Let op! AdBlock schaadt het internet zoals het nu is. Mogelijk is het einde van een vrij en open internet in zicht door het gebruik van AdBlockers. Wilt u websites in de toekomst blijven bezoeken zoals u dat op dit moment doet? En websites steunen om op een correcte manier geïnformeerd te worden? Dan raden wij u aan AdBlock te verwijderen.
AdBlock is overgenomen door een anonieme partij en de geruchten gaan dat dit om Google gaat. In de toekomst zal de situatie met AdBlock daardoor mogelijk verbeteren en worden advertenties van bijvoorbeeld Google Adsense wel doorgelaten. Tot die tijd blijft AdBlock een gevaar voor het open en vrije internet zoals wij dat vandaag de dag kennen.
Vrijwel iedere internetgebruiker is instaat om de software van AdBlock Plus te gebruiken. Wladimir Palant is in 2006 gestart en is tot op de dag van vandaag met zijn team bezig de software verder te verbeteren. Naast AdBlock Plus bestaat er ook nog AdBlock dat bijna hetzelfde werkt. Er bestaan ook nog kleinere adblockers als NoScript, Flashblock en Disconnect. We spreken in dit artikel vooral over AdBlock Plus omdat deze extensie het populairst is. De functionaliteit is sterk vergelijkbaar met die van andere adblockers.
In de basis heeft AdBlock Plus geen functionaliteit en doet het pas iets wanneer je filters gaat inschakelen. Een filter maakt het mogelijk om bepaalde elementen zoals advertenties van een website te filteren. Ook het tracken van bijvoorbeeld malware kun je via AdBlock Plus tegengaan. Via AdBlock Plus hoef je niet alle advertenties te weren en kun je een deel accepteren. Acceptable Ads worden bijvoorbeeld automatisch getoond wanneer je AdBlock Plus installeert en deze optie kun je eventueel uitschakelen. Je kunt zelf bepalen hoe je AdBlock Plus instelt, dat is geheel aan jou.
AdBlock Plus is niet van mening dat alle advertenties slecht zijn en is zich volledig bewust van de financiële afhankelijkheid van websites. In 2011 is AdBlock Plus dan ook gestopt om alle advertenties tegen te gaan en zijn Acceptable Ads ingevoerd. Als gebruiker kun je zelf beslissen of je Acceptable Ads in- of uitschakelt. Wanneer je de Acceptable Ads optie uitschakelt zal je helemaal geen advertenties meer zien en wanneer je hem inschakelt alleen de advertenties die volgens AdBlock Plus wenselijk zijn. Via het forum van AdBlock Plus kun je allerlei discussies en criteria vinden. Je vindt hier ook de verzoeken van websites om tot de Acceptable Ads te worden toegelaten.
Acceptable Ads voldoen volgens AdBlock Plus aan de volgende criteria:
AdBlock kiest ervoor om de bovenstaande criteria niet te finaliseren en zal deze altijd blijven verbeteren. Volgens hen is de privacy van gebruikers het belangrijkst en zal deze altijd worden gerespecteerd.
De criteria van AdBlock Plus zijn tot op zekere hoogte in orde, maar voor AdBlock Plus is het niet mogelijk om advertenties die aan deze criteria voldoen als zodanig te herkennen. Alleen de advertenties van deelnemers aan het Acceptable Ads programma komen op de lijst van Acceptable Ads te staan. Volgens AdBlock Plus wordt iedereen op gelijke wijze behandeld en is het op geen enkele manier mogelijk om voorrang te krijgen. Iedereen moet zich door hetzelfde proces werken om op de lijst van Acceptable Ads te worden gezet. Wanneer iemand zich niet aan de regels houdt kun je deze website rapporteren en wanneer blijkt dat criteria worden geschonden wordt de deelnemer van de lijst gehaald.
Volgens AdBlock Plus zijn 25% van de gebruikers tegen advertenties in het geheel en zetten zij de Acceptable Ads optie uit. De overige 75% vindt het geen probleem als Acceptable Ads worden getoond.
Volgens AdBlock Plus duurt het ongeveer 10 werkdagen om een website op de lijst van Acceptable Ads te plaatsen:
Allereerst moet een website aan de gestelde criteria voldoen zoals eerder in dit artikel opgesomd.
Iemand van Adblock Plus zal vervolgens contact opnemen. Aangegeven wordt welke advertenties je behoort te verwijderen en welke je mag laten staan. Gekeken wordt in hoeverre iemand voldoet aan de criteria en op basis daarvan word je wel of niet toegelaten.
Wanneer je het noodzakelijke hebt veranderd wordt er gevraagd om een overeenkomst te tekenen.
De betreffende website wordt op de lijst van Acceptable Ads geplaatst en ook op het forum van de community. Vervolgens mag de gehele community op het verzoek reageren en ook wanneer zij het idee hebben dat de gestelde criteria niet worden nageleefd.
