Wanneer je succesvol wilt zijn met zoekmachine marketing is het belangrijk om deze tools te gebruiken.
SEO is een vakgebied dat steeds verder wordt uitgebreid en dat schept mogelijkheden, maar vraagt tegelijk om extra kennis van de gebruiker. Lees je rustig in en bekijk de Google webmaster tools op je gemak. Sommige processen kunnen je indexatie in Google negatief beïnvloeden en dat kan veel bezoekers uit Google kosten.
De Google webmaster tools stellen je instaat om verschillende aspecten van een website onder controle te krijgen:
Google ontvangt graag een sitemap om inzichtelijk te krijgen welke pagina’s er op je websites actief zijn. Een XML sitemap maakt het mogelijk om de juiste sitemap te maken. De sitemap kun je via Google webmaster tools uploaden en vervolgens kan Google de pagina’s op je website herkennen en indexeren.
Crawlers kunnen je via Google webmaster tools toegang geven tot bepaalde gedeeltes van je website. Je kunt tegelijk ook toegang ontzeggen voor bepaalde gedeeltes van een website. Maak een robots.txt bestand aan om te verduidelijken welke pagina’s je wel en niet zichtbaar maakt.
De sitelinks functie maakt het mogelijk om links naar je website te vinden. Je kunt via deze functie sitelinks verwijderen of aanpassen. Google geeft geen sitelinks aan iedere website en veel websites krijgen überhaupt nooit sitelinks.
Heb je een website en verplaats je deze naar een andere domeinnaam? Dan is het belangrijk om dit via de Google webmaster tools duidelijk te maken wanneer je een indexering in Google wilt waarborgen. Maak 301 redirects aan vanaf de oude website naar de nieuwe en voeg het betreffende domein aan de Google webmaster tools toe om het gehele proces in werking te stellen.
Via de Google webmaster tools kun je diverse instellingen maken. Denk aan de geografische doelgroep van een website, het voorkeursdomein of wanneer je een indexatie met of zonder www wenst. De crawlsnelheid en parameter configuratie kun je op eventueel ook instellen.
Zoekopdrachten maken het mogelijk om te zien op welke woorden je website gevonden wordt en hoeveel er vanaf deze zoekwoorden wordt doorgeklikt naar je website.
Via de Google webmaster tools kun je zien welke inkomende links er voor je site zijn. Je kunt het aantal links zien en waar de links vandaan komen.
De Google webmaster tools stellen je instaat om te zien naar welke pagina’s er wordt gelinkt vanaf andere pagina’s op je website. Je krijgt op deze manier in de gaten welke interne linkstructuur er op je website is.
Via de zoekwoordenfunctie kun je zien welke zoekwoorden het meest dominant zijn op je website. Je kunt precies zien hoe vaak bepaalde zoekwoorden worden onderzocht en vervolgens kun je pagina’s optimaliseren.
Google webmaster tools kent tal van mogelijkheden en deze worden regelmatig uitgebreid. Log in via Google om alle mogelijkheden te bekijken en zelf met de Google webmaster tools aan de slag te gaan.
Via de Google webmaster tools kunt je bijvoorbeeld ook de laadtijd van je website achterhalen, HTML suggesties ontvangen en krijg je een melding wanneer je website te maken heeft met malware.
Heb je backlinks gekregen van een website en verwacht je dat deze een negatieve invloed op je indexatie in Google hebben? Dan is het belangrijk om hier iets aan te doen. Een speciale tool binnen Google webmaster tools maakt het mogelijk om links af te keuren. De geselecteerde backlinks zullen na afkeuring niet meer meetellen voor de positie waarop je scoort.
Hoog scoren in Google wordt steeds competitiever en juist daarom is het belangrijk om deze tools te gebruiken. Google webmaster tools is gratis te gebruiken en je kunt direct met de tips en statistieken aan de slag om je website te verbeteren.
De inzet van Google webmaster tools garandeert natuurlijk niet dat je vanaf dat moment hoog in Google scoort. Het is slechts een manier om je website te optimaliseren en dat zorgt ervoor dat je kansen om hoog in Google te scoren worden vergroot.