webshop

Webshop beginnen? Dat doe je zo!

webshopWil jij een webshop beginnen? Dat is een goed idee. De online verkoop van artikelen heeft een enorme vlucht genomen. De totale omzet van alle webwinkels neemt dan ook ieder jaar met miljarden toe. Desondanks is het aandeel van de online retail nog maar enkele procenten van de totale consumentenbesteding. De verwachting is dan ook dat de online verkoop de komende jaren flink zal toenemen en het einde is nog lang niet in zicht.

De hoogste tijd om daar een graantje van mee te pikken en je eigen webshop te beginnen. Daar kun je ongetwijfeld een beetje hulp bij gebruiken en daarom zetten wij het een en ander voor je op een rij.

Wat ga je verkopen in je webshop?

De eerste vraag is vanzelfsprekend: wat ga je verkopen in je webshop? Bij het beantwoorden van deze vraag spelen verschillende factoren een rol. Zo moet er natuurlijk vraag zijn naar deze producten. Anders zou alle moeite voor niets zijn. Het is ook belangrijk om de concurrentie in kaart te brengen en te bepalen of je de competitie aankunt. Met andere woorden: kun jij potentiële klanten een goede reden geven om bij jou te bestellen in plaats van bij de concurrent? Maar veel belangrijker dan deze overwegingen is de vraag of jij affiniteit hebt met het assortiment. Je moet namelijk pakkende productomschrijvingen maken, overtuigende advertentieteksten schrijven en honderden vragen van klanten beantwoorden. Dit is allemaal veel leuker en makkelijker als je zelf enthousiast bent over de producten die je verkoopt.

Ga dus eerst eens rustig zitten met een groot wit vel en begin met brainstormen. Schrijf alles op wat je leuk vindt en waaraan je daarbij moet denken: bijvoorbeeld: voetbal > voetbalschoenen > noppen > veters > voetbalkleding > trainingspakken > pionnen > voetballen > voetbal > roze voetbal > voetbal met je eigen naam > etc. Zoals je ziet ga je op deze manier vanzelf inzoomen op producten en kom je mogelijk uit bij een specifieke productgroep. Vervolgens kun je de concurrentie analyseren en nagaan of er een afzetmarkt is voor deze artikelen. Vergeet niet: iedere hype begint ergens, ook als er op dit moment geen vraag is naar dit assortiment wil dat niet zeggen dat jouw idee geen kans van slagen heeft!

Een goede domeinnaam voor je webshop bedenken

Net als de winkels in een winkelstraat heeft iedere webshop een eigen adres. Dit webadres wordt de domeinnaam genoemd, bijvoorbeeld www.jouweigenwebshop.nl. Bij het kiezen van een goede domeinnaam spelen enkele factoren een rol. Wij zetten ze voor je op een rij:

1. Vindbaarheid
Je meeste bezoekers zullen je webshop vinden via Google. Het is dus heel belangrijk dat je goed wordt gevonden in deze zoekmachine. De woorden in de domeinnaam worden door Google extra zwaar gewogen en kunnen dus flink bijdragen aan de vindbaarheid van je webshop. Verwerk dus het belangrijkste zoekwoord in je domeinnaam maar pas daarbij op dat je domeinnaam niet te beperkend wordt. Als je koelkasten.nl kiest en je wil later ook ovens gaan verkopen kun je misschien beter kiezen voor keukenapparatuur.nl.
2. Eenduidige schrijfwijze
Een leuk of gek woord als domeinnaam kan natuurlijk goed werken. Let er echter wel op dat de spelling direct duidelijk is. Mond-tot-mond-reclame is nog altijd heel erg belangrijk. Als dan de schrijfwijze van de domeinnaam niet duidelijk ik loop je veel potentiële klanten mis.
3. Extensie
De letters achter de laatst punt in een domeinnaam wordt de extensie genoemd, zoals .nl, .com, .info etc. Voor een Nederlandstalige webshop die zich richt op de Nederlandse markt is een .nl-domeinnaam verreweg de beste optie.
4. Beschikbaarheid
Er zijn onderhand ruim 100.000 webshops en nog veel meer websites. Er zijn dus al miljoenen .nl-domeinnamen vastgelegd. Om te checken of je gewenste domeinnaam nog beschikbaar is ga ja naar sidn.nl. Daar kun je direct zien of de naam nog vrij is of door wie deze is vastgelegd zodat je eventuele contact kunt opnemen om de domeinnaam over te nemen.

