water

Water drinken: waarom is dit belangrijk?

waterEigenlijk weten we allemaal wel dat dagelijks voldoende water drinken zeer belangrijk is. Ons lichaam bestaat voor 70% uit water en onze hersenen zelfs voor 90%. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van voldoende water drinken en hoe zorg je ervoor dat je elke dag voldoende water drinkt? In dit artikel lees je hier meer over!

Gewichtsverlies

Als je wilt afvallen, is het belangrijk dat je gezond eet en voldoende beweegt. Maar ook water drinken speelt een belangrijke rol bij het verliezen van gewicht! Velen van ons drinken regelmatig een glaasje frisdrank, limonade of vruchtensap (met bewerkte suikers). Als we deze drankjes vervangen door een glas water, krijgen we veel minder suikers en calorieën binnen. Daarnaast zorgt water er ook voor dat het hongergevoel wordt onderdrukt. Verder komt het vaak voor dat we dorst hebben, maar dat we dit interpreteren als honger. Dan gaan we een maaltijd of snack eten, terwijl ons lichaam eigenlijk alleen behoefte heeft aan water. Door voldoende water te drinken op een dag kun je gewichtsverlies dus stimuleren!

Meer energie

Veel mensen weten niet dat voldoende water drinken ook zorgt voor meer energie. De energie uit ons lichaam stroomt namelijk weg als we uitgedroogd zijn. Hiermee bedoelen we niet dat je lichaam geheel uitgedroogd moet zijn; dit gebeurt zelfs al als je slechts in kleine mate uitgedroogd bent en 'normale' dorst hebt. Uitdroging van ons lichaam kan ervoor zorgen dat we ons moe voelen, maar het kan daarnaast ook duizeligheid en spierzwakte tot gevolg hebben.

Gezonde huid

Voldoende water drinken zorgt er daarnaast ook voor dat onze huid er gezonder uitziet. Het water dat we binnenkrijgen reinigt namelijk de huid, waardoor alle afvalstoffen worden verwijderd. Onregelmatigheden op onze huid kunnen dan verdwijnen en de huid ziet er glanzender uit. Je zult niet na één dag voldoende water drinken al een gezonder ogende huid hebben, maar na een week lang dagelijks genoeg water te drinken zul je vaak al wat resultaat zien!

Goede spijsvertering

Ons lichaam heeft heel wat water nodig om ons lichaam goed te kunnen verteren. Dagelijks voldoende water drinken zorgt er dan ook voor dat onze spijsvertering beter werkt. Het kan dan ook goed helpen bij spijsverteringsproblemen, zoals maagzuurproblemen. In combinatie met meer vezelrijke voeding kan het daarnaast ook helpen bij constipatieproblemen.

Reiniging van het lichaam

Hierboven noemden we al dat water helpt bij de reiniging van onze huid, maar dat is niet het enige. Voldoende water drinken zorgt ervoor dat ons hele lichaam wordt gereinigd. Het water wordt door ons lichaam gebruikt om afvalstoffen en gifstoffen uit het lichaam te verwijderen. Dit zorgt er dus voor dat ons lichaam gezonder wordt en door de verwijderen van opgeslagen afvalstoffen kunnen we ook gewicht verliezen.

Minder hoofdpijn

Als we last hebben van hoofdpijn, pakken we tegenwoordig maar al te graag even een paracetamolletje. Dit vermindert echter alleen de symptomen en lost ook niets op. Wat velen van ons niet weten is dat hoofdpijn vaak wordt veroorzaakt als gevolg van uitdroging. We drinken te weinig water en daardoor krijgen we hier last van. De volgende keer als je last hebt van hoofdpijn kun je dus het beste even twee glazen water drinken in plaats van een paracetamol innemen!