AdBlock Plus werd in de eerste jaren slechts op kleine schaal gebruikt en vormde voor websites dan ook geen serieuze bedreiging. In 2014 is dit veranderd en gebruikte al 4,9% van de gehele internetpopulatie AdBlocker. Sinds 2013 is dat al een verdubbeling en voor 2015 wordt er nog eens een wereldwijde stijging van 41% voor het gebruik van adblockers voorspeld. Je zou zeggen dat dit niet veel goeds voorspelt voor websites en zeker als de Acceptable Ads lijst van AdBlock Plus minder toegankelijk blijkt dan de website doen beloven. Het probleem is dat er meer adblockers zijn en het probleem groter en onoverzichtelijker is dan enkel de extensie van AdBlock Plus.
Staan de verdienmodellen op het internet onder druk? En wordt daarmee de kwaliteit van content ondermijnd? Volgens veel websites is dit het geval. Uitgevers denken wereldwijd na over nieuwe manieren om geld te verdienen met informatieve websites. De komst van adblockers staat traditionele verdienmodellen in de weg en maakt steeds meer advertenties onzichtbaar. Een rapport van PageFair en Adobe laat zien dat adblockers steeds populairder worden en steeds meer uitgevers ervaren dan ook dat zij in een spagaat zitten.
Aan de ene kant begrijpt men dat het noodzakelijk is om zichtbaar op het internet te zijn en anderzijds wordt er voor online publicaties niet betaald. Adblockers als AdBlock Plus worden door honderden miljoenen gebruikers gebruikt en dat geldt zowel voor de computer, smartphone als tablet.
Sean Blanchfield van PageFair geeft aan dat uitgevers miljarden aan advertentie-inkomsten mislopen. Volgen hem zal dit exponentieel groeien in de komende jaren. Zo was het verlies in 2015 al 21,8 miljard dollar en zal dit in 2016 groeien naar 41,1 miljard dollar.
PageFair beschermt het gratis internet en probeert een gelijkwaardige deal te bewerkstelligen tussen makers van content en gebruikers van het web. PageFair is opgericht doordat de oprichters persoonlijk hebben ervaren welke schade een adblocker aanricht. PageFair begrijpt dat gebruikers zich willen beschermen tegen kwaadaardige advertenties, maar tegelijk ziet het team van PageFair dat adblockers kwalitatieve schade toebrengen.
PageFair is een belangrijke tegenreactie en sinds 2012 strijdt deze start-up dan ook al voor een eerlijker internet. Op dit moment wordt er van honderden websites gemeten hoeveel schade de adblockers geven en wat het precieze effect is. Veel uitgevers reageren agressief tegen de komst van adblockers. De hoeveelheid advertenties en impact lijkt vooral toe te nemen. PageFair weet dat dit niet de oplossing is en er daardoor waarschijnlijk nog meer mensen een adblocker gaan gebruiken.
Bij PageFair probeert men een gezonder en duurzamer ecosysteem te creëren. Op deze manier kunnen publicisten zich focussen op content in plaats van verkeer, kliks en verdienmodellen. Daardoor ontstaat er een goed gevoel bij de bezoekers van een website en wordt er op een eerlijke manier nog steeds voldoende omzet gegenereerd.
Het team van PageFair is breed vertegenwoordigd binnen de internetindustrie. Doordat men invloedrijk is heeft de beweging effect en wordt hun berichtgeving breed in de pers uitgemeten. Zo zijn zij al in het nieuws geweest bij Forbes, The Guardian, The New York Times, Yahoo Finance, Quartz, Computer World en tal van andere publicisten.
PageFair ziet er ook in de toekomst op toe dat er een open dialoog blijft tussen de makers van adblockers en websites. Op deze manier ontstaat er een eerlijk ecosysteem waardoor we ook in de toekomst nog van een eerlijk en gratis internet kunnen profiteren. Adblockers zullen dan ook niet per se verdwijnen, maar door initiatieven als PageFair sterk veranderden of worden terugdringt.
Adblockers worden door steeds meer adverteerders en uitgevers omzeild. Zij lopen miljarden mis en willen hier uiteraard iets aan doen. Tegenwoordig zijn er allerlei technieken waarmee het mogelijk is om adblockers te omzeilen. Techniek wordt met techniek bestreden en dat schept de mogelijkheid om advertenties ondanks adblockers toch zichtbaar te maken. In Frankrijk en Duitsland is men bijvoorbeeld al gestart met het systeem van DoubleClick. Via dit systeem wordt een banner iets later zichtbaar via een gemaskeerde URL en kan een advertentie alsnog worden getoond. Men is dit zich nauwelijks bewust en lijkt er ook geen last van te hebben.
Verwacht wordt dat men vaak niet eens in de gaten heeft dat er een adblocker geïnstalleerd staat. Mogelijk heeft iemand anders de adblocker geïnstalleerd of heeft iemand dit een tijdje geleden gedaan en staat men hier niet bij stil.
