met een telefoontje is een uitbreiding of inkrimping van je mogelijkheden gerealiseerd. Het netwerk kan dus eenvoudig met je meegroeien. Denk aan meer of minder telefoonnummers waarop je bereikbaar bent, een extra e-mailmodule, nieuwsbriefmodule, een orderverwerkingsmodule, inkoopmodule of een koppeling met je boekhoudpakket etc. De mogelijkheden zijn er genoeg.
Mede door deze flexibiliteit is het belangrijk dat je goed je wensen doorspreekt bij het afsluiten van je VoIP abonnement. Geen onderneming is hetzelfde en maatwerk is bijna altijd vereist. Bespreek ook je knelpunten van je huidige telefooncentrale want wellicht dat VoIP daar een mooie oplossing voor heeft.
Wat ook verstandig is, is dat je zoekt naar package deals. Vaak kun je ervoor kiezen om de complete IT infrastructuur af te sluiten bij een en dezelfde provider. Denk daarbij aan het breedband internet abonnement, domeinregistratie en hosting van je website, het VoIP abonnement, WIFI en tot slot het netwerkbeheer. Jouw voordeel is dat je een aanspreekpunt hebt en dat je provider makkelijker kan uitzoeken waar het probleem ligt wanneer deze zich voordoen. Hierdoor is over-en-weer communicatie tussen de verschillende dienstverleners verleden tijd.
Ik heb het net bij de voordelen van VoIP al kort aangetikt. Vast - Mobiel. Deze uitbreiding maakt het mogelijk om bereikbaar te zijn op je vaste nummer via je mobiele telefoon. Niets bijzonders hoor ik je denken, dat is gewoon doorschakelen. Niet helemaal, Vast - Mobiel doet meer dan dat. Het porteert het vaste nummer (tijdelijk) op de simkaart. Ook is het mogelijk om je mobiele nummer binnen te laten komen op de vaste telefoon.
Niet bijzonder genoeg? Je kan je vaste nummer ook over laten gaan op de mobiele telefoons van al je vaste medewerkers. Wanneer iemand de telefoon dan oppakt houden de overige telefoons op met rinkelen. Dit maakt flexibel werken uiterst eenvoudig!
Het mooiste van dit alles is dat VoIP binnen 1 werkdag te realiseren is. Je hebt dus (bijna) geen downtime waardoor (bijna) geen klanten misloopt. Dit is wel anders wanneer je ook voor Vast - Mobiel erbij kiest. Je mobiele telefoonnummer moet dan geporteerd worden naar het netwerk van je VoIP provider en daar kan wel wat tijd overheen gaan, afhankelijk van je huidige mobiele provider.
Nu ben je helemaal bijgepraat over het VoIP netwerk! Alle informatie die je minimaal moet hebben om betere keuzes te maken. Een VoIP provider kies je immers niet zomaar. Ik wens je in ieder geval alvast veel goede, betrouwbare en flexibele zakelijke communicatie toe!