magnesiumtekort

Wat is een magnesiumtekort en hoe voorkom je het?

magnesiumtekortOns lichaam heeft verschillende mineralen nodig. Een daarvan is magnesium. Ons lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken, dus we moeten het uit onze voeding halen. Maar waarom is magnesium zo belangrijk? Wat zijn de gevolgen van een magnesiumtekort? En hoe zorg jij ervoor dat je voldoende magnesium binnenkrijgt? Je leest het in dit artikel.

Waarom is magnesium zo belangrijk?

Iedereen weet dat ons lichaam vitamines nodig heeft. Maar om ervoor te zorgen dat deze vitamines hun werk goed kunnen doen, hebben we ook mineralen nodig. Magnesium is een zeer belangrijk mineraal: het stuurt meer dan 300 verschillende enzymen in ons lichaam aan. Deze enzymen zijn belangrijk voor vele processen in ons lichaam. Op deze manier heeft magnesium invloed op letterlijk al je organen.

We hebben magnesium onder andere nodig:

  • Voor een sterk geheugen en goed concentratievermogen
  • Om ons skelet en onze tanden gezond en stevig te houden
  • Voor het opbouwen en goed functioneren van onze spieren
  • Voor de gezondheid van ons hart en bloedvaten
  • Om weerstand te kunnen bieden tegen stress en spanningen
  • Voor de overdracht van zenuwprikkels
  • Voor een goede energiestofwisseling

Een magnesium tekort

Zoals je hebt kunnen lezen is magnesium van invloed op vele processen in ons lichaam. Een tekort aan magnesium heeft dan ook grote gevolgen. Als je langdurig te weinig magnesium binnenkrijgt, heeft dit niet alleen invloed op je lichaam. Je kan zelfs psychische klachten krijgen. Hieronder lees je welke klachten een magnesiumtekort kan veroorzaken.

Invloed van een magnesiumtekort op je spieren
Je verwacht het waarschijnlijk niet, maar mineralen hebben een grote invloed op je spieren. Calcium en magnesium spelen hierbij allebei een belangrijke rol. Calcium zorgt ervoor dat je spieren samentrekken. Magnesium zorgt juist voor het ontspannen van je spieren. Als je een magnesiumtekort hebt, kan dit dus als gevolg hebben dat je spieren te weinig ontspannen. Dit merk je aan spierkrampen en stijve spieren.

Stress en een magnesiumtekort: een vicieuze cirkel
Hoe goed we met stress om kunnen gaan, heeft zeker niet alleen maar te maken met hoe sterk we mentaal zijn. Magnesium heeft hier namelijk ook een groot effect op. Magnesium heeft namelijk een kalmerende invloed. Als je stress ervaart, maakt je lichaam allerlei hormonen aan, waaronder adrenaline. Deze hormonen zorgen ervoor dat je lichaam meer magnesium gebruikt.

Als je langdurig veel stress hebt en dus langere tijd veel magnesium gebruikt, raakt je magnesiumvoorraad uitgeput en krijg je te maken met een magnesiumtekort. Door dit tekort kan je lichaam de stress minder goed reguleren, waardoor je meer stress en spanning ervaart. Ook komt er bij een magnesiumtekort nog meer adrenaline vrij. Adrenaline zorgt onder andere voor een verhoogde hartslag en vernauwde bloedvaten.

Stress is dus niet alleen een gevolg van een magnesiumtekort, het kan ook een van de oorzaken zijn. Zo kom je terecht in een vicieuze cirkel. Uiteindelijk kan dit leiden tot vermoeidheid, hoofdpijn, migraine,stijve spieren, ooglidtrillingen en zelfs tot paniekaanvallen en depressie. Ook kan je prikkelbaarder worden, jezelf futloos voelen en moeite krijgen om goed uit je woorden te komen.

Futloos en vermoeid door magnesiumtekort
Je hebt magnesium nodig voor je energiestofwisseling. Dit betekent dat je het nodig hebt om de energie uit je voeding te gebruiken. Hierdoor zorgt een magnesiumtekort ervoor dat je minder energie hebt. Je raakt dan sneller vermoeid en hebt dan vaak geen zin om dingen te ondernemen.



Verminderde weerstand door magnesiumtekort
Indirect kan een magnesiumtekort ook een lagere weerstand veroorzaken. Zoals je hebt kunnen lezen, maakt een magnesiumtekort je gevoeliger voor stress. Deze stress leidt weer tot een verminderde weerstand. Dit maakt je lichaam vatbaarder voor virussen en bacteriën.

De invloed van een magnesiumtekort op je hart en bloedvaten
Een van de gevaarlijkste gevolgen van een magnesiumtekort, is de invloed die het op je hart en bloedvaten heeft. Een tekort aan dit mineraal vergroot namelijk de kans op een hoog cholesterol en zorgt er daarnaast ook voor dat je bloedvaten minder soepel worden. Ook kan een magnesiumtekort ervoor zorgen dat zich plaque vormt aan je vaatwanden. Deze drie factoren zorgen samen voor een groter risico op een hartaanval of beroerte. Dit is een zeer geleidelijk proces en treedt dus alleen op bij een langdurig magnesiumtekort.

Wat zijn de oorzaken van een magnesiumtekort?

Een magnesiumtekort kan verschillende oorzaken hebben. De onderstaande vier oorzaken komen in Nederland veel voor.

1: Uitgeputte landbouwgrond
Planten en groenten bevatten magnesium doordat ze dit uit de grond opnemen terwijl ze groeien. Veel landbouwgrond is echter uitgeput doordat er al tientallen jaren gewassen op verbouwd worden. Dit heeft als gevolg dat er steeds minder mineralen in de bodem zitten, waardoor onze groenten ook steeds minder mineralen bevatten, waaronder het mineraal magnesium.

2. Stress
Zoals je al kon lezen is stress zowel een gevolg, als een oorzaak van een magnesiumtekort. Mensen die langere tijd veel stress hebben en daardoor veel adrenaline aanmaken, lopen een grote kans op een magnesiumtekort.

3. Bewerkt voedsel
De supermarkten liggen vol met gemaksvoedsel. Erg makkelijk natuurlijk, zo’n maaltijdmix of kant-en-klare maaltijd. Tijdens de productie van dit voedsel gaan er echter ontzettend veel voedingsstoffen verloren, waaronder belangrijke mineralen zoals magnesium.

4. Medicatie
Ook het gebruik van medicijnen kan een magnesiumtekort veroorzaken. Helaas is het gebruiken van medicijnen niet altijd te vermijden. Voorbeelden van medicijnen die in verband worden gebracht met een magnesiumtekort zijn plaspillen en maagzuurremmers.


In welk voedsel is veel magnesium te vinden?

Ons lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken, waardoor we het uit onze voeding moeten halen. De onderstaande voeding is rijk aan magnesium. Probeer dit eten dus in je voedingspatroon op te nemen om te voorkomen dat je last krijgt van een tekort aan dit mineraal.

  • Groene bladgroenten
  • Noten, zaden en pitten
  • Bonen en linzen
  • Volkoren producten
  • Roggebrood
  • Donkere rijst
  • Pinda’s
  • Avocado
  • Banaan
  • Frambozen
  • Kokos
  • Pruimen
  • Pinda’s
  • Vis en schelpdieren
  • Pure chocolade





                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Charlotte
Aantal keer gelezen: 1204x
Toegevoegd: 13-12-2015 19:41
Gewijzigd: 15-12-2015 21:59

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2179 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!