Uitgevers zien steeds meer mogelijkheden om advertenties te tonen en werken door de software van adblockers heen. De grote netwerken als Google Adsense worden echter nog steeds omzeild en door adblockers in de gaten gehouden.
Volgens experts ligt het niet per se aan de advertenties dat men adblockers installeert. Het zou ook te maken hebben met het gebrek aan creativiteit en het tonen van irrelevante advertenties. Ook advertenties in video's zijn voor sommige mensen een ergernis en zogenaamde remarketing roept nog meer vraagtekens op. Met remarketing word je door een cookie gevolgd wanneer je een website hebt bezocht en worden er op basis daarvan advertenties getoond. Wanneer je bepaalde producten bekijkt worden deze producten via een advertentienetwerk steeds opnieuw getoond.
Amerikaanse en Duitse dagbladen zijn al gestart met het weren van bezoekers met een adblocker. En in oktober 2015 is ook het bekende City A.M. gestart met een proef om adblockers te weren. Bezoekers krijgen een melding dat de content alleen te lezen is wanneer de adblocker wordt uitgeschakeld. Het zou bij City A.M. alleen gaan om de gebruikers van Firefox met adblocker en dat komt neer op een kleine 100.000 bezoekers per maand. De Bild Zeitung uit Duitsland werkt met een ander model en stelt bezoekers voor de keuze. Je kunt kiezen uit een abonnement van €2,99 per maand voor een website zonder advertenties of je kiest ervoor om de adblocker uit te schakelen.
Sinds de introductie van het nieuwe besturingssysteem van Apple is het gebruik van adblockers verder toegenomen via de iPhone en iPad en zijn dit soort acties onvermijdelijk. Door iOS9 is het voor programmeurs mogelijk om apps aan te bieden waarmee het blokkeren van advertenties mogelijk wordt.
Apple denkt dat het blokkeren van content zorgt voor een betere ervaring en geeft aan dat websites daardoor een stuk sneller kunnen laden. Tegelijk zou de privacy van veel gebruikers worden beschermd doordat het voor websites niet meer mogelijk is om websites te tracken.
Belangrijke websites laten het er niet bij zitten en willen door. Er wordt dan ook gedreigd met juridische stappen door onder andere de Persgroep en zakenmagazine Forbes.
Vooralsnog lijkt het voor websites verstandig om vooral zelf actie te nemen. Ben je zelf een website-eigenaar? Lees dan vooral verder en ontdek hoe het in de toekomst verder moet. Graag laat ik je ook kennismaken met StopAdBlock om bezoekers met een adblocker te weren door een simpele pop-up. De methode wordt al door veel belangrijke kranten en websites gebruikt.
Conclusie blijft dat het tonen van advertenties het belangrijkste en vaak ook enige verdienmodel is van informatieve websites. Het met technische hulpmiddelen verwijderen van advertenties lijkt dan ook niet de oplossing te zijn.
Wanneer men een vrij en gratis internet wilt blijven gebruiken moeten advertenties worden gerespecteerd. Tegelijk is er actie noodzakelijk bij publicisten van content. Er moet nagedacht worden over de manier waarop advertentie-inkomsten worden gegenereerd. Wanneer advertenties echt relevant en interessant zijn en het geen schade voor de gebruiker oplevert mag adverteren geen probleem zijn. Heb je een eigen website en ondervind je last van het gebruik van adblockers? Dan is hier gelukkig iets aan te doen. Lees snel verder en ontdek StopAdBlock om in actie te komen.
StopAdBlock is voor website-eigenaren de oplossing om mensen met een adblocker tegen te gaan. StopAdBlock begrijpt dat er met een adblocker veel inkomsten worden verloren en weet dat dit een groot probleem is voor een goedlopende website. De code van StopAdBlock voorkomt dit door alleen mensen toe te staan waarbij adblockers gedeeltelijk of in het geheel staan uitgeschakeld.
Met deze code krijgt iedere bezoeker een duidelijke melding en de vraag om een adblocker uit te schakelen. Als de adblocker wordt uitgeschakeld krijgt iemand direct toegang tot de website en wanneer iemand de betreffende website in de toekomst bezoekt zal deze melding niet meer verschijnen. Ga naar StopAdBlock om de HTML code op te halen en direct te gebruiken.
De StopAdBlock HTML code is vrij eenvoudig en op iedere website te plaatsen. Kopieer de code via www.stopadblock.nl. De code kun je ook downloaden als los bestand. De HTML code kun je op iedere locatie binnen de body bij index.html of via php plaatsen. Wij raden je aan de code onder de body te plaatsen. Dit komt de snelheid van de website ten goede en is ook gemakkelijker doordat op deze manier alle codes op één plaats staan. Lukt het niet om de code te plaatsen? Stuur dan een bericht naar StopAdBlock.