Minder spierpijn en pijn in de gewrichten

Uitdroging kan spierpijn of pijn in de gewrichten tot gevolg hebben. Dit komt doordat water een belangrijke rol speelt bij het aanspannen en strekken van de spieren. Het is belangrijk dat dit proces goed verloopt, omdat je anders last krijgt van spierpijn en kramp. De gewrichten in ons lichaam bewegen beter door water en voldoende water drinken kan daarom ook ervoor zorgen dat je minder last hebt van pijn in de gewrichten.

Meer lichaamsbeweging

Aangezien te weinig water drinken moeheid en spierzwakte tot gevolg kan hebben, ga je waarschijnlijk minder bewegen als je lichaam uitgedroogd is. Als je toch wel gaat sporten, merk je dat je trager bent en dat je sportprestaties minder zijn. Voldoende water drinken op een dag kan dus zorgen voor meer lichaamsbeweging en het kan je sportprestaties verbeteren. Zorg er ook altijd voor dat je tijdens en na het sporten extra water drinkt, want dit heeft je lichaam dan hard nodig.

Gezond hart

Water drinken is ook heel goed voor het hart! Uit onderzoek is namelijk gebleken dat voldoende water drinken de kans op een hartaanval kan verlagen. Drink elke dag minstens vijf glazen water per dag en het risico op een hartaanval wordt een stuk lager dan diegenen die minder dan twee glazen water per dag drinken.

Verlaagd risico op kanker

Water reinigt het lichaam en het is ook goed voor de spijsvertering. Die twee voordelen zorgen ervoor dat het risico op kanker wordt verlaagd als je voldoende water drinkt. Zo kan het risico op blaaskanker met 50% worden verminderd en het risico op darmkanker met 45%, als je dagelijks genoeg water binnenkrijgt. Daarnaast wordt de kans op andere vormen van kanker ook lager, zoals bijvoorbeeld borstkanker.

2 liter vocht of 2 liter water?

We weten vaka wel dat we 2 liter per dag moeten drinken, maar niet iedereen weet dat het dan ook echt om water gaat. Frisdrank, koffie, thee en andere dranken kunnen hierbij niet worden meegerekend. Het is zelfs zo dat deze dranken ons lichaam eigenlijk alleen maar verder uitdrogen. Daarom is het belangrijk dat je niet let op de hoeveelheid vocht die je op een dag binnenkrijgt, maar dat je enkel de glazen water meerekent!

Hoe zorg je ervoor dat je dagelijks voldoende water drinkt?

Vaak vinden we het moeilijk om dagelijks voldoende water te drinken. We drinken graag koffie, frisdrank of sappen, maar water vinden we niet zo lekker. Het is daarom lastig om ineens alle drankjes die we drinken te vervangen door een glas water. Je kunt er ook mee beginnen om het om en om te doen. Zodra je een kop koffie of een glas frisdrank hebt gedronken, moet je eerst weer een glas water drinken. Ook kun je bijvoorbeeld in ieder geval bij elke grote maaltijd een glas water drinken. Als dit eenmaal in je systeem zit, kun je ook bij elk tussendoortje een glas water drinken. Op die manier kom je al snel op vijf tot zes glazen per dag en dit kun je dan nog aanvullen met één of twee glazen water tussen de maaltijden door!

Wist je trouwens dat het ook belangrijk is om na de nachtrust water te drinken? Je hebt dan acht uur geslapen en het is logisch dat je lichaam dan uitgedroogd is. In de ochtend vergeten we helaas vaak om water te drinken en bij het ontbijt drinken we meestal een kop koffie of thee. Je hebt waarschijnlijk ook niet echt dorst in de ochtend, want het komt veel voor dat het lichaam dit dorstgevoel registreert als een hongergevoel. Het is echter extra belangrijk om 's ochtends water te drinken, dus drink direct als je uit bed komt een glas. Je zult dan ook merken dat je lichaam meteen meer energie krijgt.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Rowanblom
Aantal keer gelezen: 1229x
Toegevoegd: 13-04-2016 15:06
Gewijzigd: 30-04-2016 12:02

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2220 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!