De juiste software kiezen

Een webshop is natuurlijk een volkomen virtuele winkel en deze maak je met webshopsoftware. Daarin zijn er tegenwoordig verschillende mogelijkheden. Voor een beginnende webwinkelier is een zogenaamde SaaS-oplossing (Software as a Service) de meest voordelige. In dit geval maak je gebruik van de software die wordt gebouwd en onderhouden door een externe partij. Voor een vast laag bedrag per maand kun jij je hele webshop inrichten en beginnen met verkopen. De externe partij zorgt voor functies en koppelingen die jij nodig hebt om van je webshop een succes te maken. De webshop beheer je vervolgens via een eenvoudig CMS (de beheeromgeving) en de meeste aanbieders bieden gratis professionele support die je ondersteunt bij het beginnen en runnen van je webshop.

Webshop promoten

Als je webshop eenmaal is ingericht kun je beginnen met promotie. Hierin heb je  Dat kan natuurlijk op eindeloos veel manieren maar om te beginnen zou je kunnen overwegen om je webshop onder de aandacht te brengen via het advertentieplatform van Google, AdWords. Daarin kun je een advertentie aanmaken die vervolgens koppelt aan een bepaald zoekwoord. Wanneer iemand zoekt op deze term wordt jouw advertentie getoond rondom de zoekresultaten. Je biedt vervolgens een bepaald bedrag voor iedere klik op je advertentie. Degene die het meeste biedt staat bovenaan. AdWords is een zeer directe manier van reclame. De meeste zoektochten naar een product beginnen nu eenmaal in de populaire zoekmachine.
Naast AdWords zou je ook je producten op Marktplaats kunnen aanbieden via het advertentieplatform Admarkt. Dit werkt ongeveer hetzelfde als AdWords alleen worden je advertenties alleen op Marktplaats getoond. Met miljoenen zoekopdrachten per dag is Marktplaats ook een heel goed medium om klanten naar je webshop te trekken.

Tenslotte moet je tegenwoordig natuurlijk ook de webshop op social media promoten. Ook daarin zijn de mogelijkheden eindeloos. Ieder sociaal platform biedt zijn eigen specifieke mogelijkheden en regels om jouw shop onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Om hiermee te beginnen kun je het beste kiezen voor het sociale platform waar je zelf het meeste mee hebt. Als je geen ervaring hebt met Twitter wordt het lastig om je shop op een goede manier te promoten binnen dit medium. Het is verstandig om je alvast te verdiepen in de verschillende mogelijkheden.
Een webshop beginnen is makkelijker dan je denkt

Vroeger was er heel veel technische kennis voor nodig om een goede webshop te beginnen. Dat is gelukkig niet meer het geval. De beschikbare software is zeer gebruiksvriendelijk en met behulp van de support draai je in een handomdraai een prachtige webshop in elkaar. Daarnaast vallen de kosten enorm mee. Voor enkele euro’s per maand kun je al gebruikmaken van professionele webshopsoftware en houd je dus geld over voor inkopen en promotie. Het is dus niet alleen heel leuk, maar ook erg makkelijk en goedkoop om een eigen webshop te beginnen!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: ksmith
Aantal keer gelezen: 1426x
Toegevoegd: 13-12-2016 13:32
Gewijzigd: 13-12-2016 21:48

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2209 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!