Er zijn verschillende redenen waarom een woning ontruimd moet worden. Vaak gebeurt een ontruiming van een huis na overlijden of bij een verhuizing. Maar er zijn nog een paar redenen waarom een woning ontruimt zou moeten worden:
- Huurachterstand bij een huurwoning
- Verhuizen naar of het verlaten van een zorgkamer
- Echtscheiding
- Een emigratie
- Samenwonen
- Vervuilde woning ontruimen
- Ontruiming na lijkvinding
- Wietplantage ontruimen
Wat de reden ook is, een ontruiming gaat samen met veel spullen die opgeruimd moeten worden. Maar naast de ontruiming zelf zijn er meer taken die een ontruimingsbedrijf voor je uit kan voeren.
Naast het opruimen van spullen zijn er meer diensten die onder een ontruiming vallen.
- Herstelwerkzaamheden uitvoeren. Een ontruimingsbedrijf kan kleine herstelwerkzaamheden in je woning uitvoeren. Denk aan het vullen van gaten van schroeven, kleine reparatiewerkzaamheden of het schilderen van een donkergekleurde muur.
- Schoonmaken. Wanneer je een woning verlaat, moet je deze vaak bezemschoon achterlaten voor de volgende bewoners. Bezemschoon houdt in dat het huis in naar de oorspronkelijke staat wordt teruggebracht. Wat hier precies onder valt, staat vaak beschreven in het contract. Hou in je hoofd dat de woning zo achterblijft zoals jij het zelf ook zou willen aantreffen.
- Spoedontruiming. Bij een spoedontruiming moet een woning door huurachterstand ontruimd worden. Maar een spoedontruiming gebeurt ook om juist te voorkomen dat er extra huur moet worden betaald.
Elke ontruiming van een woning is anders. Een ontruiming wordt altijd in goed overleg met het ontruimingsbedrijf uitgevoerd, zodat er geen misverstanden ontstaan. Om je een goed beeld te geven hoe een ontruiming in zijn gang gaat, hebben we hieronder een stappenplan uitgewerkt.
In overleg met het ontruimingsbedrijf wordt eerst de ontruiming besproken. De ontruimer kijkt naar de omvang van de woning en de spullen. Op deze manier kan een planning worden gemaakt zodat de ontruiming soepel verloopt. Ook wordt besproken wat er met de inboedel moet gebeuren. Moeten spullen verhuisd worden, naar een opslag worden gebracht of naar de stort worden gebracht?
Vaak geeft een ontruimingsbedrijf ook de optie om inboedel op te kopen. Op deze manier heb je er zelf al helemaal geen werk van. Daarnaast gaat de opbrengst van de spullen af van de kosten van de ontruiming. Zo bespaar je ook weer geld!
Naast de inventarisatie wordt gekeken of er nog extra werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Denk hierbij aan het schoonmaken van de woning of herstelwerkzaamheden uitvoeren.
Nadat de ontruiming voor beide partijen duidelijk in beeld is gebracht, kan de ontruiming zelf beginnen. Het leeghalen van een woning duurt gemiddeld 1 dag. Spullen worden gesorteerd en afgevoerd naar waar het heen moet.
Bij deze stap kun je zelf een handje helpen om op de kosten te besparen. Zo kun je voor de ontruimers beginnen zelf al de kleinste inboedel hebben opgeruimd. Een ander idee om flink te besparen is om zelf de inboedel naar de stort te brengen. In veel gemeentes is dit namelijk ook gratis.
Zodra de woning leeg is gehaald kan het schoonmaken beginnen. Je kunt zelf de handen uit de mouwen steken, maar kan het ontruimingsbedrijf ook inhuren om deze taak voor je uit te laten voeren. Het schoonmaken van de woning wordt zo gedaan dat deze bezemschoon opgeleverd zou kunnen worden. In deze stap worden ook eventuele kleine herstelwerkzaamheden uitgevoerd.
Wanneer de woning leeg en schoon is, kan de oplevering plaatsvinden. Dit kun je zelf doen, maar ook uitbesteden aan het ontruimingsbedrijf. De ontruimers doen een laatste inspectie met de verhuurder en leveren de sleutel voor je in. Deze laatste stap is een fijne mogelijkheid wanneer je zelf geen tijd hebt voor de oplevering of wanneer je door omstandigheden er niet zelf toe in staat bent.
Een ontruiming is vaak een stressvolle gebeurtenis. Het kan dan ook gebeuren dat dingen je ontgaan. We geven je een paar tips waar je op moet letten tijdens de ontruiming:
- Ga zelf eerst na of er waardevolle spullen of belangrijke herinneringen in het huis aanwezig zijn. Het zou zonde zijn wanneer deze verloren gaan tijdens de ontruiming!
- Zijn er gevaarlijke stoffen in huis aanwezig? Denk aan asbest en chemicaliën. Naast dat je dit vaak aan moet geven bij de gemeente, is het voor een ontruimingsbedrijf ook fijn om te weten of er risico’s aanwezig zijn in het huis.
- Schakel je een ontruimingsbedrijf in? Ga dan op zoek naar een lokaal bedrijf. Op deze manier bespaar je aanzienlijk op de voorrijkosten.
Overweeg je om de ontruiming uit te besteden? Slim, want dit bespaart je veel tijd en energie. Laten we de belangrijkste voordelen van het uitbesteden van een woningontruiming op een rij zetten:
- Je hoeft je zelf geen zorgen te maken om de ontruiming. Door de jarenlange ervaring weet een ontruimingsbedrijf precies hoe ze de klus moeten aanpakken en gaan ze met de grootste zorg om met de inboedel.
- De meeste woningen zijn binnen 1 dag al ontruimd.
- Door het schoonmaken aan een ontruimingsbedrijf over te laten, hoef je zelf niks meer te doen. Zo blijft de emotionele betrokkenheid beperkt.
- Je kan er zeker van zijn dat ontruimers zorgvuldig en discreet met de ontruiming omgaan.
De kosten van een woningontruiming verschillen per soort ontruiming. Bij het leeghalen van een senioren kamer moet je denken aan €150,- tot €350,-. Voor een kleine woning, denk aan één of twee slaapkamers, moet je rekening houden met €150,- tot €550,-.
Voor grote woning met meer dan drie slaapkamers kunnen de kosten wel oplopen van €750,- tot €2.000,-. Daarbij kan je ook een ontruimingsbedrijf inschakelen voor andere zaken: schoonmaken, verwijderen vloerbedekking en het storten van afval.
Voor het schoonmaken van een woning wordt gemiddeld €20,- per uur gerekend. Het verwijderen van oude vloerbedekking kost doorgaans €2,50 per vierkante meter. De kosten voor het storten van afval zijn €150,- tot €750,-.
Soort woningontruiming | Gemiddelde prijs |
Ontruiming van senioren kamer | €150,- tot €350,- |
Kleine woning, 2 slaapkamers | €150,- tot €550,- |
Eengezinswoning | €600,- tot €1.500,- |
Grote woning, meer dan 3 slaapkamers | €750,- tot €2.000,- |
Schoonmaken | €20,- per uur |
Verwijderen vloerbedekking | €2,50 per vierkante meter |
Afvalstortkosten | €150,- tot €750,- |
Hou er uiteraard wel rekening mee dat bovenstaande prijzen gemiddeld zijn. De definitieve kosten zullen afhankelijk zijn van het bedrijf dat wordt ingeschakeld en wat er precies moet gebeuren.